Skip to main content

Reitan peppade leverantörerna på Berns

img 3677


Reitan Convenience Swedens årliga leverantörsträff den 21 september blev ett enda stort after work/fredagsmys. Då samlades man på Berns för att över en långlunch informera om utfall samt peppa för framtida gemensamma stordåd.
”The sky is the limit, we’re in to win it” var slagorden för dagen då man även delade ut priser för årets produkt inom Pressbyrån och 7-Eleven.

Pressbyrån och 7-Eleven har enligt egna uppgifter tagit marknadsandelar under 2019 och ökat med totalt 0,5 procent på en marknad som annars under de två första kvartalen (enligt Convenience Stores Index) minskat med 0,2 procent. Under de tre senaste åren har man ökat med åtta procent och störst ökningstal har fast food (13 procent), följt av fika (10 procent) och glass (6,2 procent). Fast allra störst procentuell ökning har nikotinfria produkter som hitintills i år ökat med 163 procent på jämförbar försäljning.

- Convenience-marknaden exploderar, konstaterade vd Mariette Kristensson och berättade om fokusområdena framöver.

- Nyetableringar, hållbarhet, kommunikation & digitalisering samt mat & fika.


50 nya på tre år

Det har öppnats 50 nya butiker de senaste tre åren och det ska öppnas lika många under den kommande treårsperioden.

- Den fysiska butiken är fortfarande viktig. Vi har de bästa lägena och kollektivtrafiken växer vilket gynnar oss som har ungefär hälften av vårt butiksbestånd vid sådana lägen, sa Mariette och gick vidare till punkten om hållbarhet.

- Vi satsar på hälsosam och hållbar convenience. Man ska kunna handla hos oss med gott samvete.

Digitalisering och kommunikation

När det gäller digitalisering och kommunikation så ska det bli enklare för både köpmännen och kunderna. Man har anslutit samtliga butiker till marknadens snabbaste fiber och man har ett supersnabbt nätverk. Dessutom testar man helt mobila kassor och en ny mobil handdator samtidigt som självscanningen når nya höjder och nu finns i drygt hälften av alla butiker. Man testar Click & Collect samt Swish. Det sistnämnda ska rullas ut i samtliga butiker inom kort.


Dubbla mat och fika

Ett av ”vinnarskallebolagets” många mål är att dubbla mat och fika på tre år.

- Vi värmer upp nu och räknar med löpfest under nästa år, sa Mariette Kristensson.

Ett annat område som det jobbas med är butikernas utseende. De ska bli snyggare, berättades det och gästerna fick se en liten försmak på film; Welcome to the new Pressbyrån and 7-Eleven. Om några veckor kan den första nyheten på området beskådas; Pressbyrån i Gallerian.


Viktiga kampanjer

20 procent av allt Reitan säljer i sina butiker går via kampanjer och sådana ska man naturligtvis fortsätta med. Växla upp ännu mer genom till exempel utökade studentdeals och miljörabatterat kaffe. Man vill även i ännu större utsträckning bjuda på provsmakningar i samarbete med leverantörerna. Gärna genom att klä ut både personal och butiker eftersom sådant visat sig framgångsrikt.

Pressbyrån ska inte bli en cafékedja även om mat och fika blir de nya destinationerna. Men om varje ny mat- och fikakund köper något mer så kommer ju även övriga kategorier att öka, resonerar man och poängterar att basen ska byggas med godis, dricka och snacks.


lussebulle


Fyra leverantörer var nominerade till Årets Produkt inom Pressbyrån: Vegansk lussekatt från Lantmännen Unibake, IQOS från Philip Morris, Magnum Vegan från Unilever Varsego och Ramlösa Persika från Carlsberg. Vinnare blev Lussekatten som gjorde stor succé i december förra året. Lantmännen kommer nu dessutom med en spännande uppföljare till Kanelbullens dag i oktober.


iqos


Lussebullen och IQOS var även nominerade till motsvarande pris på 7-Eleven tillsammans med Nocco Miami från Vitamin Well och godispåsarna Sandwich och Lakritspuck från Candy People. Vinnaren blev … IQOS.

Vi säger grattis och avslutar med att berätta att man även offentliggjorde vilka som nominerats till priserna för Årets leverantör som delas ut på riksmötet i februari.

Pressbyrån: Jacobs Douwe Egberts (JDE), Unilever Varsego, Carlsberg
7-Eleven: Gray’s Bakery, Tony’s Pizza, Philip Morris


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD