Nya förpackningar, produkter och portioner

cocoacolaburkar 450


Här har vi samlat de senaste två veckornas nyhetslanseringar inom convenience, fast food och café. Och allra först så berättar vi om Coca-Colas nya burkförpackning. Det handlar även om Nocco, OLW, Fazer Yosa och Max.

Coca-Cola i Sverige lanserar en ny förpackning för burkar. Förändringen är till en smalare och högre burk och avser burksortimentet 330ml för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua.

Nästan 90 procent av all dryck som Coca-Cola European Partners säljer i Sverige produceras lokalt, i Jordbro utanför Stockholm.
Burken står för en betydande del av försäljningen och andelarna växer. Den historiska moderniseringen av burken har inneburit en stor investering och omfattande arbete med att avveckla den gamla produktionslinjen och få den nya på plats. Linjen producerar 28 burkar i sekunden vilket motsvarar 102 000 burkar per timme.

– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Samtidigt som förpackningen får ett nytt format har också designen på burken uppdaterats:

– Det är en ny design som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram ”sockerfri” på ett mer framträdande sätt på förpackningen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya burkarna kommer ut i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln i början av april.

 

nocco 200


Årets Limited Edition tar Nocco till Miami

För fjärde året i rad lanserar Nocco BCAA-dryck en limited summer edition – Noccco Miami, med smak av jordgubb. En nykomling inspirerad av ett färgglatt och soldränkt Miami.

Sedan de limiterade sommarsmakerna lanserades 2016 har de, enligt Nocco, blivit stora succéer. Först ut var Nocco Tropical, följt av 2017 års upplaga; Nocco Caribbean. Det fortsatte även sommaren 2018 med lanseringen av Nocco Carnival, som tog oss hela vägen till färgglada parader och intensiva rytmer. I år är inget undantag – inför sommarens limiterade smak har Nocco hämtat inspiration från Miami. En stad som spritter av liv och personer i rörelse och vars varma vindar möter färgstarka solnedgångar samt svängig musik.

– Inför lanseringarna av våra limited editions är vi alltid lika förväntansfulla, det är som startskottet för sommaren. Vår senaste nyhet med jordgubbssmak, förknippas på många sätt med en varm och härlig sommar – precis som vi vill att man ska få känslan av efter en klunk Nocco Miami, säger Camilla Herlin, Marketing Manager på Nocco.

Nocco Miami innehåller förutom BCAA (3000mg), grönt te-extrakt, koffein och sex olika vitaminer. Liksom övriga Nocco-drycker är den helt utan socker. Nyheten kommer att finnas till försäljning från och med vecka 13 hos återförsäljare runtom i landet, samt på 15 marknader globalt.

 

olw heta nyheter 450


Sommarnyheter från OLW

Förra året lanserade OLW två sommarchipssmaker – Creamy Summer BBQ och Grilled Cheddar Chillies. Potatischipsen, som var en limited edition under sommaren, gjorde succé så nu gör chipsen comeback i butik.

Många konsumenter har hört av sig och önskat chipsen tillbaka, enligt OLW.

– Just smaken vet vi är a och o när det kommer till val av snacks. Dessa två chips försäljningssuccé är verkligen bevis på det. Inspirationen till chipssmakerna kommer från amerikanska södern med deras starka BBQ-tradition och tar fasta på gemenskapen och matglädjen runt sommarens grillstunder. Det är kul att konsumenten blivit alltmer nyfiken på att testa nya och lite hetare smakkombinationer - och vi vill gärna bidra till ytterligare smakäventyrlighet,säger Sofia Johard, Produktchef OLW.

OLW:s limited edition-sommarchips, Creamy Summer BBQ och Grilled Cheddar Chillies, lanseras under vecka 15 och säljs under en begränsad period.

 

olw kikartschips 200

 

OLW utökar (tillfälligt) sitt veganska utbud

Baljväxter har blivit ett populärt komplement till de vanliga potatischipsen och både linschips och kikärtschips har det senaste året sett dagens ljus. Allt fler konsumenter väljer också att utesluta animaliska produkter ur sin kost. OLW lanserar nu en vegansk limited edition nyhet – Kikärtschips Fresh Salsa.

