Philip Morris om den nya butiken
Richard Wernemar, Sverigechef Philip Morris
Convenience-handeln är i kontinuerlig förändring. I dagarna slog Philip Morris upp portarna till sin nya flaggskeppsbutik. Vi träffar bolagets Sverigechef Richard Wernemar utanför butiken, som ligger i Sturegallerian i Stockholm.
Varför öppnar ni en ny butik?
- En tid tillbaka lanserade vi nya produkter i en helt ny produktkategori, och då är det naturligt att fokusera på dessa. Vi började med en liten butik på Birger Jarlsgatan men då lanseringen har gått över all förväntan ville vi expandera med en större lokal.
Konceptbutiker är vanliga. De finns i de flesta branscher - kläder, livsmedel, teknologi och faktiskt också tobak. Swedish Match har haft egna snusbutiker sedan länge. Idag är Philip Morris ett annorlunda bolag än tidigare och då spelar butiken en viktig roll. Man vill kunna ge vuxna rökare i Sverige förutsättningar att byta cigaretterna mot ett nytt rökfritt alternativ. I butiken kan personalen svara på frågor, förklara hur produkten fungerar och ta fram personliga lösningar.
Philip Morris står bakom några av världens mest kända cigarettmärken, kommer man kunna köpa cigaretter i butiken?
- Nej, målet är att fasa ut cigaretterna helt och hållet. Vi tror det är möjligt genom att erbjuda dem som annars skulle fortsätta med cigaretter mindre skadliga alternativ, därför säljer vi endast våra rökfria produkter i butiken.
Varför ligger butiken här?
- Det är naturligt att den ligger där vuxna människor möts. Vägen från cigaretter till alternativen måste vara så kort och enkel som möjligt.
Ska ni öppna flera butiker?
- Philip Morris mål är att alla rökare, som annars skulle ha fortsatt att röka, ska gå över till rökfria alternativ. Butiken är ett hjälpmedel för att nå fram till personer som fortfarande röker. Vad framtiden anbringar får tiden utvisa, servicehandeln är i kontinuerlig förändring så det får vi återkomma till, avslutar Richard Wernemar.