Skip to main content

Svenska spelbranschen samlades för att diskutera gemensamma utmaningar

spelakademin

Den 11 september arrangerades den årliga branschträffen Spelakademin. Branschorganisationen Sper och spelaktören Paf bjöd in till ett seminarium som tog upp branschens aktuella frågor och utmaningar. Camilla Rosenberg, generaldirektör på Spelinspektionen, medverkade tillsammans med flera andra nyckelspelare i spelbranschen.

Syftet med dagen var att skapa fokus på en mer hållbar utveckling av spelbranschen. Spelaktörer och andra intressenter behöver samverka närmare och mer strukturerat för att skapa en förändring. Det allmänna förtroendet för spelbranschen har sjunkit kraftigt under senare år. Primära områden som påverkar förtroendet och som också var innehållet i Spelakademins program är hållbarhet inklusive spelansvar, ett starkt ledarskap samt underhållande och säkra kundupplevelser.

Camilla Rosenberg presenterade myndighetens arbete med bland annat pågående tillsynsärenden. Att ha en fungerande lagstiftning och praxis att utgå ifrån kan ses som det främsta ledarskapet för en bransch.

- En förutsättning för att vara framgångsrik i spelbranschen är att följa lagen. Vi hoppas kunna bidra med mer dialog och vägledning framöver.


Gemensamma utmaningar

Under dagens diskuterade bland andra Svenska Spel, Kindred, Paf och Miljonlotteriet branschens gemensamma utmaningar. Patrik Hofbauer, vd för Svenska Spel, drog paralleller till det förändringsarbete han tidigare varit med och drivit i telekombranschen:

- Jag känner igen läget i spelbranschen, med ett vikande allmänt förtroende, från min tid som vd på Telenor. Enda sättet att skapa en förändring är att vi som bransch arbetar aktivt tillsammans för en förändring. Det är inte enkelt men det går.
Att samla beslutsfattare, opinionsbildare och andra nyckelpersoner i branschen i sammanhang så som Spelakademin är en del av ett förändringsarbete som Sper driver. Närmare 100 personer deltog på Spelakademin i år, som har varit svenska spelbranschens årliga mötesplats sedan 1992.


Låg image

Convenience Stores Swedens vd, Bengt Hedlund, deltog på Spelakademin. Han konstaterar att över 90 företag nu har fått spellicens och att marknaden totalt i Sverige har minskat något, bland annat beroende på att många spelare har valt att stänga av sig.

- Kostnaderna för spelbolagen har ökat beroende på arbetet med licensansökan och nya krav från myndigheter. Branschens image är mycket låg, det är bara storbankerna som ligger lägre i kundernas ögon. Detta beror bland annat på dålig tv-reklam och branschen bör nu samlas för att ändra sitt kundbeteende, säger han.