Allt eller inget – ledstjärnan för Mahir

saras mohir 520


För en månad sedan fick han priset som årets bästa fria handlare inom Axfood Närlivs. Det blev en glad överraskning och har kommit att betyda mycket både för kundtillströmningen och som uppmuntran.
- Jag är nästan skadligt ambitiös, säger Mahir Toprak, innehavare av Sara Godis & Tobak i Forshaga.

”Fri handlare” kan kanske låta lite konstigt för den oinvigde. Men på branschspråk betyder det att man inte är med i någon kedja. För Mahirs del är beslutet att vara ”fri” mest ett resultat av att han inte hittat någon kedja som han tycker passar.

32-årige Mahir Toprak har sina rötter i Turkiet men är född i Sverige.

- Jag har alltid känt mig som en entreprenör och inspirerats av att alla i min stora familj över hela landet arbetat hårt och haft många idéer, säger han och berättar att det började med att hans pappa drev en kiosk i Munkfors.

- Jag hängde mycket där och började sedan jobba mer och mer. Tyvärr gick min pappa bort och jag tog över den 2015. Då blev jag också 100 procent entreprenör.

saras barngodis


Efter att ha förändrat och utvecklat Antons Godis tills försäljningen slog i taket kände Mahir att han ville ha något mer att bita i. Av en slump hittade han den perfekta lokalen på det perfekta läget i sin egen hemkommun Forshaga. En före detta postlokal på totalt cirka 400 kvadratmeter med goda parkeringsmöjligheter på båda sidor.

- Jag slog till direkt och planerade hela butiken med hjälp av Axfood. Jag må vara ambitiös men jag insåg efteråt att jag inte hade klarat det själv. Att bygga upp Sara Godis & Tobak är det svåraste, men också roligaste, som jag gjort hitintills.


saras glassavdenlingen


Affärsidén är att ha allt av det han har. Bestämma vilja kategorier och sedan göra dem rejält djupa. Har man tuggummi så ska man ha alla sorter. Har man glass så ska man ha både GB, Triumf, Sia, Nocco osv. Inga halvmessyrer här inte.

Huvudkategorierna är tobak, godis, glass, dricka och snacks. Vid sidan av det ordinarie sortimentet med ordinarie priser jobbar Mahir stenhårt med ”klipp” som återfinns på strategiska platser i butiken.

- Kunderna ska veta att de alltid kan hitta tillfälliga klipp här. De handlar inte alltid av klippen, men om de gör det, så följer det ofta med annat också.

Tobaken utgör mellan 65 och 70 procent av omsättningen och idén är just stora volymer till låga marginaler. 70 procent av tobaksdelen är snus.

saras drycker


Dryckesavdelningen är imponerande. Som ett eget rum i lokalen. Vid sidan av leverantörskylarna har han också egenprofilerade kylar. Energidrycksutbudet är enormt och svarar för 60 procent av dryckesförsäljningen. Här är nyhetsanseringarna av stor vikt.

- Om till exempel Nocco kommer med en nyhet så handlar det om att få tag i den, att ha varor att sälja. Och då spelar inte heller priset någon roll för kunderna, säger Mahir och visar hjärtat i butiken – lösviktsgodiset.

- Jag har köpt specialdesignade ställ. För mig är det viktigt att det är godiset som syns och inte ställen.

Cirka 600 sorters finns i dessa ställ och vid sidan av detta en hel vägg med stycksaker och barnprodukter.


saras kunder plockar


Saras Godis & Tobak öppnade i december 2017 och Mahir säger att han aldrig jobbat så mycket i hela sitt liv. Men efter ett år kan han nu börja fokusera på utveckling och låta anställda göra mer butiksjobb. För idéer saknas inte. Bland annat vill han öppna en entré även på baksidan där det finns en stor parkering. Butiken ligger utmed huvudgatan och har såväl Ica som Coop i närheten.

Omsättningen första året hamnade på 12 miljoner kronor och man ökar fortfarande varje månad. Fem personer, varav tre heltid, inklusive Mahir står på lönelistan. ”Sara” är för övrigt hans fru som också hjälper till ibland.

När Mahir Toprak fick Axfood-priset blev han överraskad över effekten. För det kom verkligen många nya kunder, även från andra orter i närheten. Att han nu även är anmäld till Convenience Retail Awards tycker han är häftigt.

- Det är så kul med utveckling och jag vill inget hellre än att fortsätta jobba på det här viset, avslutar han.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.