Circle K:s nya butiker är ett verkligt lyft

lanna ext


I december förra året öppnade de två första ombyggda Circle K-stationerna som fått det nya butikskonceptet New Circle K Store - resultatet av ett stort förändringsarbete där butikerna gått från att vara ett stopp på vägen till att bli en helt ny matupplevelse.

Utöver Circle K:s vanliga materbjudande har menyn utökats med nya mexikansk-inspirerade rätter, ännu fler vegetariska alternativ, pizzor och sallader – alltid färskt serverade på station.

Man har vidare skapat ett serveringssystem som gör det lättare för stationsmedarbetarna att tillaga rätterna på plats, vilket ger en snabbare servering och ännu högre kvalitet på slutprodukten.

Helhetsupplevelsen har varit nyckeln i denna utveckling mot en ny matdestination. Därför har man också utökat antalet sittplatser och skapat en lounge i varma färger med tillgång till fritt wifi samt passande musik som spelas i bakgrunden. Att allt hänger ihop på den så kallade kundresan ska märkas från pumparna och deras innehåll till den snygga och funktionella butiken och den fräscha maten.


ncs varberg delidisk nara

Circle K centralt hade anmält tre New Circle K Store till Convenience Retail Wards. Vi har hälsat på hos samtliga och fått samstämmiga uppgifter om utvecklingen sedan nyöppningen. Matförsäljningen ökar och kunderna är nöjda.
I dagsläget finns 13 stycken New Circle K Store och ytterligare 27 stycken är planerade i år. Samtidigt som de rullar ut de nya koncepten justeras de löpande utifrån kunders reaktioner, kostnader och försäljning.

ncs pontus lanna

Pontus Johansson

Circle K i Länna, söder om Stockholm byggdes 2012. Där är Pontus Johansson stationschef och frågan är om han inte är en rekordhållare inom bolaget då han började redan 1984 på gamla Esso-tiden.

- Jag har haft många olika stationer och varit med när det startats nytt. Men detta med New Circle K Store är nog ändå det största jag upplevt under alla år i bolaget, säger han och visar stolt upp sin butik som öppnade i sin nya skepnad i december förra året.

- Vi har lyckats jättebra med maten, det nya sortimentet uppskattas verkligen. Här är det kvalitet som gäller och destinationen har utan tvekan blivit att äta och fika. En typisk spontan kundreaktion är: Har ni blivit en restaurang?

Pontus bekräftar att all mat har ökat i försäljning sedan det nya sortimentet och den nya butiken sjösattes. Även drycker har haft en mycket positiv utveckling.

- Dels sprider det sig att vi har bra mat. Dels lockar vår nya loungeyta till att avnjuta den på plats.

Att kunderna är nöjda har man märkt genom en total försäljningsökning i hela butiken mot föregående år.


ncs varberg delidisk

 

Stationen Varberg Nord är en lite speciell byggnad med väldigt högt i tak. Den känns därigenom ovanligt stor. Här heter stationschefen Stefan Karlsson och han har haft sitt nuvarande jobb i två år. Stationen byggdes 1989. Totalt har Stefan jobbat inom Statoil/Circle K i sex år.

- Vi invigde New Circle K Store den 15 mars med pompa och ståt och det var helt knökafullt här hela dagen. Först bjöd vi på lunch mellan 12 och 13 och lyckades servera 138 stycken. Sedan hade vi Tacofredag mellan 17 och 19.

Det märks på försäljningen att kunderna uppskattar det nya.

- Vi hade fin servering redan innan men inte riktigt lika fin som nu. Kunderna sitter ner och pausar, äter eller fikar och går kanske till och med ett varv till, säger Stefan som upplever att nyheterna med halloumi är speciellt uppskattade.

- Det gäller oavsett vilken form den serveras vi. Vi har ju numera flera olika varianter.

Det är rena rama delidisk-känslan i den här butiken och man märker att kunder står och tittar fascinerat på utbudet. Trots detta så är korven fortfarande grundbulten i matutbudet.

- Den ruckar man inte på i första taget, säger Stefan och berättar att även de vegetariska alternativen är väldigt uppskattade.

- Det är också viktigt att utbudet för barnfamiljerna blir större och större. Där behövs det verkligen alternativ, det har sett ungefär likadant på alla snabbmatsställen alldeles för länge.


ncs gabriella munkeback

Gabriella Simic

Gabriella Simic är chef för stationen i Munkebäck, Göteborg. Den var först ut med det nya butikskonceptet när den nyöppnade 14 december 2018.

- Vi hade aldrig stängt utan begränsade oss till en liten aktiv yta som vi fick flytta runt under ombyggnaden, säger Gabriella som jobbat inom bolaget sedan 2010.

Jag började som extra och sedan har det bara rullat på. För tre år sedan blev jag chef för en mindre station i Göteborg och för knappt ett år sedan fick jag frågan om Munkebäck. Det kändes stort för detta är verkligen en av de allra största i landet.

Gabriella Simic kände sig peppad att få leda en butik med det nya konceptet och förväntningarna, både hos henne, hos personalen och hos kunderna var stora.

- Under invigningshelgen kändes det mycket högtidligt med besök av ägarna från Kanada och hur mycket folk som helst. Men så hade vi också extremt bra erbjudande som gratis mat vissa tider och bensin för 10 kronor litern under en timme.

Matförsäljningen har helt klart ökat sedan nya konceptet sjösattes, närmare bestämt med 30 procent jämfört med föregående år. Men Gabriella är ändå inte helt nöjd.

- Vi vill dubbla och tror vi har goda chanser att lyckas.

Ett litet problem vid en station som denna är att parkeringsplatserna in räcker till. Om man ska komma hit för att äta så måste man ju kunna stanna hyfsat nära ingången.

- Vi planerar om och flyttar bort våra hyrbilar. Dessutom ska vi måla om så det blir tydligare för kunderna var de ska ställa sig.


ncs kunder i loungen


Allra bäst går frukostbaguetter/frallor, det säljs stora volymer varje dag. Mex-rätterna har varit lite trögstartade men man jobbar på med bland annat smakprover och ser att även det sortimentet ökar.

- Det vegetariska utbudet är fantastiskt fint och uppskattat även om volymerna ännu inte är så stora, säger Gabriella Simic som avslutningsvis vill framhålla serveringen/loungens betydelse för framgången.

- Vi ser tydligt att kunderna beter sig på ett nytt sätt och tar sig tid att sitta ner med maten som de köper här.

 

CIRCLE K LÄNNA
• Ligger i ett industri- och handelsområde söder om Stockholm
• Stationschef: Pontus Johansson
• Antal helårsanställda: 13
• Öppet dygnet runt

CIRCLE K VARBERG NORD
• Ligger vi E6:ans norra avfart till Varberg i ett handelsområde
• Stationschef: Stefan Karlsson
• Antal helårsanställda: 17,5
• Öppet dygnet runt

CIRCLE K MUNKEBÄCK
• Ligger i östra Göteborg, ett klassiskt mackläge
• Stationschef: Gabriella Simic
• Antal helårsanställda: 12
• Öppet dygnet runt


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.