Olssons satsar helhjärtat på det lokala
Inte en korvsnutt eller en biffig hamburgare så långt man kan se. På utsidan alltså.
I stället en svartvit profil med tydligt budskap: Olssons Gatukök. Och en stor zeppelinare som svarar högt ovanför med budskapet ”Gôtt mos”.
Mats Olsson & Co har gjort verklighet av en mångårig dröm om att satsa på närproducerat. Dessutom har de gjort det med en genomtänkt helhet.
Profilen och miljön är trendigt retro med hipsterkänsla i allt från inredningen till den mycket speciella toadörren. ”En gammal Amazon” pryder den och finns även på en stor tavla inne i serveringen.
- Även den är närproducerad, skrattar Mats. Närmare bestämt på Hisingen 1967. Jag tyckte den att skulle passa in här nu.
Mats Olsson började sin yrkesbana som bensinhandlare. Sedan 1995 har han drivit gatukök. Först i Mölnlycke, därefter i Stenungsund och sedan 2010 i Landvetter där han övertog ett befintligt Sibyllakök, byggde om och utvecklade det så att han två år senare fick pris som årets bästa inom kedjan.
- Jag har gått och tänkt på det här med närproducerat och rakt igenom svenskt i flera år, säger han och berättar att han kontaktade charkföretaget Härryda-Karlsson som bara ligger en kilometer från gatuköket.
- De hade precis investerat i en ny maskin och hängde på direkt med att göra våra högrevsburgare samt alla korvar. Övriga burgare köper vi från Scan då maskinen i fråga inte klarar av dessa ännu.
Briochebröden är numera också lokalt tillverkade liksom västkustsalladen och skagenröran.
- Bara marginellt dyrare men miljoner gånger godare!
Tre kompanjoner: Nurettin Caliskan, Kadir Akgul och Mats Olsson.
I samband med planeringen inför förändringen har Mats tagit in två kompanjoner. Den första, Nurettin Caliskan, beskriver han som själva förutsättningen, den som drev på. Senare har även Kadir Akgul kommit med i matchen.
- Det behövs nytt blod och nya krafter när man ska göra en stor förändring, säger Mats Olsson och berättar att man öppnade den 27 mars efter en månads stängning för ombyggnationen.
- De två första veckorna var försäljningen sjukt stor. Och då hade vi ändå inte gjort någon reklam.
Nu har det stabiliserat sig med en ökning på 25-30 procent och ägartrion konstaterar att korv med mos, inte minst dundersuperklassikerna hel och halv special, går superbra. Så gör även högrevsburgarna. Nytt på menyn är stekt strömming med mos och lingon – ett av flera resultat av Mats många trendspaningar i andra länder. Det vegetariska/veganska har också fått blomma ut, bland annat med hjälp av Härryda-Karlssons eget koncept ”Peas of heaven.
- Det vegetariska ökar även om volymerna är förhållandevis små.
Målet för Mats Olsson och hans kompanjoner har varit att förvandla det gamla gatuköket till ett klassiskt matställe med – just klass. Kvalitet som ska ge trovärdighet, en tydlig profil utan bilder och TV-skärmar.
De verkar onekligen ha lyckats med tanke på omsättningsökningen och på att snittnotorna ökat samtidigt som marginalerna ligger på samma nivå som tidigare.
Cirka 40 procent av försäljningen är take away och Mats bedömer att det är 50-50 med lokala kunder och sådana som kommer från vägen. Investeringen i det nya ligger på dryga miljonen.
OLSSONS GATUKÖK
• Ligger i Landvetter utanför Göteborg
• Ägs av Mats Olsson, Nurettin Caliskan och Kadir Akgul
• Cirka 100 kvadratmeter
• 30 sittplatser inne och lika många ute
• Omsatte 2018 5 MSEK, hoppas nu på 6,5
• Personalstyrka inkl ägarna: 5 st helår
• Öppet 10-21 alla dagar
olssonsgatukok.se
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD