Skip to main content

Sibylla + OKQ8 = sant

30 korv200


Att få leverera korv till en stor trafikbutikskedja är en viktig affär. De stora i branschen, kämpar om kunder och avtal och just nu har Sibylla återtagit OKQ8 som under de tre senaste åren sålt Lindvalls korvar.

- Vi är så klart glada över affären och att från och med sommaren få vara med och lyfta korvaffären hos OKQ8, säger Henrik Gyldén, International Sales Manager på Sibylla Shop in Shop och framhåller att varumärket betyder mycket.

- Det finns undersökningar som visar att konsumenterna i servicehandeln föredrar våra korvar framför andra varumärken. Att det är en kvalitetsstämpel och därmed en trygghet för konsumenten. Ett starkt och välkänt varumärke driver försäljning.

Tomas Larsson, Kategoriansvarig Fastfood på OKQ8, håller med om att varumärket betyder mycket.

- Tillsammans blir därför Sibylla och OKQ8 en bra symbios, säger han och påpekar att det viktigaste alltid är att kunderna blir nöjda i slutänden.

- Lanseringen är inte helt klar men det kommer att hända saker ute på stationerna. Inte bara med korven utan med hela materbjudandet.

Korven fortsatt viktig

Trots alla fina nyheter, inte minst inom det vegetariska/veganska området, så håller korven sina volymer inom trafikbutiker och övrig convenience. Inget tyder heller på att den kommer vika. Korven är navet i fast food-sortimentet oavsett kedja.

- Att det över huvud taget händer mycket inom mat på bensinstationerna gynnar även korven, säger Henrik Gyldén och berättar att stekkorv premium har tagit för sig rejält.

- Annars är det klassikerna kok-, wiener- och okryddad grillkorv som säljer mest.

Inom OKQ8 står korv idag för närmare 30 procent av fast food-försäljningen. Runt 50 procent om man inte räknar in kaffet.

- Vi ska lansera en del nyheter, bland annat så kommer det en korv som är smaksatt med halloumi. Samtidigt lägger vi fokus på stekkorv. Förflyttningen från rullgrill till stekbord är märkbar, säger Tomas Larsson som tycker det är intressant att volymerna på korv fortsätter öka i takt med hela matkategorin.

Henrik Gyldén ser även fram emot att få utveckla annat inom fast food tillsammans med OKQ8.

- Vi har ju mycket mer att erbjuda än korv i sortiment.

Sibylla Shop in Shop finns idag hos enskilda kunder, kedjor och på arenor i Sverige. Konceptet har en stark tillväxt även internationell och finns dessutom i elva andra länder: Finland, Litauen, Lettland, Estland, Polen, Storbritannien, Spanien, Ryssland, Vitryssland, Kazakstan och Sydkorea. Sibylla Shop in Shop utvecklas och drivs av Atria Concept som är ett affärsområde inom Atria Sweden.


GUNILLA PIHLBLAD