Branschaktörer om obemannade butiker
Vi gjorde en rundfrågning till några av branschens olika aktörer för att höra vad de tycker och tror om obemannade butiker; om utvecklingen och om vad de kan komma att betyda för convenience-branschen. Läs här svaren på nedanstående frågor från HUI Research, Reitan Convenience Sweden, Axfood Närlivs, Menigo Foodservice, Privabgrossisterna, Direkten, ClearOn och Code Conceptdevelopment.
1. En är redan öppnad och många flera är på gång. Vad är din spontana reaktion?
2. Tror du att obemannade convenience/minilivs-butiker kan bli ett hot mot vår bransch?
3. Eller blir de kanske en naturlig del av densamma?
4. Kan ditt företag komma att engagera sig i ett sådant koncept också? (om relevant fråga för dig)
5. Något övrigt du vill säga?
Jonas Arnberg, vd HUI Research:
1. Spännande utveckling för alla konsumenter och många möjligheter för er bransch. Handelns förutsättningar förändras snabbt och här finns en möjlighet att kunna kapa kostnader samtidigt som man når nya marknader.
2. Jag tror mer att det blir ett komplement och möjlighet att etablera i nya lägen och med generösare öppettider. Det kommer stärka er bransch.
3. Detta kommer växa servicehandeln och även om ni internt får tuffare konkurrens tror jag att det stärker branschen som helhet. De stora förlorarna är andra koncept, kanske de stora dagligvarujättarna som har kunnat konkurrera med mer effektiva format och generösa öppettider. Det trumfkortet har de inte längre.
4. Vi säljer ju analys och strategi och gynnas än så länge positivt av digitaliseringen som gör att vi kan analysera större mängder data och ge våra kunder bättre råd.
5. Vi lever i en tid när gamla affärsmodeller utmanas av nya, det är väldigt spännande.
Mariette Kristenson, vd Reitan Convenience Sweden:
1. Det är roligt med nytänkande och att man tar hjälp av tekniken för att leverera ett ökat kundvärde.
2. Nej, vi ser det snarare som en möjlighet.
3-5. Se gärna bifogad pressrelease. (som vi också hade som nyhet i vårt förra nummer, red:s anmärkn)
https://www.pressbyran.se/om-pressbyran/press/#/pressreleases/pressbyraans-intaag-paa-arbetsplatser-2835129
Oscar Sohlberg, affärsområdeschef Dagab Externa Affärer (Axfood Närlivs):
1. Otroligt spännande. Oavsett om det handlar om en bransch, en produkt eller en tjänst så tappar man i relevans för kunderna om man inte utvecklas kontinuerligt. Utveckling skapar konkurrens som i sin tur skapar ytterligare nya lösningar.
2. Svaret finns i nästa fråga. Vi måste akta oss väldigt noga för att göra inskränkta definitioner av vår bransch.
3. Vi representerar en bransch som för kund står för ”bekvämlighet”, dvs snabbt och enkelt. Då ska vi väl bejaka alla koncept och lösningar som är i linje med detta. Sedan tror jag själv mycket på den personliga kontakten i mötet med kunden speciellt på mindre orter. Så den stora frågan är var de automatiserade lösningarna lämpar sig bäst. För den stressade storstadsmänniskan som är på språng, eller på landsbygden där det är lite längre till närmaste butik.
4. Vi levererar gärna till allt och alla och bejakar intern konkurrens i branschen även om konkurrensen delvis slår mot våra egna butiksprofiler.
5. De nya koncepten som vi nu ser bygger på ”automatisering” och det i sig kräver extremt smarta och effektiva driftslösningar och förmodligen ett stort antal butiker och hög omsättning innan man börjar nå en lägsta nivå för att få ut stordriftsfördelar, men allt måste ju börja någonstans.
