Har du koll på höstens alla nyheter?
Sensommarens och höstens nyhetsfönster har berikat convenience-branschen med många nya produkter. Här har vi samlat dem, i o-tur och o-ordning, tillsammans med några personalnyheter. Läs och stäm av om du hade koll på alla.
Lekfull godisväska fylld med klassiska favoriter
I Cloetta the Jungle finns några av de populäraste favoriterna från Cloettas stora sortiment. Förutom godiset innehåller den också pappersfigurer att leka och pyssla med i en fantasifull djungelmiljö.
Produkterna som ingår är Gott & Blandat, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Plopp, Fruxo, Zoo och PimPim. Den är både god och rolig!
Från godishyllan till frysdisken
Triumf Glass har lanserat Tyrkisk Peber i glassform. Det är gräddglass med en saltlakritssås och bitar av Tyrkisk Peber.
Klassikern Tyrkisk Peber har funnits sedan 1977. Godiset består av ett hårt salmiakskal som döljer en het kärna av salmiakpulver. Det är ett av Fazers mest klassiska och älskade varumärken.
Tyrkisk Peber blir ett tillskott till Triumf Glass Pint-serie som man släpper tillsammans med Fazer. Sedan tidigare finns klassikerna Tutti Frutti, Dumle och Geisha i serien. De produceras i en pintform på 480 ml som är gjord i papp.
Framtidens tuggummi enligt Candy People
Candy People verkar outtröttliga när det gäller produktutveckling och tar dessutom ofta ut svängarna. Det nya tuggummit Zinq är inget undantag. Därmed lanserar man också sin första uppfräschare.
Tuggummit innehåller zink vilket påstås motverka dålig andedräkt var främsta anledning är bildandet av svavelgaser i munhålan. Ett vanligt tuggummi eller en halstablett kan bara maskera doften - inte motverka den. Det är enligt Candy People kliniskt bevisat att zink motverkar och reducerar bildandet av svavelgaser i munhålan under flera timmar.
Zinq är sockerfria och finns i smakerna Spearmint, Sweet mint och Strong mint.
Fruktig nyhet från Läkerol Dents
Nya Läkerol Dents Pink Grapefruit har en distinkt smak av grapefrukt med en hint av söt fläder för en välbalanserad och uppfriskande smakkombination. Pastillerna innehåller xylitol.
Nytt för Dents är att färgen på pastillen följer smaken. Färgen är helt naturlig, och den mjuka tuggpastillen har denna gång en ljust rosa färg för att ytterligare förmedla smaken av grapefrukt.
Liksom föregående lanseringar innehåller Läkerol Dents Pink Grapefruit en hög halt xylitol, vilket bidrar till att stärka tändernas emalj och neutralisera den syraattack som startar på tänderna varje gång du äter eller dricker.
Nocco kickar igång säsongen
Nocco Ice Soda har inspiration från ishockeyns actionfyllda värld och en kombination av de klassiska smakerna sockerdricka och fruktsoda. Den är helt utan socker, innehåller 180 mg koffein och är liksom övriga drycker i sortimentet berikad med BCAA.
Tre nya juicer från Frosh
Smakerna är: Orange, mandarin och cupuacu, Pineapple, passionfruit & rooibos, Apple, kiwi & guava. De är växtbaserade, innehåller inget konserveringsmedel, är fria från koncentrat och tillsatser och helt utan tillsatt socker.
De nya juicerna kommer i tre storlekar: 150ml, 250ml och 750ml som finns i butikernas i kyldiskar. D
Höstsmaker från Estrella
Estrella lanserar två höstpärlor på tillfälligt besök: ”Kantarell, Vitlök & Chili” och ”Fyra lökar & Gräddfil”.
Man kallar den hjälten i sina chips: den nyskördade svenska Lady Rosetta-potatisen i sitt tunna rosa skal. I år toppas den i det ena fallet med smaker av kantarell, vitlök och chili. I det andra med en mix av lökar tillsammans med gräddfil.
Påsarna väger 250 gram.
Juleskum Polka är tillbaka
Förra vintern genomförde Cloetta en stor konsumentomröstning om vilket av Juleskums tidigare årgångsskum som man önskade skulle komma tillbaka 2019. Juleskum Polka blev en överlägsen vinnare och därmed kommer tillbaka som årets smak för den här säsongen.
Cloetta Juleskum är en klassiker som har funnits på de svenska julborden sedan 1960-talet och som bara fortsätter att öka i popularitet. Sedan 2011 har det varje år lanserats ett årgångsskum parallellt med originalet. Vi äter mer än 29 skumtomtar per svensk varje jul!
Precis som Juleskum Original är Juleskum Polka fri från palmolja och tillverkas i Cloettas fabrik i Ljungsbro utanför Linköping.
Gyllene veganbollar och gamla grödor bland höstens salladsnyheter
Karljohansvamp, svenska äpplen, kål, majs och hirs. För Picadeli är hösten vegansk – och tar avstamp i säsongens smaker. Bland nyheterna i salladsdisken finns en tuggvänlig bulgursallad med karljohansvamp, veganska Golden corn balls och svartkålssallad.
Att det är just hirs, svartkål och råg bland ingredienserna i höstens nyheter är ingen slump. Trenden med att laga mat på råvaror med anor långt tillbaka i tiden, växer sig allt starkare – så även i Picadelidisken. Många uråldriga grödor har sitt ursprung i ett sunt och naturligt jordbruk, och stoltserar med ett balanserat näringsvärde.