Hälsa, miljö och etiska skäl är vanliga argument till varför allt fler väljer att äta mer vegetarisk eller vegansk kost. OLW har tagit fasta på detta och utökar nu tillfälligt sitt veganska sortiment med en ny smak på kikärtschips – Fresh Salsa. Textur och form på chipsen skiljer sig från OLW Linschips, men de är lika krispiga och goda, med en härlig smak av solmogna tomater och lök. Kikärtschipsen innehåller 14 procent protein och hela 40 procent mindre fett än vanliga potatischips. OLW blir först i branschen att lansera en limited edition-smak på sina kikärtschips.

– Våra kikärts- och linschips har blivit en rejäl succé. Det är fantastiskt roligt när konsumenterna är öppna för att prova nya sorters chips och smaker och det vill vi belöna när vi nu lanserar en tillfällig smak på våra kikärtschips, säger Sophie Grönlund, produktchef på OLW.

OLW är stolta över att kunna erbjuda konsumenterna svenskproducerade kikärtschips som dessutom är veganska. Chipsen tillverkas i OLWs fabrik i Värmland.

De nya kikärtschipsen lanseras vecka 15, men sedan den 15 mars finns de på Hemmakväll.

 

fazer havredryck 450


Fazer Yosa lanserar två nya havredrycker

Fazer Yosa lanserar två nya havrebaserade drycker i en behändig 250 ml förpackning. Dryckerna kommer i smakerna mango & havtorn och blåbär & kråkbär. 

Fazer vill möta konsumenternas behov av en mer hälsosam och hållbar livsstil genom att introducera nya havrebaserade alternativ på marknaden. Fazer Yosas nya havredrycker innehåller en högre andel havre i jämförelse med befintliga konkurrenter.

– Under hösten 2018 lanserade vi varumärket Fazer Yosa på den svenska marknaden. De nordiska konsumenterna har visat stort intresse för vårt erbjudande vilket visar oss att vi är på rätt väg. Vi vill möta konsumenternas efterfrågan på växtbaserade alternativ genom att ta fram nya havrebaserade produkter, säger Tiia Antila, varumärkes- och kategoriansvarig för Fazer Yosa.

Fazer Yosas havredrycker i smakerna mango & havtorn och blåbär & kråkbär säljs i miljövänliga och behändiga 250 ml glasflaskor. Båda smakerna innehåller 10% havre, tillsatt jod, vitaminer (riboflavin, D2, B12) och är fylliga med naturliga smaker utan tillsatt socker.

I Fazer Yosa-sortimentet finns även:
• Fazer Yosa Havredryck 1 l
• Fazer Yosa Havredryck Fyllig 1 l
• Fazer Yosa Havredryck 1 l Kakao

 

maxburgare 450


Tre heta nyheter på Max

Med inspiration från Asien lanserar Max en lagom stark nyhet – Spicy Brioche. Nyheten är dock allt annat än lagom med smakrik srirachamajonnäs, dubbla skivor Pepper Jack-ost och sötma från sriracha-ketchup. Tillsammans med ett gott briochebröd, krispig sallad, fräsch tomat och rödlök är detta en perfekt burgare för dig som gillar lite extra sting men med lagom hetta.

- Den här burgaren är het och har sting. Men som den norrlänning Max är som så gillar vi lagom, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef. Den har hettan man behöver för att njuta, med det där stinget precis lagom på tungan. Med två dubbla skivor kryddad ost så är du hemma. Tillsammans med Habanero Cheese har du en väl balanserad, om än het, måltid.

Spicy Brioche lanseras med tre alternativ: svenskt nötkött, svensk kyckling eller halloumi. Tillsammans med den nya burgaren lanseras side ordern Habanero Cheese och Spicy Fries. Habanero Cheese är cheddarsmältost och habanero chili som friteras till frasiga bollar – ett hett komplement med fruktig och intensiv smak. Spicy Fries är MAX välkända Crispy Fries kompletterade med srirachamajonnäs, jalapeños, smältost och rödlök.

- Vårt senaste tillskott på menyn har hämtat inspiration från Thailands kryddstarka och färgglada matkultur. Smakerna i Spicy Brioche gifter sig fint med både nötkött, kyckling och halloumi, och krispiga Habanero Cheesy framhäver smakerna på ett riktigt soligt sätt, säger Max chefskock Jonas Mårtensson.

Till allt detta passar Max Lyxshake Chokladtiramisu som också gästspelar under kampanjperioden. Burgaren och tillbehören serveras under kampanjperioden 14 mars - 15 maj.

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.