Christoffer Granberg, säljchef Menigo Foodservice:
1. Spännande att följa utvecklingen och hur konsument tar emot detta.
2. Nej.
3. Tror det kommer bli en naturlig del för våra kunder att ha obemannat under delar av dygnet.
4. Vi har under flera år genomfört tester och har dialog med aktörer.
5. Utmaningen gällande obemannat ligger kring betallösning och kassa, där måste kassaleverantörerna ta nästa steg.
Göran Sandahl, marknadsbolags- och inköpschef Privab Grossisterna:
1. Bara positivt, bra komplement i vår bransch.
2. Nej, tror det är ett bra komplement på landsbygden. Skulle det öppna i städer så kan det dock bli ett hot.
3. Ja.
4. Absolut.
5. Detta är en del av framtiden.
Svante Törnqvist, vd Direkten:
1. Det är alltid intressant med entreprenörer som vågar satsa med ett Beta-test. Personligen tror jag att det blir svårt att få lönsamhet i denna affärsmodell. På orter med få innevånare är omsättningen för låg för att täcka investeringskostnaden för enheten och i större städer kommer det vara svårt att hitta lägen som upplåts till rimliga priser och det finns redan en mängd med butikskoncept som täcker upp kundernas behov av service dygnet runt.
2. Jag fick frågan från en annan aktör för några år sen om att vara med och finansiera den utrustning som krävs för att bygga systemet, men tackade nej då och jag skulle göra det idag också. Man önskade även bättre inköpspriser än den befintliga servicehandeln, vilket jag inte såg logiken i. Ett bättre alternativ hade varit att bygga om vissa utvalda butikers layout med en yttre del som är obemannad under ”off-hours”.
3. Detta behöver troligen bli en add on på befintliga butikers layout för att det ska lyckas i någon större omfattning.
4. Vi är entreprenörer och vissa av våra lokaler skulle säkerligen kunna anpassas till en modul som denna. Vi letar alltid efter intressanta samarbetspartners som vi kan växa tillsammans med. Svårigheten ligger troligen i bygglovsfrågor, men jag gillar verkligen tanken på att nyttja vår butiksyta optimalt 24/7. Varuförsörjningen skulle då vara mycket enkel.
5. Det är väldigt viktigt att vi tänker nytt och kreativt inom servicehandeln, vi ska inte vara oroliga när det dyker upp nya sätt att serva våra kunder, tvärtom. Det är mer hälsosamt att försöka kombinera olika tankar till nya affärsmöjligheter och att sedan accelerera bra idéer med ny teknik är rätt väg att gå. Det krävs en hel del drivkraft för att nå så här långt med ett projekt som detta och det är extra imponerande med unga fristående entreprenörer. Vi behöver detta för att förnya oss, det går inte att förvalta sig in i framtiden. Bra jobbat säger jag!
Pontus Ellefsson, vd ClearOn:
1. Ett innovativt sätt att möta kunders behov av att handla nära där förutsättningarna inte finns för bemannade butiker.
2. Inte ett hot, men ett bra komplement och en möjlighet att skapa tillväxt.
3. Ja, förutsatt att kunderna är pålitliga så tror jag att obemannade convenience-butiker blir ett naturligt inslag i handeln framöver.
4. Ja, med ny teknologi för att betala och lösa in kuponger.
Pernilla Engman, Category Manager Code Conceptdevelopment:
1. Otroligt intressant att följa! Det finns ju dessutom flera olika tekniker som utvecklas världen över – där Cloud Pick eller Amazon to go är de mest friktionslösa och mest intressanta utifrån kundens resa i min mening. De verkar dessutom vara mer säkra gällande svinn, men uppenbarligen avsevärt dyrare att ta fram och hantera – än så länge.
2-3. En naturlig del av tror jag. Förmodligen kommer vi i framtiden att se en mix av både bemannade och obemannade beroende på läge. För om de kundundersökningar jag har läst om, gällande att 8 av 10 amerikaner hellre skulle vilja besöka en variant av Amazon go än en traditionell convenience store, stämmer kommer de att bli allvarliga konkurrenter. Men vissa kategorier kräver kontroll och är stöldbegärligare och andra kräver kontinuerlig beredning och högre servicegrad. Så på vissa lägen kommer den personliga servicen vara avgörande och fortsatt en stark konkurrensfördel.
GUNILLA PIHLBLAD