Skip to main content

Nytt på marknaden sedan sist

Nya Noblesse – en blandning av sött och salt

marabou noblesse sea salt cu carton 150g 12ca carton left sweden

Noblesse som funnits sedan 1964 kommer nu i en modern tappning när de lövtunna plattornas mjölkchoklad får sällskap av havssalt – Noblesse Havssalt Crisp. Kombinationen skapar en blandning av sött och salt.

- Kombinationen av havssalt och mjölkchoklad är, som många vet, en ”match made in heaven”. Det känns helt rätt i tiden att ge plats åt den här nya versionen av Noblesse och vi hoppas att den ska uppskattas av såväl stora som små, säger Sara Sjöholm, Varumärkesansvarig för Noblesse.

Marabou Noblesse Havssalt Crisp väger 150g och lanserades i butik under v.17.

 

Ny Sportlunch Caramel

sportlunch caramel

Vårens nyhet från Cloetta är ännu en Sportlunch chokladbar med mjuk och mättande konsistens. Den här gången har den sega kakaonougaten toppats med ett lager flytande kola och omslutits av ett täcke av mjölkchoklad med riskrisp.

De olika texturerna bidrar till en smakupplevelse där segt, krämigt och frasigt möts i en kombination.

Den nya Sportlunch Caramel kommer som en 48 grams dubbel stycksak och den finns redan nu ute i Hemmakvälls butiker. Från vecka 19 finns den också i både service- och dagligvaruhandeln.

Ekodrycken Honest kommer till Sverige

10 honest200

Nu lanseras Honest på den svenska marknaden med ett sortiment av ekologiska drycker: iste, iskaffe, lemonad samt fruktdrycker för barn. Honest är mindre söta och ekologiska drycker som är gjorda på råvaror av hög kvalitet direkt från naturen. Som en del av lanseringen öppnar Honest ett café – Sveriges ärligaste café.

Efter ett decennium som en av de bäst säljande ekologiska dryckerna i USA kommer Honest till Sverige. Honest drycker innehåller ekologiska ingredienser och har ett lågt kaloriinnehåll med ungefär 30 procent mindre socker än liknande drycker.

Honest grundades 1998 av Seth Goldman och Barry Nalebuff som lärde känna varandra på Yale School of management. Seth hade länge varit på jakt efter en dryck som passade in i hans aktiva livsstil och som kunde fungera som törstsläckare efter en löprunda, basketmatch eller mellan lektioner – men dåtidens utbud av drycker upplevde han för söta eller smaklösa. Ur denna jakt föddes Honest som varumärke hemma i Seths kök där han började experimentera med teer och under 2019/2020 så kommer Honest drycker lanseras i merparten av Europa. Sedan 2011 äger The Coca-Cola Company Honest.

Honest är certifierade med EU:s märkning för godkända ekologiska certifierade livsmedel samt med den brittiska motsvarigheter till KRAV-märkningen, Soil Association. Honest kaffedrycker är Fairtrade-märkta. Honest drycker kommer finnas i livsmedelsbutiker runt om i Sverige från vecka 15.

 

Läsk utan vitt socker

8 cawston200

Förutom att Cawston Press inte innehåller något tillsatt socker finns den kalorisnåla läsken i fler, unika smaker. Vad sägs till exempel om rabarber, ingefära, fläderlemonad, och äpple?

Cawston Press skapades för 30 år sedan företaget började pressa äpplen och sedan har utvecklingen av läsken vuxit. Burken innehåller fina råvaror, inspirerade av brittiska köksträdgårdar, som plockas i skördetid när de är fulla av smak – rena och pålitliga ingredienser utan konstgjorda tillsatser.

 

Korvbrödsbagarn lanserar Potato Burger bun


12potato200

I USA har hamburgerbröd bakat med potatis länge varit en storsäljare på både restaurang och i butik. Men i Sverige har det trendiga brödet endast funnits på initierade hamburgerrestauranger – tills nu. Receptet är utvecklat av Korvbrödsbagarn och de mjuka bröden bakas i Örebro.

Hemligheten med Potato Burger bun är att det bakas med potatis, vilket ger brödet den unika texturen och rena smaken. Smaken är neutral och har en ton av sälta, vilket lyfter smakerna på fyllningen.

Potato Burger bun finns i butik från och med vecka 19 Förpackningen innehåller 4 st bröd och rekommenderat pris är 25 kr.


Gainomax Recovery Limited Edition i Hallon/Lakrits

13 killedricker200

Speciellt för NHL-proffset Erik Karlsson har Gainomax tagit fram Limited Edition av Gainomax Recovery Drink i smaken Hallon/Lakrits. Lanseringen sker bara några veckor före Hockey-VM i Slovakien, där Gainomax är sponsor för Tre Kronor.

Gainomax Recovery Drink, Limited Edition, Hallon/Lakrits kommer finnas, i visa utvalda butiker, en begränsad period 2019.
– Du kanske inte kan skjuta slagskott som Erik Karlsson, men du kan återhämta dig som ett proffs, säger Anna Dahlgren, marknadschef på Gainomax.

Flaska av 100% återvunnet material

9 aquador200psd

Aqua d’Or tar nästa steg mot en cirkulär ekonomi genom att lansera den första flaskan gjord av återvunnet material med målet att alla Aqua d’Or-flaskor ska bestå av 100% återvunnet material innan 2021. Dessutom åtar sig Aqua d’Or att samla in och återvinna 100% av det material man introducerar på marknaden genom lokala och globala insamlingsinitiativ.

Idag är alla Aqua d'Or flaskor tillverkade av 50% återvunnet material och är designade för återvinning vilket betyder att de är 100% återvinningsbara. Man tar nästa steg mot en cirkulär ekonomi runt plast genom att lansera sin första flaska gjord av 100% återvunnen PET nu i april . Man kommer att öka mängden och endast använda återvunnen PET i alla sina flaskor innan 2021.

 

Ny kommunikationsdirektör för Orkla i Sverige

11kvinnaler200

Orklabolagen i Sverige bildar nu en gemensam kommunikationsfunktion i syfte att ta en tydligare position och stärka det gemensamma varumärket på den svenska marknaden. Cecilia Gannedahl tillträder den nyinrättade tjänsten som kommunikationsdirektör.

Cecilia Gannedahl kommer närmast från en tjänst som kommunikationschef på IKEA Group med ansvar för Employer Branding. Hon har tidigare varit HR- och kommunikationsdirektör på Kungsleden och VD på kommunikationsbyråerna Springtime och GCI Stockholm.

Ett första steg i utvecklingen av ett gemensamt varumärke för Orkla Sverige är att slå ihop de externa kommunikationskanalerna för pressrum och sociala medier.