Jörgen har fokus på lönsamhet
Jörgen Ingemarsson till vänster och hans anställda Maja Lindén och Robin Hansen.
- Jag vill gärna visa att vår verksamhet är ett bevis på att det går att driva en lönsam convenience-butik i centrum på en liten ort. Lyfta fram vikten av att lyckas på sista raden.
Så skrev Jörgen Ingemarsson, innehavare av Direkten Nöjesbutiken i Nora, och anmälde sig själv till Convenience Retail Awards. Bra gjort, tycker vi!
Om man kollar företag bakom spelbutiker/kiosker så ser det tyvärr ofta inte så bra ut ekonomiskt. Många kan inte ta ut så mycket lön, gör inga vinster och har lån och skulder i bolaget.
- Jag är outbildad och ingen driven säljarperson. Om jag har lyckats borde fler kunna göra på samma vis, funderar Jörgen som började sin butiksbana med att jobba inom Ica och OKQ8.
- När jag var 23 år blev jag min egen med en liten spel- och tobaksbutik här i Nora. Året var 2006 och jag visste att det inte var en framtidsbransch. Men jag ville starta eget och det var en bra skola, om än inte en så bra affär.
Så flyttade Audiovideo ut och en bra lokal på ett bra läge blev ledig. Jörgen bestämde sig för att ta ett steg vidare, tog med sig spelet och byggde upp en verksamhet som även innefattade hyrfilm och lösvikt. Året var nu 2008 och det pratades mycket i branschen om att man skulle ha bredd, fler ben att stå på.
- Då var jag ung och motiverad. Nu är jag mer erfaren och ser till att ha koll på utvecklingen och ligga steget före. Ta fram de verktyg som behövs.
Verktygslådan har varit flitigt använd under de här tio åren. Butiken har ändrats om lite varje år och anpassats efter försäljning. Det har hänt saker i hans begränsade upptagningsområde som påverkat. Han har anpassat sig och kämpat på. Löst problem. Sett till att vara bäst på orten på alla kategorier i butiken.
- Jag driver ett aktiebolag med vinstsyfte, ingen hobbyverksamhet.
I höstas blev Jörgen dock lite stukad. Ica Supermarket fick nämligen såväl Svenska Spel som ATG. Men så bestämde han sig för att ta fajten. Reklam i sociala medier, videoklipp som stack ut, hashtag ”våra kunder är alltid vinnare”, t-shirts med samma text, reflexvästar med tryck till barnen, tävlingar i butik, mer personal för att kunna ge bättre service …
- Vi märkte inte alls av Icas satsning. Nu kan vi se ett litet tapp på de snabba spelköpen och det kan vi klara.
Jörgen och hans personal har fått ökat självförtroende inte bara av detta utan även av att de vunnit priser. Som regionmästare hos Folkspel, som årets regionombud hos ATG och nu nyligen som årets Direktenbutik.
- Klart man blir peppad och det var också därför jag bestämde mig för att anmäla mig till Convenience Stores-priset.
Jörgen Ingemarsson är övertygad om att man måste vara aktiv i planeringen av sin verksamhet,. Att man inte ska deppa och gnälla utan försöka påverka. Att butiken måste vara levande och utvecklas.
- Idag jobbar jag heltid men inte mer, har till och med semester och ett liv där min sexåriga dotter är det viktigaste. Och det bästa av allt är att jag även har ett lönsamt företag.
Direkten Nöjesbutiken Nora omsatte 2018 11 miljoner kronor. Av dessa var 7 miljoner tobak, 2 miljoner godis, dryck, glass och snacks, 1,3 miljoner provisioner och 400 000 tidningar. Verksamheten har tre heltidsanställda inklusive honom själv, en på 75 procent och en på timmar. Butiken har alltid haft samma öppettider: 9-22 alla dagar.
Resultat före bokslutsdispositioner och skatt: 763 884 kronor!
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
Motiveringen till Årets Direkten-butik:
Tack vare ett stort engagemang och ett brinnande intresse för butiksutveckling har butiken gått från klarhet till klarhet. Butiken ligger i framkant när det gäller att våga testa nya vägar för att öka försäljningen i butik genom bland annat sitt arbete på sociala medier. Personalen förmedlar glädje med en stor portion humor både i butik och i sin kommunikation. Butiken har varit en trogen Direktenbutik sedan 2007 och är en mycket god ambassadör för hela Direktenkedjan.