Skip to main content

Det måste vara enkelt och smidigt – convenient!

hamburger 2453359 1920


Vi börjar med slutsatserna när vi ska berätta om några av insikterna från årets stora konsumentundersökning för convenience-branschen.
Vi måste vara observanta på konkurrensen från dagligvaruhandeln och vi måste säkerställa att vi har rätt erbjudanden och rätt sortiment. Vi måste dessutom göra det enkelt och smidigt för kunderna.

För nionde året i rad har Code Concept för Convenience Stores Swedens räkning genomfört en konsumentundersökning i syfte att driva branschen framåt i rätt riktning. Första året var undersökningsupplägget avsett att skapa en plattform, den breda bilden, och en bas för tracking. Detta gjordes då genom intervjuer med representanter från handeln samt med kunder, både i butik och fokusgrupper. Dessutom genomfördes en stor webbenkät.

Därefter har vi varje år genomfört tracking och fördjupning inom olika områden/ämnen. Man har jobbat med referensgrupper, kundintervjuer i butik samt webbenkäter.

När årets resultat presenterades av Ann Selin och Martin Skarph från Code på Convenience Stores Sweden Forum den 29 augusti, kunde de konstatera att det skett lite förändringar och det vi fått kunskap om tidigare, nu syns ännu tydligare.

shopping mission


Hur stor andel gör shopping mission någon gång?

Så lyder den första frågan och jämfört med 2014 så har ”köpa färdigt till lunch” samt ”köpa färdigt till middag” ökat. Vi kan även notera en nedgång för ”köpa cigaretter och snus” samt för ”köpa tidningar och magasin”.

Om du ska göra följande, var gör du vanligtvis det?

Alla konkurrerar med alla och dagligvaruhandeln är fortsatt en stor konkurrent. Inköp av lunch och middag sker mycket frekvent i dagligvaruhandeln där folk vistas ofta och där det finns ett stort utbud. Det är tydligt att dagligvaruhandeln närmar sig convenience-handeln inom våra traditionella kategorier. Tittar man på ökningarna jämfört med 2014 så sticker just dagligvaruhandeln ut. Men man ser också att ”äta på språng” ökar även på Kiosk/Servicebutik/Pressbyrån/7-Eleven.


kanda varumarken


I en jämförelse 2014-2019 har man också tittat på drivkategorier och kedjornas prestation inom kioskkategorier. Det gäller närmare bestämt godis & choklad, dricka nu 20-50 cl, glass i pinne/strut, energy/protein bars samt cigaretter & snus.

När det gäller godis & choklad konstateras att många kända varumärken och bredd är fortsatt viktigast. Att det finns ett bra sortiment och de senaste nyheterna, det vill säga grunden i ett klassiskt kategoriarbete. Dryck följer ungefär samma mönster och OKQ8 och Circle K får höga betyg för många olika varumärken och smaker när det gäller just dryck.

För glass är det viktigt, då som nu, att favoritsorterna finns. För energy/protein bars är det ganska jämnt mellan alla kriterier; att det finns många olika varumärken och sorter, att det finns nyheter, bra erbjudanden och att det är en inspirerande avdelning att handla i. Pressbyrån och 7-Eleven sticker ut när konsumenterna ger bra betyg.

 

tobak


Rabatter och bredd fortsatt mest intressant för de konsumenter som ska köpa tobak och snus. Inte oväntat är spel- och tobaksbutikerna bäst på den här kategorin.


fast food


I undersökningen har man också tittat på kedjornas prestation inom fast food-erbjudandet. Närmare bestämt på frukost, butiksgjorda mackor, sallader för självplock respektive färdiga, wraps, vegetariska alternativ och kaffe. Solklart resultat: Kaffeerbjudandet ligger högst hos samtliga kedjor och även frukosterbjudandet får höga betyg.

Vilket leder oss tillbaka till där vi började, nämligen med slutsatserna som Code-representanterna formulerade så här:

• Konkurrensen från dagligvaruhandeln hårdnar
• Fortsätt utveckla På språng-erbjudandet
• Rätt sortiment måste säkerställas
• Viktigt att lyssna på kunden

Det måste vara enkelt och smidigt och trevligt – convenient!


Sammanfattat av: GUNILLA PIHLBLAD