Här är det verkligen både Service och Handel
Det är roligt att se ett butiksnamn som så tydligt beskriver vad vi sysslar med i vår bransch. För ägarna till Nära Dej-butiken i Åryd utanför Växjö är det nämligen mycket viktigt att trycka på att det är service man erbjuder.
- Det personliga bemötandet är alltid det viktigaste, säger innehavarna Sara Nordh och Desirée Gustavsson.
Åryd är en småländsk järn- och glasbruksort som tillhör Växjö kommun. På Wikipedia står det 684 invånare. Desirée och Sara räknar med att upptagningsområdet för butiken är cirka 1 200 personer.
Hur som helst så ligger Åryd Service & Handel otroligt vackert precis intill en sjö. Går man över vägen ner mot sjön så kommer man strax till det fina gamla bruksområdet där det bland annat finns ett café med namnet Masugnen. Innehavare till detta är för övrigt Desirée som är lite av en mångsysslare, tillika kändis, i trakten.
- Butiken här drevs tidigare som kooperativ. När det inte fungerade längre och stängdes var det många som tyckte at jag skulle ta över, säger hon och berättar att hon tvekade även om revisorn sa ”kör på du”.
- Det avgörande var att min dotter Sara som jobbade på City-Gross och som jag visste var jätteduktig, kom med i projektet. Då slog jag till.
Sara är butikschef, det är Desirée noga med att påpeka eftersom hon själv har Café Masugnen att ta hand om. Butiken ägs av Desirée och hennes sambo Mikael Ströberg, och tanken är att Sara ska gå in som delägare.
Övertagandet skedde för snart två år sedan och inriktningen ändrades från ”mycket ekologisk fairtrade med hög prisbild” till kompletteringsbutik med extra bra utbud av lokalt producerade varor.
- Vi rev ut allt och investerade i helt ny butiksinredning. För detta fick vi stöd av länsstyrelsen, säger Sara och berättar att Åryd är en inflyttningsort.
När man öppnade den nya butiken, för övrigt årets bästa Nära Dej redan ett år senare, blev det en rivstart. Inte minst lyckades man kort tid skapa starka kundrelationer. Och det är här det personliga bemötandet kommer in.
- Vi bryr oss verkligen om våra kunder. Pratar med alla som vill prata. Visar att vi känner igen dem och hjälper till med allt som står i vår makt.
Detta kan bekräftas av undertecknad som fick se en äldre dam komma för att posta ett gratulationskort. Hon blev bekymrad för att lådan redan var tömd för dagen. Då ryckte Sara direkt in och lovade ta kortet till en brevlåda i Växjö.
Lokala leverantörer har blivit viktiga inslag, det syns också på marknadsföringen på Facebook-sidan. Att man, som en kund uttryckte det, ”kan köpa varor till en hel måltid” är också uppskattat, liksom att man efterhand också blivit en liten blomsteraffär.
- Det började med att kunder frågade efter matjord i säck förra året. Vi tog hem och det slog verkligen väl ut. Nu direktimporterar vi även växter från Holland.
Åryds ”servicehandel” omfattar även ombudskap för Apoteket, Postnord, Schenker och Svenska Spel samt att man har kajakuthyrning i samarbete med ett företag.
- Vi skulle gärna vilja ha såväl ATG som DHL också för att vara kompletta. Det blir ju också enklare för kunderna då, säger Desirée och Sara som avslutningsvis får frågan om de är nöjda med lönsamheten.
- Absolut. Vi har insett att vi måste ta betalt. Dessbättre är det inte aktuellt med några investeringar just nu, vilket gör att lönsamheten kommer bli ännu bättre.
En sista liten detalj värd att nämnda. I Åryd Service & Handel packar man alltid kundernas varor vid kassan.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
ÅRYD SERVICE & HANDEL
• Drivs av Desirée Gustavsson och Sara Nordh
• Butiksytan är 80 kvadratmeter
• Omsättning: 4,1 MSEK
• Desirée och Sara jobbar själva med uppbackning av några timanställda
• Öppet 9-19 vardagar, 9-16 lördagar