Gammal kiosk har blivit restaurang och glassbar

goran med dottrar ute 2

Goran Naumovski tillsammans med döttrarna Martina och Alexandra.

Det har tagit tid och skett i etapper. Inneburit mycket hårt arbete och tuffa investeringar. Men Goran Naumovski har haft målet klart för sig sedan 2014 då kan köpte gamla Kanalkiosken och började jobba mot målet som idag heter Ljunghusen Restaurang, Pizzeria och Glassbar. En sällan skådad skapelse som är mycket imponerande.

Goran kom till Sverige från forna Jugoslavien 1991 och började ganska snart jobba som diskare för att lära sig språket och branschen. Döttrarna Alexandra och Martina, som nominerat sin pappa till priset, är födda 1992 respektive 1996. Så småningom öppnade han en egen pizzeria i Trelleborg och 2014 köpte han anrika Kanalkiosken i Ljunghusen. Vi befinner oss på Skånes ”guldkust” där orterna går i varandra; Ljunghusen, Höllviken, Vellinge, Skanör, Falsterbo …

- Läget är perfekt, alla passerar här. Jag visste tidigt att jag ville bygga upp en restaurangverksamhet. Men samtidigt var det viktigt att behålla den gamla kioskens atmosfär och inriktning. Därför har jag kombinerat det hela med en glassavdelning, säger Goran som fram till idag både totalrenoverat och byggt helt nytt.

- Första året hade vi 12 sittplatser inomhus. Nu är det 180 totalt på restaurangen med uteserveringen och minst 150 i den nya glassbaren.

ext rest med oppetskylt


Alexandra jobbade med Goran under första åren. Numera är hon utbildad logistiker med annat jobb, men tar självklar del i familjeföretagets utveckling. Lillasyster Martina jobbar hos Goran på sommaren och som fritidsledare övrig tid på året.

- Bakom kiosken fanns en gammal minigolfbana och där har vi tidigare renoverat och utvecklat glassförsäljningen. Men från och med i år finns här en helt ny byggnad och en fullt utvecklad glassrestaurang med trädgård och lekplats. Vårt glasshus, konstaterar Alexandra stolt och beskriver sortimentet.

- Glassmeny med 38 sorter, kaffe, dricka, slush, muffins och kakor. Vi är inte helt klara ännu, det kan bli mer på kaffebrödsfronten. Men när det gäller glassen har vi fullt av allt. Både av smaker och tillbehör.

alexandra och martina


Både Alexandra och Martina framhåller Gorans företagsamhet, skicklighet och envishet – 80-timmarsvecka är mer regel än undantag - när de berättar om utvecklingen under de fem åren som verksamheten nu varit i gång. Han är mera blygsam samtidigt som man anar att utan döttrarna hade det kanske inte varit lika lätt. Ett bra samarbete helt enkelt.

Att satsningen lyckats så bra beror på flera saker. Dels för att familjen Naumovski från början knöt till sig lokalbefolkningen samt samarbetade med det lokala näringslivet. Dels på att man satsade på kvalitet.

- Vår pizzadeg har ett annorlunda recept med ett finare mjöl. Dessutom gör vi egen tomatsås utan några som helst tillsatser, säger Goran och berättar vidare att det i utbudet finns populära gourmetpizzor.

- Men fina råvaror som kunderna gärna betalar för.


tradgarden och nya glassbaren


Glassbaren är bara öppen under sommaren även om det finns funderingar på hur man ska kunna utnyttja lokalerna hela året. En ännu oinredd övervåning kan komma att spela roll här. Men även om restaurangen är öppen året runt så är det stor skillnad på försäljningen. I oktober förra året sålde man till exempel för 300 000 kronor, i juli för 2 miljoner.

goran med dottrar inne 2


I själva Ljunghusen bor det drygt 2 000 personer, i Höllviken 10 000, i Vellinge 7 000 och i Skanör-Falsterbo 4 000. Det kan se mycket ut men ska då ta hänsyn till att det minst 30 restauranger i området.

Omsättningen totalt ligger idag på cirka sju miljoner kronor och har ökat hela tiden sedan starten, ungefär med 20 procent om året. Investeringarna är nu uppe i drygt tio miljoner. Goran räknar med att glassbaren ska omsätta två miljoner från och med nästa säsong.

- Jag ska fortsätta jobba med trädgården och lekplatsen. Det är viktigt för att locka hit familjer. Namnet Kanalkiosken släpper vi inte heller, det är viktigt med den historiska anknytningen.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

flygbild


RESTAURANG & PIZZERIA LJUNGHUSEN/KANALKIOSKEN

• Ligger utmed vattnet i Ljunghusen mellan Malmö och Trelleborg
• Ägare: Goran Naumovski
• Restaurang med 180 sittplatser inne och ute samt glasshus med 150 sittplatser inne och ute
• Omsättning 2018: 7 MSEK
• Antal helårsanställda: 5
• Restaurangen är under sommaren (vintern) öppen 11-22 (15-21) må-to, 11-23 (15-22) fre, 12-23 (13-22) lö, 12-22 (13-21) sö . Glassbaren är säsongsöppen 11-22 varje dag.

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.