Butiken med ett solklart helhetstänk
Platsen är Långås i Halland. Paret heter Elisabeth Johansson och Lars-Gunnar Carlsson. Gastroprenören/Handlar’n Långås är en kombination av butik och catering. Alltid med närproducerat och hållbart som mål.
- Tiden har hunnit ifatt oss. Det som är hippt nu, har vi gjort sedan 2006, säger Bettan och LG som de kallas.
Verksamheten är anmäld till Convenience Retail Awards och besöket i Långås blir som en flashback. Bara ett stenkast bort ligger Tvååker och gatuköket Korv me mos vars ägare Ulf och Helena Göök tog hem priset 2015. Och i närbelägna Ullared finns ju den allra förste vinnaren, Ghassan Ghaziri och hans Sialandet. Kan det vara något i luften och jordmånen kanske …
När Bettan och LG berättar känns det så självklart. Allt har sitt ursprung i deras uppväxter i stora familjer på gårdar på den halländska landsbygden. Där togs allting till vara och där var mat något lustfyllt och viktigt. Det var ett hus som förde dem till Långås.
- Vi hade två barn och behövde helt enkelt mera plats. Huset här bredvid butiken kändes helt rätt och vi flyttade in 2001. 2005 skulle butiken säljas och vi bestämde oss för att ta över, säger Bettan som länge hade varit sugen på att göra något med catering.
- Affärsidén var att kombinera butik och kök. Vi köpte hela fastigheten, renoverade och öppnade 1 oktober. Till midsommar året efter var köket godkänt och klart.
Cateringverksamheten började man med lite försiktigt, avsikten var att växa långsamt.
- Vi har aldrig annonserat, det har spridit sig i en lagom takt. Idag står den delen för en tredjedel av omsättningen och består av allt från kalla bufféer till trerättersmiddagar. Eftersom bruttovinsten är högre på denna del är det en god ekonomisk affär, säger LG och visar delikatessdisken och en griffeltavla med aktuell matsedel.
- Vi lagar dagens lunch och veckomatsedeln bestäms efter vad vi har för råvaror i frysen eller vad som måste göras slut på i butiken. Inga frukter eller grönsaker slängs direkt från butiken utan allt passerar köket där allt används som går att använda.
Det leder oss in på Gastroprenörens grundfilosofi. Att ta tillvara och förädla råvaror och produkter som annars riskerar att gå förlorade har varit en viktig del i minimeringen av svinnet och då är det en utmärkt lösning att ha ett eget tillagningskök.
- Det finns även en teknisk del som är nog så viktig i arbetet med att minimera svinn. Vi har valt ett kassasystem där vi har tillgång till ett lagersystem med beställningspunkter. Därmed kan vi se hur mycket vi säljer av en vara under en viss tid och när det är dags att fylla på för att vi inte ska beställa hem för tidigt och då riskera att bäst före-datum passeras. Vi har idag ett svinn på under två procent där man normalt brukar räkna med att dubbelt så mycket är lågt.
Lite svinn-kuriosa sedan maj 2010 när kassasystemet installerades är att man har sålt cirka 2 500 banankakor gjorda övermogna bananer som annars hade slängts. Att vetebröd som går ut i datum görs till skorpor som man sedan bjuder sina kunder på i sin lilla kaffehörna. Och att skal och rens från råa grönsaker läggs i en särskild back som sedan blir mat åt lyckliga hönor.
När Bettan och LG byggde upp butikens sortiment utgick de från vad de själva ville äta och använda. Redan från start har de självklart och aktivt valt svenska och lokala leverantörer vilket de under årens lopp ytterligare utvecklat och renodlat. Självklart säljer de enbart Siaglass som produceras två mil bort. Med få undantag säljer man svensk köttråvara. Färskt kött levereras av JM’s Chark i Halmstad och charkprodukterna kommer från Korvpojkarna i samma stad.
- Östras Bröd levererar i stort sett allt bröd och vi får leveranser sex gånger i veckan. I varugruppen frukt och grönt har vi naturligtvis en mängd lokala leverantörer. Svensk frukt har vi så länge det finns att tillgå och vi säljer enbart ekologiska bananer. Under sommaren tar vi in grönsaker, bär och frukt från ytterligare många lokala leverantörer. Mejerisortimentet levereras av Arla och Källsjö Mejeri.
Hösten 2017 gjorde man en stor energikartläggning som underlag för en ombyggnad och modernisering vilken sedan naturligtvis har genomförts av lokala hantverkare. Totalsumman för hela miljöinvesteringen blev två miljoner och för detta fick man investeringsstöd på 1,2 miljoner för kommersiell service på landsbygden.
Det finns ytterligare ett begrepp i bolagets affärsidé, nämligen social hållbarhet.
- Det betyder att vi vill underlätta vardagen för alla invånare i byn på olika sätt genom att till exempel ta emot praoelever och ordna praktikplatser för nyanlända. Vi hjälper ofta till med att översätta och förklara kryptiska brev från myndigheter för familjer som tycker det är svårt med svenskan och vi erbjuder hemleverans till dem som av olika anledningar inte har möjlighet att komma till oss. Vi har under många år ordnat midsommarfiranden och varit medarrangör till byfester. En mataffär i en by är i sig en social mötesplats av mycket större betydelse än vi själva förstod vid starten.
Samverkan med andra aktörer är också en naturlig del av verksamhet. Exempelvis Falkenbergs Skafferi där man varit medlemmar sedan starten för fyra år sedan. Ett nätverk med fokus på mat uppfödd, odlad och förädlad i Falkenbergsområdet. Vid stora arrangemang som Falkenbergs Näringslivsdag där man levererar från Falkenbergs Skafferi till 1100 deltagare, samarbetar man med FC Vin&Event.
Planer just nu är att göra om cafédelen då man ska bli en så kallad servicepunkt med kommunal information. På övervåningen finns en lägenhet som ska göras om till Bed & Breakfast, samlingslokal och personalutrymmen.
På tal om hållbarhet. Ni verkar ganska uthålliga själva? Det är mycket jobb ni gjort under lång tid.
- Om vi vill att kunderna ska handla lokalt så måste vi naturligtvis också göra det. Det duger inte att sälja billigare importerade livsmedel till människor som bor och verkar i hjärtat av det halländska jordbruket. Det måste synas i vår verksamhet. Det var en självklarhet när vi startade och nu 13 år senare har vindarna äntligen börjat blåsa i rätt riktning, konstaterar handlarparet Johansson/Carlsson i Långås.
GASTROPRENÖREN/HANDLAR’N LÅNGÅS
• Butik, kök och catering i Långås utanför Falkenberg. Upptagningsområdet är cirka 700 hushåll. Viss genomfartstrafik på sommaren.
• Ägs och drivs sedan 2005 av Elisabeth Johansson och Lars-Gunnar Carlsson
• Butiksytan är 90 och köket 75 kvadratmeter .
• Omsättningen har ökat varje år och ligger idag på 7,5 MSEK (en fyrdubbling sedan övertagandet)
• Ombud för Postord, DHL, Schenker, Svenska Spel och Kassagirot
• 4 helårsanställda exklusive ägarna
• Öppet 9-18 vardagar, 9-14 lördagar
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD