Circle K har branschens starkaste varumärke – för andra året i rad
Evimetrix Swedish Brand Award delar årligen ut pris till Sveriges mest omtyckta varumärken. När kundnöjdhet och kännedom vägs samman i kategorin drivmedel är det Circle K som för andra året i rad tar hem första priset som landets starkaste varumärke.
I kombination av god varumärkeskännedom och nöjda kunder är det återigen Circle K som utses av de svenska konsumenterna till Sveriges starkaste varumärke inom kategorin drivmedel.
– Det här gör mig fantastiskt stolt! Att besöka Circle K ska gå snabbt, vara enkelt och trevligt och det är något som vi jobbar hårt med i varje kundmöte. Med detta erkännande, dessutom för andra året i rad och med ett varumärke som endast funnits på den svenska marknaden i drygt tre år, är det tydligt att kunderna uppskattar det vi gör. Det ger oss verkligen energi till att utveckla hela vårt kunderbjudande både i och utanför butiken, säger Lisa Vejlo Degerman, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på Circle K Sverige.
Undersökningens resultat utgår från varumärkeskännedom och kundnöjdhet, där det senare bedöms genom ett Nöjd-Kund-Index (NKI) om är ett helhetsbetyg baserat på sammanlagd nöjdhet med varumärket, hur väl det motsvarar ens förväntningar samt hur nära ett ideal man anser varumärket vara. Detta vägs sedan mot svaren om varumärkeskännedom för att få fram ett värde som kan ställas i relation till konkurrenterna.
Om Evimetrix Swedish Brand Award
Sedan 2002 utser Evimetrix Sveriges starkaste varumärken via en konsumentundersökning som genomförs i augusti månad varje år. Undersökningen är en kartläggning av svenskarnas attityder och erfarenheter av olika företag och varumärken i Sverige, med över 6000 respondenter som i en webbenkät svarar på frågor om hundratals varumärken i 38 branscher.