Skip to main content

Både Eva och Circle K har nu tagit nästa steg

eva 450


Eva Kimborn Heivert är vd på Circle K sedan början av året. Ett naturligt steg i karriären som omfattar 20 års erfarenhet från såväl Statoil som Ica och Circle K.
Samtidigt tar bolaget ett nytt steg på sin kundresa genom att testa ett nytt butikskoncept på tre stationer.

Vi träffas i Länna söder om Stockholm. Den stationen är en av tre som just nu testar det nya konceptet. De andra två finns i Göteborg och Varberg. Inte helt oväntat är det maten som står i fokus. För även om Circle K ligger långt framme på det området, så har man nu tagit ytterligare ett kliv. Dels genom att nyligen ha lanserat en uppgradering av det veganska sortimentet och tillägget av ett mexikanskt utbud. Dels genom det nya konceptet rent visuellt inne i butiken.

pizza 450


- För ett år sedan lanserade vi konceptet Vego-Vägar för att göra det enklare att välja gröna alternativ hos oss. Nu har vi utökat med en vegansk korv på ärtprotein som serveras med vegansk aioli, en lakto-ovo-vegetarisk halloumiburgare med chilibearnaise samt en lakto-ovo-vegetarisk mozarellapizza, säger Eva Kimborn Heivert och påminner oss om andra satsningar för att bli en matdestination längs de svenska vägarna.

- Vi har bland annat tagit fram ett nytt butikskoncept med fokus på mat och sittplatser, samarbetet med hamburgerrestaurangen Käk samt konceptet Vego-Vägar. Dessutom har vi startat vår egen Food Academy där medarbetarna på alla stationer utbildas inom mat.

mot disken 450


Men just nu så får vi alltså uppleva en station där man testar en ny butikslayout med syftet att lyfta fram maten och drycken ännu mera. Få den att maximalt komma till sin rätt. Det handlar om ny färgsättning och delvis nya material, om inredning och placering som ger en bra överblick. Och om fritt wifi. Men också om parkeringsplatser och om att det ska gå snabbt när det behövs.

- Samtidigt ska det vara inbjudande och bekvämt att sitta ner om man har tid och lust, säger Eva Kimborn Heivert och påpekar att allt hänger ihop på den så kallade kundresan.

- Från pumparna och deras innehåll till den snygga och funktionella butiken och den fräscha maten.

Hållbarhet är viktigt för Circle K och det gäller verkligen hela kedjan; drivmedlet, val av produkter, kaffet med mera. Och så ska ju allt i slutänden göra vardagen enklare för kunderna.

mot serverieingen 450


Vi avnjuter de nya veganska produkterna medan vi pratar och konstaterar att de redan tidigare fräscha mackorna nu är ännu krispigare och att halloumiburgaren fått ett välförtjänt entusiastiskt mottagande. Allt görs på plats i butiken.

Totalupplevelsen i Länna är mycket positiv och det ska bli fler teststationer utöver de tre som är i gång.

Eva var tidigare Senior Vice President Sales & Marketing i den europeiska organisationen. Hon tillträdde som vd den 15 januari. Det nya jobbet har förändrat hennes liv en del men hon kände sig redo för det.

- Vi har både utmaningar och möjligheter framför oss i en bransch som står inför förändring. Vår framgång är resultatet av att arbeta tillsammans. Vi är ett så bra team och det är verkligen jättekul, avslutar Eva Kimborn Heivert.

 

CIRCLE K

  • Antal enheter: Cirka 770 drivmedelsstationer. 300 av dessa är fullservicestationer som erbjuder drivmedel, mat, kaffe, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.
  • Ägare: Circle K Sverige är en del av den kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag.
  • Driftsform: Cirka hälften av fullservicestationerna drivs i egen regi, övriga som franchisedrift.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD