Tiderna förändras och Sibylla följer gästerna
Att framgångsrikt driva en kedja i fast food-branschen handlar mycket om att ha koll på läget – i bokstavlig bemärkelse. Sibylla grundades 1932 och är ett varumärke som lyckats överleva många förändringar.
- Lägena förändras i takt med att samhället utvecklas. Vi måste följa gästströmmarna och finnas där de vill ha oss. Självklart med rätt utbud, säger vd Joakim Carlsson.
Alla snabbmatskedjor slåss om samma lägen och etableringsfunktionen är mycket viktig för dem alla. Men Joakim Carlsson menar att Sibylla har en liten fördel genom att man fortfarande finns på mindre orter.
- Dels för att vi kan etablera lite billigare och för att vår tro på den lokala entreprenörens kraft blir en framgångsfaktor på mindre orter.
Är Sibylla den moderna korvgubben?
- Vi vill värna om arvet och samtidigt hänga med i utvecklingen. Vad gäller själva korven så kämpar den dock lite i motvind hos oss eftersom det säljs så otroligt mycket på andra ställen. Inte minst femkronorsvarianterna hos till exempel Ikea och Biltema.
Detta är dock ingen nyhet vare sig för Joakim Carlsson eller dig som läsare. Inom Sibylla svarar hamburgarna för 60 procent av försäljningen och korven för 30. Återstående 10 delas mellan kycklingprodukter, kebab och vegetariskt.
På självaste Sibylladagen den 20 oktober lanserade man en ny hamburgare som representerar det man kommer att satsa ännu mer på i år, nämligen premiumburgare. Epic, som den heter, är en tjockare burgare med högre kvalitet.
- Trenden går mot denna typ av hamburgare och vi ska självklart vara med i matchen, säger Joakim Carlsson och berättar att man också utökade det gröna sortimentet med flera nya produkter under 2018.
- Där har vi de två trenderna i ett nötskal: premium och grönt.
I stället för att prata så mycket om vegetariskt och veganskt så kallar Sibylla sin gröna kategori för ”Gott utan kött”. Det är fortfarande en liten del men ökar kraftigt.
- Vi fortsätter på samma linje under detta år. Fortsatt utveckling av såväl premiumhamburgare som av produkter som inte är av kött.
På etableringssidan händer det också en hel del. Under förra årets öppnades sex helt nya Sibylla-restauranger, i huvudsak med drive in. För innevarande har man fem under byggnation.
- Den tuffa målbilden är att det ska bli tio nya totalt i år, säger Joakim Carlsson och poängterar vikten av att få in nya gäster.
- Den vanligaste kunden hos Sibylla är fortfarande en medelålders man. Men kategorin barnfamilj är den som ökar mest och då måste det finnas något för alla. Valfrihet är viktigt hos oss.
Marknadsföringsinsatserna är därför kraftfulla och innefattar både TV-reklam och traditionella DR-utskick. Samtidigt blir den digitala reklamen mer sofistikerad och kan selektera orter och målgrupper samt göra det enkelt att marknadsföra lokala specialiteter.
- Totalt sett står vi inför stora utmaningar de närmaste åren. Digitaliserade beställningssystem och hemkörning ställer nya krav på såväl produkter som förpackningar, avslutar Joakim Carlsson.
Se vidare faktarutorna om Sibylla och Grillköket nedan.
Text och foto på Joakim: GUNILLA PIHLBLAD
Övriga bilder från Sibylla
Sibylla 2018
Antal enheter: 158 (159)
Omsättning exkl moms 2018: 770 MSEK (770)
Ägare: FIAB, dvs franchisetagarna i kedjan
Driftsform: Franchise
Avgift: 60 000 kr/år
Grillköket 2018
Antal enheter: 87 (86)
Omsättning exkl moms 2018: Cirka 85 MSEK (85)
Ägare: Nordic fast Food AB - FIAB
Driftsform: Egna företagare
Avgift: Ingen