Preem fortsätter att höja lägstanivån

mattias 450

Mattias Astborn ansvarar för koncept och kategori inom Preem.


Preem är Sveriges största drivmedelsbolag vars miljöprofil går igen i alla delar av verksamheten, inte minst i butikskonceptet.
- Vi etablerar i maj 2019 en ny station i Örebro med mycket nytt i butikerna samtidigt som vi successivt lyfter de befintliga, säger Mattias Astborn, koncept- och kategorichef.

Helt nya, så kallade flaggskepp, är viktiga strategiskt. Här visar man ju både internt och externt vart man är på väg. I höstas öppnade man en sådan station i Landskrona och här syns tydligt hur man uppgraderat butikskonceptet med extra cafékänsla och effektivare hantering av mat i kassalinjen.

- Det ska vara modernt och fräscht, mera café än bensinstation, säger Mattias Astborn som har lång erfarenhet av trafikbutiksbranschen.

- Jag började jobba extra som säljare 1994. Sedan dess har jag drivit egna stationer inom både Statoil och Preem samt arbetat som distrikts- och kategorichef.

drive in 450


Preem var onekligen tidigt ute med ett nytt ”grönt” butikskoncept med cafésittning, kaffe och freshfood. Redan 2006 drog man i gång med detta och blev bland annat belönade med Arlas Guldko för bästa snabbmål. Men övriga kom i kapp och sedan 2013 bedriver man ett utvecklingsarbete som nu börjar synas tydligt.

- Vi utgår från den kunskap som vi skaffat oss om våra kunder. Hur deras behov ser ut och vilka de är. Vi vet att de gillar den personliga relationen med personalen på sin lokala station där man också tycker att toaletten är viktig. Den upplysta pumpplanen får kunden att känna sig trygg och hen tycker det är bra med hälsosamma alternativ och väljer ekologiskt i den mån det finns. Man vill gärna också hitta presenter att köpa.

- Dessutom har våra kunder bråttom och uppskattar att det finns drive trough. Men när de har tid så vill de äta i en miljö som känns fräsch och avslappnad. Slutligen så är Preems vision viktig för kunderna. Att vi väljer ekologiskt kaffe, miljövänligt emballage och producerar innovativa drivmedel.

preem samlingsbild utan aggrora 450


Några exempel på enskilda produkter som lanserats med framgång det senaste året är äggröra samt smoothies, båda ekologiska så klart. Smoothies-konceptet är möjligt tack vare en ny process i kassalinjen.

- Vi fick en idé till detta på Conveniences Stores Swedens studieresa i Amsterdam förra våren. Det funkar bra i driften och har höjt oss ännu ett snäpp.

Ett ”butikslyft” pågår och har som mål att i slutänden höja lägstanivån på alla butiker. Det handlar om kampanjplatser och planogram. Om att till exempel ”Snacks to go” lyfts fram ännu mer och att man utvecklar en presentdel samt att kassalinjen blir nyare och modernare.

- Vi ska helt enkelt bli ännu mer anpassade för freshfood vilket för oss är allt som äts direkt, färskt och nytillagat.

Salladsbaren är viktig på större stationer och även här var Preem en av pionjärerna. Man samarbetar med Picadeli och har det här utbudet på cirka hälften av stationerna.

- Vi ska ha något för alla och det ska vara fräscht och så hållbart som det är möjligt, avslutar Mattias Astborn.

 

 genom spaljen

PREEM

  • Antal enheter:  99 bemannade stationer och 245 automatstationer.
    Nybyggen på gång är Örebro som invigs i sommar.
  • Ägare: Svenskt bolag som ägs av den saudiske affärsmannen Mohammed H. Al-Amoudi
  • Driftsform: 96 stationer drivs i franchise av Preem Partners, 3 i bolagsdrift

Text och foto på Mattias Astborn: GUNILLA PIHLBLAD
Övriga bilder: PREEM

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.