Kvalitet före kvantitet i Menigos kedjetänk

christoffer 450

Christoffer Granberg säljchef på Menigo Foodservice.


Totalt sett fortsätter man att växa i kedjorna Time och Nära Dej. Men det är inte antalet butiker som är det viktiga.
- Vi ska ha rätt butiker på rätt platser och dessa ska utvecklas och bli så lönsamma som möjligt, säger säljchefen Christoffer Granberg.

Menigo Foodservice har två kedjekoncept för convenience-branschen. Nära Dej som funnits länge som enklast kan beskrivas som en minilivs-kedja med butiker över hela landet, företrädesvis i lands- och glesbygd.

Det finns i skrivande stund 117 Nära dej-butiker. De representerar, tillsammans med Handlarn-kedjan, något som är mycket viktigt för att hela landet ska kunna leva. Det gäller inte minst engagerade handlare som ofta jobbar lika mycket för sin egen skull som för ortens eller bygdens.

- Det är en samhällsfråga. Vad händer om butikerna försvinner ute på landsbygden? Då är risken stor att annan eventuell service också försvinner. Och till slut försvinner även människorna.

nara dej 450

Nära Dej i Gunnarsbyn får symbolisera en typiska Nära dej-butik.


Christoffer Granberg menar att det är en utmaning att kunna leva på att driva en butik av det här slaget.

- Därför är de statliga och regionala stöden väldigt viktiga. Vi ordnar särskilda utbildningsdagar så att våra handlare ska få ökad kunskap om allt ifrån butiksdrift och hjälp till självhjälp och även om hur och vad de kan söka för bidrag osv. Under året har vi exempelvis via vårt uppdrag från Tillväxtverket 2x2 dagarskurser på sju olika platser.


time 450

Bilden är från Time-butiken i Docksta.

Timekedjan består bara av 32 butiker. Men kvaliteten är hög precis som kraven för att vara med.

- Visst vill vi växa, men inte på bekostnad av kvalitet, säger Christoffer Granberg och berättar att man som medlem i Time köper ett paket där man verkligen får hjälp med precis allting.

- Handlarna ska fokusera på att ge service och sälja varor.

Något som Menigo satsat extra mycket på senaste året är den digitala marknadsföringen i butik. Man har uppdaterat hela den digitala marknadsföringskanalen med nya skärmar och ny mjukvara för Time. Samma sak är på gång för Nära Dej. Dessutom har man nya kassasystem och ett fördjupat samarbete med ClearOn. Man har också anställt en digital strateg.

Att man bröt lite av grossistmonopolet genom att knipa St1 (Shell) som kund, har betytt mycket för Menigo som bolag och för convenience-delen i detsamma, enligt Christoffer Granberg som också framhåller säljorganisationens omfattning och det unika stöd som man erbjuder sina kunder.

- Vi har nio utesäljare som jobbar rikstäckande från Östersund i norr till Malmö i söder. De står hela tiden till butikernas tjänst. Men nya St1-avtalet kommer också ett ökat färskvaruflöde med flera nya lösningar.

Ytterligare ett nytt spännande samarbete är på gång, antyder Christoffer Granberg utan att vilja berätta mer just nu.

- Det är roligt att convenience-branschen har en så positiv utveckling totalt sett. Vi jobbar vidare med att utveckla och förnya våra butikskoncept.

Time
Antal enheter: 32 (45)
Omsättning exkl moms 2018: Cirka 425 MSEK (520)
Ägare: Menigo Foodservice AB
Driftsform: Alla butiker är franchisedrivna
Avgift: 35 000 kr i startavgift samt 3 300 kr/månad

Nära Dej
Antal enheter: 117 (113)
Omsättning exkl moms 2018: Cirka 910 MSEK (890)
Ägare: Menigo Foodservice AB
Driftsform: Alla butiker är franchisedrivna
Avgift: 15 000 kr i startavgift samt 2050 kr/månad


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.