Syskonparet som ständigt söker nya utmaningar

agarna


Målet är att dubbla mat och fika på tre år. Och med tanke på att de redan säljer enorma mängder, så är det ett tufft och spännande mål. Möt syskonen Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson som aldrig låter sig nöjas och som inte trivs i verksamheter som står still.

Madelene har en lång karriär inom Reitan Convenience Sweden där hon började som Pressbyråköpman för 20 år sedan. Fem år senare kom lillebror Tobias in i bilden, först som anställd och sedan som kompanjon. 2011 klippte de navelsträngen med Pressbyrån och nu har de hand om 7-Eleven vid Tekniska Högskolan i Stockholm. En speciell butik på många vis.

- Kundmötet är roligare på 7-Eleven där man har mera tid med kunderna. Samtidigt är det mer att göra på andra vis, säger Madelene och berättar om det jättetryck som råder i butiken runt lunch. Ja i princip hela dagen

- Det är full fart mellan klockan 8 och 18 och vi säljer cirka 500 luncher per dag. Något som kräver väldigt god planering och förhållandevis mycket personal.

 

sjalvscanning


För att förenkla och snabba på har man som första 7-Eleven i landet börjat med självscanning. Med två sådana kassor och tre ordinarie går det trots allt ganska snabbt att hantera fem olika köer.

- Man ser knappt golvet när man tittar ut i butiken vissa tider. Men vi jobbar snabbt och effektivt ihop med våra självscanningskassor vilket gör att kunderna inte blir avskräckta eftersom de vet att det går snabbt, säger Tobias.


disken bullar


Den tidigare köpmannen hade jobbat upp butiken till en hög nivå så när det var dags för honom att gå vidare, behövdes det verkligen rätt person att ta över.

- Madelene och Tobias har både energi och nytänkande och har som personer betytt mycket för att det fortsätter att peka uppåt, säger distriktschefen Dick Lovén som är med när vi träffas.

- När de inte har fått tillräckligt med utmaningar i sina tidigare butiker har de helt enkelt tagit sig an ytterligare en. De klarar inte riktigt att bli uttråkade, ler han.

ko


Vad är det då som gör att man gång på gång lyckas tänka i nya banor och att man kan utmana sig själv, sin butik och sina kunder, så att försäljningen hela tiden ökar? Förmodligen handlar det om någon sorts ”vinnarskalle”, om att hela tiden vilja överträffa sig själv. Därför vinner det här paret ofta säljtävlingar. De blev dessutom årets köpmän i våras. Något som de direkt satt upp som mål att bli ytterligare en gång!

- Även om vi satsar för att vinna och verkligen vågar att ta i, så jobbar vi också med den interna utvecklingen. Inte minst i form av ledarskap, säger Madelene och påpekar vikten av att personalen trivs och får rätt utmaningar.

- Vi är bra på att ta hand om vår personal. De trivs och det märks på försäljningen samtidigt som det skapar en skön atmosfär i hela butiken.

Under terminerna har man som värst haft 457 kunder i timmen och självklart har de bestämt sig för att höja detta till i första hand 500.

- Man kan säga att vi i snitt över hela öppethållandet har 200 kunder i timmen. När det är som mest behöver vi vara mellan fem och sex personer i kassorna. Det är viktig kunskap när man ska lägga schema, säger Tobias och berättar att utkörning av mat via Foodora fungerar bra i den här butiken.

- En spännande digitaliseringstjänst som passar oss som hand i handsken.


disken mackor


”Foodvenience” är ju ordet som kännetecknar 7-Elevens satsning på mat. I våras lanserades flera nyheter, bland annat pizza, och det är mer på gång.

Nu när den nya terminen står för dörren (och syskonen Wessman Lundholm/Nelson förhoppningsvis har pustat ut lite under sommaren) gäller det att ta hand om en helt ny kundkrets, nämligen ”nollorna”.

- Konkurrensen här runtomkring är stenhård, så det gäller att fånga in dem. Det gör vi så klart med olika erbjudanden på sociala medier. När de väl är här är de fast tack vare vårt utbud och trevliga och effektiva bemötande.

Förra året omsatte butiken 21 miljoner kronor vilket då var en ökning med 13 procent jämfört med året innan. Målet för i år är 15 procent upp och när vi besöker Madelene och Tobias i slutet av juni så är man redan uppe i 9 procent.

- Det är ett av målen. Ett annat är att dubbla hela försäljningen av mat och fika på tre år.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

disken skyltar


7-ELEVEN, DROTTNING KRISTINAS VÄG STOCKHOLM

• Ligger vid Östra station/T-banan Tekniska högskolan
• Köpmän: Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson
• Butiksyta 150 kvadratmeter
• Omsättning 2018: 21 MSEK
• Ca 7 helårsanställda
• Öppet 6-24 vardagar, 7-24 lö-sö


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.