Skip to main content

OKQ8 har stakat ut vägen framåt

fredrik 450

Fredrik Ahlengärd är chef för butik och kategori.


Från och med nu kommer vi att få se hur medlemsförankrade OKQ8 tar ett nytt grepp på fördelen med att vara ett kooperativ. Och man kommer absolut inte att släppa det bilistiska.
- Vår värdegrund och organisation ligger helt rätt i tiden. Och självklart är det också full fart framåt för nya produkter och koncept i butiken anpassade till att äta i språnget, säger Fredrik Ahlengärd, Head Shop and Categories.


Det var full fart redan förra året med stort fokus på butik. Det sista halvåret jobbade man mycket med att stärka upp viktiga funktioner för att kunna driva försäljning.

- Inköp, försäljning, marknad, förklarar Fredrik Ahlengärd och poängterar med offensiv känsla två grundläggande faktorer.

- Vi har ett superfokus på alternativa bränslen och elektrifiering. Det går fort nu. Likaså på digitaliseringen i allt från att skapa bättre och effektiva kundmöten till den uppkopplade bilen. Utöver det har vi stort fokus på att allt vi gör också ska göras på ett hållbart sätt både inom produktutveckling och arbetssätt.

Detta betyder naturligtvis inte att OKQ8 inte jobbar med butiksutvecklingen. Tvärtom.

- Vi har sett nu att det vi satsade på tidigt, till exempel att göra egna mackor, har varit lönsamt. Med detta och vår delidisk utmanar vi korven på riktigt och får komplement och något för alla. Det vegetariska och veganska ska självklart utökas och där är mycket på gång. Inför sommaren står vi med ett historiskt stort lanseringsfönster inom både mat och övrig conveniece med nyheter inom samtliga områden. Vi är starka på frukost och lunch och ska se till att bli relevanta alla tider på dygnet. Framför allt eftermiddag och kväll kan vi bli bättre på.

disken nara 450


Det hette Quick to go när man kopierade det från Danmark. Nu pratar man snarare om ”det nya butikskonceptet” som bland annat innebär att man producerar mer på plats och att man serverar mer varm mat.

- Idag har drygt 200 stationer byggts om till detta. Alla egna är klara och tillsammans med franchisetagarna och föreningarna jobbar vi vidare så att alla ska vara ombyggda när 2020 är slut.

Fredrik Ahlengärd poängterar att franchisetagarna måste investera en del själva och att möjligheten till lokal touch alltid ska finnas.

- Det är viktigt att kunderna känner igen sig. Vi vill därför reducera risken att de blir osäkra på vad som ska finnas på en OKQ8-station.

korv 450


Det bilistiska sortimentet är man ju definitivt i framkant på och har varit länge. Inga planer finns heller på att det ska minskas ner. Spännande är också satsningen på att värva nya medlemmar och stärka den redan starka basen på drygt en miljon medlemmar.

- Målet är 100 000 nya medlemmar under 2019 vilket motsvarar en ny per station och dag. Vi lockar med ett starkt startkit och känner att det kooperativa ligger i tiden. Bara i går fick vi 657 nya medlemmar!

Det ska vidare öppnas några butiker utan drivmedel. Idag finns det en i anslutning till huvudkontoret. Det är naturligt, menar man, att låta convenience och foodvenience få stå på egna ben.

På detaljnivå kommer det att hända saker i butikerna. Exempelvis nya sortiment inom sandwiches, snacking, pizza och mycket mer. Man tittar också den nya generationens kassadisk och man rullar ut ett nytt kaffekoncept under 2019.

- Det är fem år sedan vi gjorde första stora kaffesatsningen nu och helt otroligt vilken produkt det är. Inte bara själva drycken utan allt den för med sig runt omkring och hur det serveras, säger Fredrik Ahlengärd och avslutar med ett entusiastiskt:

- Framåt convenience!

 OKQ8

  • Antal enheter: Totalt 313 varav 145  i egen regi. 100 franchise/återförsäljardrivna och 68 OK-föreningsdrivna
  • Omsättning dagligvaror inkl moms 2018:
 4 290 MSEK
  • Ägare: OKQ8 Ekonomisk Förening 50%, Kuwait Petroleum Int 50%
  • Driftsform: Egen regi, franchise, OK-föreningar

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD