Vågade ta strid och vann: ”Man måste tro på det man vill”.

jan olsson


Jan Olsson i Säffle och hans kontrakt med ett bensinbolag hamnade i tingsrätten och blev sedan lite av ett prejudikat. Han tog verkligen en risk – eller ska vi kanske säga chans? Hur som helst, så kan han nu känna sig lugn och tro på framtiden.

- Klart att jag var orolig. Att processa med storbolag är ingen lek. Men jag hade Svensk Bensinhandel bakom mig och alla mina trogna kunder. Dessutom en tro på att jag hade rätt. Man måste våga tro på det man kan och vill. Och våga testa.


Jan Olsson har varit bensinhandlare sedan 1990. Först hade han en Shellmack i Grums men sedan 20 år befinner han sig i Säffle på ett lokalt läge, där Statoil öppnade en helt nybyggd station i vilken han var återförsäljare.

För att göra en lång historia kort så tog Statoil 2009 beslut om automatförsäljning och butiksnedläggning. Jan Olsson köpte då fastigheten och blev Frendobutik med Statoil 123. Genom detta tappade han halva omsättningen eftersom han hade mycket företagskunder som nu inte kunde använda sitt kort att handla med i butiken.

När det blev dags att omförhandla arrendekontraktet fick han hjälp av Svensk Bensinhandel som ville skapa ett prejudikat. Jan tyckte inte att han hade något att förlora så han skickade en uppsägning för avflyttning. Det ledde till en juridisk process och pumparna togs bort. När man möttes i tingsrätten för förberedande förhandlingar var han stämd på 6,2 miljoner.

Dessbättre blev det en förlikning där Statoil gick ner till 500 000 kronor (!). Motbudet från Jan Olsson var 350 000 och det blev också resultatet.

- En viktig dom för hela branschen som hade fått en prislapp för att kunna köpa sig loss. Tack vare processen har man fått ökade ersättningar i arrendeintäkter. Kollegerna har fått det bättre i de flesta fall som de omförhandlat sina avtal.

exterior


När allt var klart i slutet av 2015 var Jan förberedd med drivmedel i egen regi och butiken profilerades om till Gulf. Men det tog ett tag och butiksförsäljningen hann dippa ytterligare.

- Men vi jobbade envetet i sociala medier och berättade vad som var på gång. Tack vare trogna stamkunder så fick vi dessbättre en snabb ökning. Innan Statoil sa upp omsatte vi 10 miljoner. Vi var nere under 5 men är idag uppe i 7 miljoner. Dock är själva bensinförsäljningen bara knappt hälften idag mot var den var tidigare eftersom vi fortfarande kämpar med företagsdelen. Det ska dock komma ett bättre företagskort i år.

kylar


Att Gulf i Säffle inte viker sig i första taget har vi nu förstått. Därför är det ingen överraskning att Jan Olsson genomgått EMAB:s butikslyft, skaffat nya skyltar och målat om. Att kassalinjen är uppgraderad, att det är nykaklat och att han har nya maskiner och nya kylar. Kort sagt så har här gjorts det mesta som går att göra.

- Jag känner mig lugn. Vi ser att siffrorna hela tiden blir bättre och jag hoppas på ett resultat så att det går att återinvestera, säger Jan och framhåller Gulf-varumärkets betydelse.

- Det var en väldigt lyckad satsning. Nostalgin har gjort mycket. Det ser man inte minst på att vi säljer mycket t-shirts och kepsar.

guldprylar


Lite överraskande så står tobak för halva omsättningen i butiken och detta trots att man inte direkt jobbar med lågpris.

- Vi är kreativa, tar in nya produkter och lyfter fram snuset så mycket vi kan.

Efter tobaken kommer i tur och ordning dryck, konfektyr och glass samt fast food och kaffe. Ny kaffemaskin och egen smörgåsberedning har satt positiva spår samtidigt som korvförsäljningen rullar på i stabil takt. Dessutom är Gulf Säffle hyfsat stor på kassagirot.

Det är EMAB som nominerat Jan och hans verksamhet till Convenience Retail Awards. Själv säger han att kedjetillhörigheten är mycket viktig, att den ger honom tid till att sälja i stället för att skapa kampanjer och jaga priser.

- Jag vill dessutom ha ett liv. Kunna vara ledig varannan helg och en dag varje vecka. Jag är engagerad i den lokala ishockeyn vilket är ett roligt andningshål.

Vilken resa han har gjort, Jan Olsson i Säffle! Dessbättre är den inte slut och mycket tyder på att det bara kommer att bli bättre och bättre.

 vid disken


GULF SÄFFLE

• Ägs av Jan Olsson
• Omsättning butik exkl provisioner 7 MSEK
• Öppet 6-21 vardagar, 8-21 lö, 9-21 sö
• 3,5 helårsanställda (4 personer)


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.