Fullmatad forumdag med varierat innehåll

gruppbild bast beskuren


Det är dags sammanfatta årets upplaga av Convenience Stores Sweden Forum. Som vanligt var intresset stort med ett 60-tal deltagare som fick ta del av allt från rapporter om sådant som varit till konsumentundersökningen, årets pristagare, smarta betallösningar samt hemliga gästtalare.

Vd Bengt Hedlund inledde med att stämma av målsättningen man satte upp när detta forum formaliserades för tio år sedan. Nämligen att vår bransch med gemensamma ansträngningar ska dubbla volymen av förpackade varor till 2020.

- Hur har det gått? Ja tittar man på Convenience Stores Index för hela perioden från 2008 fram till kvartal två i år, så har det gått mycket bra ända fram till 2016. Därefter har vi inte ökat, vilket delvis beror på att vi jämför med bra perioder innan.

Det senaste kvartalet visade en minskning på 1,2 procent men Bengt tyckte att det kunde ha varit värre just med tanke på den otroligt fina sommaren förra året.

- Men lägger vi ihop de två första kvartalen är minskningen försumbar, bara 0,2 procent.


alla

Till det förgångna hör också de nätverksträffar och aktiviteter som genomförts det senaste året. Om dessa påminde oss representanterna från Code Conceptdevelopment, Ann Selin och Martin Skarph.

Det har varit träffar för Fast Food, Dryck & Kiosk samt Kompletteringshandel och ämnen har bland annat varit hur data och mat hänger ihop och om hur konsumenten påverkas av alla stora trender som hållbarhet och sockerdebatt.

Vi har även haft en utbildning Visual Merchandising. Viktig eftersom 70 procent av köpbesluten tas på plats i butiken. Study Dag var en ny typ av nätverksträff med syfte att lyfta blicken utanför branschen. Här tog man upp exponering i butik, marknadsföring och trender inom retail.

Efter redogörelsen av årets konsumentundersökning (se separat artikel) var det dags att presentera årets mottagare av priset Convenience Retail Awards (artikel i förra numret). Ja inte bara vinnaren presenterades utan alla 28 som anmälts och de tre slutligen nominerade som också fanns på plats på forumet: Caroline Lindholm Preem Landskrona (som vann) och de mycket värdiga tvåorna Elisabeth Johansson och Lars-Gunnar Carlsson Handlar’n Gastroprenören i Långed samt Göran Naumovski (representerad av dottern Martina) Ljunghusen Restaurang & Pizzeria/Kanalkiosken.


podd 1

Marie Söderqvist och David Eberhard berättade om podden Hälsa för ohälsosamma.

Offentliggjorda gästtalare var sedan Joakim Samuelsson från Blippit och Viktor Sandberg från Pej. Här handlade det om nya smarta betallösningar vilka man kan läsa mera om här.

Hemliga gästerna visade sig avslutningsvis vara producenten och programledaren för Convenience Stores Swedens mycket framgångsrika podd Hälsa för ohälsosamma: Marie Söderqvist och David Eberhard. Deras presentation medförde definitivt till att antalet lyssnare kommer att öka. Vi rekommenderar alla att läsa mer om den på hemsidan och självklart att lyssna på både tidigare och kommande avsnitt.

Innan Bengt Hedlund summerade dagen berättade han att NACS Convenience Summit Europe sker den 2-4 juni 2020 i Berlin och att Convenience Stores Sweden planerar att samordna årets studieresa med detta evenemang.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.