Karma lanserar ny matsvinnslösning mellan grossist och restaurang
Maträddar-tjänsten Karma vill rädda mat längs fler led i livsmedelskedjan. Nu lanserar de en matsvinnslösning mellan grossister och restaurang/butik, B2B, tillsammans med Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera.
Enligt Naturvårdsverket uppkommer 1,3 miljoner ton matavfall i Sverige per år. Ungefär hälften av detta är onödigt matsvinn – det vill säga mat som hade kunnat ätas om den behandlats annorlunda.
Sedan november 2016 har privatpersoner via Karma kunnat köpa bra mat som riskerar att slängas från restauranger, caféer och matbutiker, till ett billigare pris.
Nu tar Karma nästa steg och lanserar, tillsammans med Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera, en matsvinnslösning för B2B med syftet att minska svinnet genom större del av livsmedelskedjan.
Restauranger och butiker registrerade hos Karma kan från och med den 25e maj köpa mat med kort datum till reducerade priser direkt från Martin & Serveras lager genom samma tjänst de använder för att minska sitt eget matsvinn. Funktionen har testats under våren och lanseras nu på bred front till alla Karmas och Martin & Serveras kunder.
- Fler än 2,000 restauranger och butiker i Sverige använder sig idag av Karma för att minska sitt matsvinn. Det känns fantastiskt att ta detta nästa steg tillsammans med Martin & Servera, det vi gör nu är bara början av vår plan att rädda mat i fler led längs livsmedelskedjan”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare.
- Vi arbetar löpande med att utveckla digitala tjänster som underlättar vardagen för våra kunder. Att minska svinnet i branschen är viktigt både för oss, och för våra kunder, så vi är naturligtvis glada för att samarbetet med Karma fortsätter att utvecklas, säger Kristina Ossmark, Kommunikationsdirektör Martin & Servera.