Hemmakväll har bromsat och gasat sig till en ny marknadsposition
Kent Olsson började med en videobutik 1989. Idag är han delägare och koncernchef i Hemmakväll.
Vill man använda en annan liknelse kan man prata om att ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellerna. Men oavsett vilket så har Hemmakväll gjort en intressant resa med avgång i rätt tid; Från filmbutik till en värld av godis!
Året är 1989 och den 23-årige Kent Olsson öppnar en videobutik på Östergatan i Landskrona. Det går ganska bra och efter en tid öppnar han ytterligare en butik i Hässleholm.
- Då lovade jag mig själv att det skulle bli max tre butiker, säger han och medger att han i bland saknar det lilla formatet och familjeföretagskänslan.
Kent jobbar med sina butiker och 1994 startar några glada butiksinnehavare i Borås, Kungälv, Stenungsund och Uddevalla en kedja som de kallar Videomix. Fler ansluter sig och 1996 bestämmer sig Kent Olsson – som nu har brutit sitt löfte till sig själv och har fyra butiker – med under namnet Videomix Syd.
1997 bildar man ett gemensamt bolag och börjar använda franchising som samarbetsmodell. Tio år senare köper den expansiva kedjan upp en annan franchisekedja i Norrland. Den heter Hemmakväll och detta blir året därpå det nya namnet på kedjan som nu sträcker sig från Trelleborg i söder till Luleå i norr.
När vi är framme vid 2013 har huvudkontoret och centrallagret i Landskrona fullt upp med sin kedja som nu omfattar 103 butiker. Men blir det en vändpunkt som kräver beslut och agerande i rätt riktning.
- I slutet av 2012 kom Netflix överraskande snabbt ut på marknaden, säger Kent Olsson och berättar att man kalkylerade med ett tapp på 20-25 procent på grund av ”nyhetens behag”.
- Men tappet blev större och nu hade dessutom den illegala nedladdningen ökat och kunderna kunde även hitta nyheter på nätet. Vi såg ingen utplaning och beslutade i slutet av 2013 att tänka bort filmen från vårt utbud i framtiden.
Något annat måste in i stället och Hemmakvälls ledning insåg att det inte skulle funka med något nytt ”hittepå”. Nej, i stället bestämde man sig för att satsa ännu mer på en av de befintliga kategorierna som dessutom var lönsam.
- Konfektyr skulle hjälpa oss att hitta motsvarande omsättning. Men vi var också tvungna att ta itu med våra lägen. Många butiker hade typiska filmlägen. Butikerna/franchisetagarna hade det jättetufft men de som insåg faran och kavlade upp ärmarna skulle ändå ha en chans i framtiden.
Samtidigt började man söka nya lägen för en helt ny typ av Hemmakväll-butiker. Lägen som köpcentrum och stadskärnor med stora kundflöden. Och ledningen bromsade och gasade och nästan som i ett trolleri kom man ut på andra sidan med 13 helt nya butiker och en helt ny marknadsföringssatsning som gjorde Hemmakväll känt för att var ”en ny värld av godis”.
- Vi hade 110 butiker, var nere och vände på 58 och har idag 68. Vi jobbar fortfarande med förflyttningar och har från 2013 fram till idag tappat 350 miljoner kronor i filmintäkter, säger Kent och medger att han och övriga ägare lärt sig en hel del på vägen.
- Det var ingen självklarhet att vi skulle sitta här i våra nya lokaler med ännu större lager. Men vi lyckades vända skutan i rätt tid och mycket gott (!) har kommit ut av det.
Själv klev Kent Olsson av som vd 2015 för att bereda plats för någon som med nya friska tag kunde ta sig an nystarten. Han fick nya uppgifter och är numera koncernchef. Fast just nu också tf vd eftersom man är mitt i en rekryteringsprocess.
De 13 helt nya butikerna utvärderas nu, resultaten är blandade. Samtidigt öppnar man flera nya, närmast på tur är Kongahälla i april.
I mars öppnade man för övrigt en slags hybrid i Umeå. Tro det eller ej men filmen har fått tillträde igen. Dock bara i topplisteform. Detta ska nu testas.
Lösviktsgodiset står idag för 45-50 procent av Hemmakvälls omsättning på totalt cirka 520 miljoner. Lönsamheten är beroende av att man hittar rätt försäljningsmix mellan de olika produktkategorierna samtidigt som kvalitet är en viktig ingrediens.
Kent Olsson summerar den nuvarande målsättningen.
- Inom fem år ska vi ha 50 nya butiker och en miljard i omsättning.
HEMMAKVÄLL
- Antal enheter: 68 butiker
- Omsättning exkl moms 2018: Cirka 520 MSEK
- Ägare: Hemmakväll Holding AB
- Driftsform: 41 butiker ägs och drivs idag i egen regi, 29 är franchisedrivna
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder: HEMMAKVÄLL