Nya produkter och nya på jobbet
Här har vi samlat de senaste veckornas nyheter när det gäller produkter, tjänster och vilka som är nya på jobbet i vår bransch. Så nu kan du bland annat läsa om ny Pollysmak, nya produktlinjer för snus, tillfälliga snacksnyheter och om nyheter med koppling till trenden att dricka kallt kaffe.
Vårens nya Polly – Swedish fika
Denna gång bjuder Polly på välkända smaker typiska för den internationellt omtalade svenska fikan, en så kallad ”Swedish fika”.
Smakerna är tänkta att passa lika bra till fredagsmys och lördagsgodis som till en god kopp kaffe, och de små chokladtäckta skumtopparna täcker in hela fikabordet med smaker av kladdkaka, blåbärspaj med vaniljsås och så klart den av alla så älskade kanelbullen.
Från denna vecka finns Polly for a Swedish fika i 100, 150 och 300 grams påse samt även i lösvikt.
Nya produktlinjer hos Skruf
Skruf lanserar två nya produktlinjer, totalt fem nya produkter. Både finns tillgängliga i butik sedan 6 maj. Produkterna är:
Knox Dark som har en traditionell smak med lätt rökighet. Genom att vara robust, fylligt och något mer fuktig än andra Knox-produkter fångas den klassiska snuskänslan. Kommer som portions- och lössnus.
Skruf nyans som är en helt ny produktserie med naturen som inspirationskälla. De tre produkterna: solglimt, havsbris och jordskott har inslag som hämtats från naturnära upplevelser.
Alla tre nyheter har originalstyrka, är gjorda på ekologisk tobak och kommer i white och traditionell portionsstorlek.
Sommarens Limited Edition Snacks från Estrella
I år lanserar Estrella tre tillfälliga säsongssnacks: Chorizo, Tzatziki och Superostbågar.
Lanseringen sker vecka 20 men redan nu finns de i vissa butiker. I likhet med förra årets sommarsnacks har även dessa varsitt motiv från härliga semesterdestinationer i Sverige från norr till söder.
Chorizo är en kryddig nyhet med sälta, hetta och grillade toner. Det är en matig smak med inslag av vitlök och chili på grovräfflade chips. I bakgrunden ser vi ut över Åre – en sommardestination som kräver rejäla smaker.
Tzatziki är tillbaka som chips. Fräsch gurka, frisk vitlök och syrlig gräddfil är ju den ultimata sommarkombon och ackompanjeras av en närmast perfekt strand på Österlen.
Superostbågar är bågar som vågar ta plats. De är extra stora, extra goda och ger mer av allt. Dessa bågar är veldig populære i Norge men på denna påse hittar vi faktiskt Stockholm: en stad där små bågar kan bli något riktigt stort.
Jaffakakan med smak av Gröna kulor och Tutti Frutti
Jaffakakan kommer nu till Sverige genom att Fazer lanserar två nya produkter till kexhyllan: Jaffa Gröna kulor och Jaffa Tutti Frutti. Jaffakakan har en mjuk och luftig kakbotten med ett lager av marmelad doppad i mörk choklad.
Den unika kakan är en klassiker som lanserades redan 1969 i Finland och produceras i kexfabriken i Vanda.
Jaffa Gröna Kulor är klassiska småkakor med marmelad, överdragna med fyllig mörk choklad på en luftigt mjuk kakbotten. Här möts två klassiker: marmeladfyllning med smak av Gröna kulor och Jaffakakor.
Jaffa Tutti Frutti med den fruktiga Tutti Frutti-smaken och den mjuka Jaffakakan i en unik kombination.
Naturlig energidryck med ny look
Löfbergs Caffeine Water har fått nytt utseende. Innehållet är samma som tidigare: ett lätt kolsyrat svenskt källvatten som smaksätts med naturligt fruktextrakt. Inget tillsatt socker eller onödiga tillsatser. Varje flaska innehåller 150 mg naturligt koffein, vilket motsvarar två koppar kaffe.
Löfbergs Caffeine Water finns i fem olika smaker: Lemon, Raspberry/Pomegranate, Passion Fruit, Apple, Strawberry.
Löfbergs storsatsar på Cold Servings
Konsumtionen av kalla kaffedrycker ökar kraftigt, framför allt i Japan och USA. Norden och Europa har hamnat lite på efterkälken – det vill Löfbergs ändra på. Därför storsatsar man och lanserar ett helt nytt koncept anpassat för restauranger, kaffebarer och andra aktörer på Out of Home-marknaden.
Löfbergs nya koncept består av en kombination av nya produkter för servering av kalla kaffedrycker, menyer och maskinlösningar. Det handlar om att kunna erbjuda gästen olika varianter av iskaffe, kallbryggt kaffe, Nitro, Creamy Cold Brew och Cold Brew Slush att dricka på plats eller som take away.
Löfbergs har redan lyft ut konceptet på ett par enheter av olika slag på den nordiska marknaden. Responsen är positiv på alla delar, både från våra kunder och deras gäster.
Ny kommunikationsdirektör i Arla Sverige
Caroline Starck har utnämnts till ny direktör för Corporate Communications i Arla Sverige och medlem i den svenska företagsledningen. Caroline kommer från försäkringsbolaget If där hon nu är informationschef för Sverige. Hon börjar på Arla i augusti.