Även säsongens smaker efterfrågas i allt högre grad. Medvetenheten ökar hela tiden, kring att frukter och grönsaker trivs som bäst under olika tider på året. Hos Picadeli smakar hösten svamp, svartkål och äpple.
Men kanske tydligast av allt; vegotrenden. Allt fler låter växtbaserade proteiner och grönsaker, ta mer plats på tallriken. Samtidigt som köttet får maka på sig ökar efterfrågan på proteiner som påminner om kött. Vego är helt enkelt mainstream – och flexitarianerna driver på utvecklingen.
Comeback för älskad klassiker
Lakritspucken gör comeback i svenska glassboxar. Historiskt sett har få glassar skapat så mycket engagemang som den salta klassikern. Efter att den senast försvann ur GB Glace sortiment har den efterfrågats mer än någon annan glass - nu är den alltså tillbaka.
Lakritspucken lanserades första gången 1982 och gjorde braksuccé direkt. I samband med lanseringen såldes 26 miljoner glassar och den salta lakritsglassen blev snabbt en favorit hos många svenskar. Sedan dess har klassikern kommit och gått i GB Glace sortiment. Till alla lakritsälskares stora glädje gör den älskade glassen nu comeback.
- Intresset för Lakritspucken är helt galet, det är minst en konsument i veckan som hör av sig och önskar att vi ska ta tillbaka den. Därför känns det extra roligt att kunna välkomna vår gamle vän tillbaka till sortimentet!, säger Olivia Nilsson, Brand Manager på GB Glace.
Nytt alternativ med 30 % mindre socker
Gott & Blandat-familjen med 30 % mindre socker växer och nu finns ett nytt alternativ med saltlakritsfavoriter från Gott & Blandat-sortimentet i en egen påse.
För ett år sedan lanserades nya varianter av Malaco Gott & Blandat Original och Malaco Gott & Blandat Supersur som innehåller 30 % mindre socker och med samma smak som originalet. Nu finns ytterligare ett alternativ för den som vill unna sig något gott, men med mindre socker.
I traditionellt godis används socker både för smakens skull och för att ge volym och konsistens till produkterna. Genom att ersätta delar av sockret med naturligt kostfiber och en volymgivande ingrediens som har sitt ursprung från majs har man lyckats skapa en produkt med samma smak som originalet.
Malaco Gott & Blandat Salt Lakrits 30 % mindre socker är vegansk, gelatinfri, palmoljefri och innehåller endast naturliga färgämnen. Produkten väger 110 gram, rekommenderat konsumentpris är ca 16,90-17,90 kronor och den säljs inom både service- och dagligvaruhandeln från och med vecka 38.
Syrligt söta favoriter i egen påse
Malaco Vattenmeloner är ett syrligt gelégodis med vattenmelonsmak. En av de bäst säljande produkterna i lösviktsgodishyllan.
Malaco Vattenmeloner är fri från både gelatin och palmolja och innehåller endast naturliga färgämnen. Produkten finns i en 70 grams påse.
Nyheter från Candy People
Candy People fortsätter med sitt koncept att göra svenskarnas favoritglassar till godis. Från lanseringen av 88:an Bites 2017 har arbetet pågått konstant med produkt- och idéutveckling. Calippo Cola Drops har Calippos klassiska colasmak. Den är dessutom vegansk.
Candy People breddar också sitt veganska sortiment. VegoBears finns sedan tidigare i två varianter; Sweet & Black, och nu lanserar man även VegoBears Sour. Detta är en otroligt god EKO-vegansk produkt där de små sura björnarna är tillverkade av råvaror som kommer från ekologiskt jordbruk och innehåller endast naturliga färgämnen från grönsaker och frukt.
Nyhet från Läkerol med hallon och lakrits
Kombinationen av lakrits och hallon har blivit en modern klassiker på den svenska marknaden. Läkerol Classic lanserar nu nyheten Raspberry Licorice, en smakkombination av sötsyrliga hallon och salt lakrits. Sockerfri, så klart!
Nyheten är ett resultat av konsumenternas önskemål. Under hösten 2018 gjordes en undersökning på Läkerols facebooksida där konsumenter fick önska vilken smak de helst ville se i nästa nya Läkerolask.
Raspberry Licorice blir den första nyheten att lanseras med nytt designmanér där askarna fått smakhjul på baksidan av förpackningen. Ett element som adderats för att vara ännu tydligare i smak-beskrivningen, med förhoppningen att göra det lättare för konsumenten.
Plopp har hittat nya smakkompisar
Plopp har nu hittat smakmöten från klassikern Bridge samt letat sig utanför godishyllan och hittat en ny smakkompis i form av Parrots Kanderade mandlar.
Hösten 2018 lanserades Plopp mjölkchokladkakor i fyra smaker; Plopp Gott & Blandat, Plopp Djungelvrål, Plopp Kexchoklad – alla med smakkompisar från godisfavoriter under Cloettavarumärket – samt Plopp mjölkchoklad. I nästa steg är att lansera två nya smaker på Plopps lekfulla och vänliga sätt.
Plopp Bridge bjuder på smaker från den populära klassikern Bridge med favoriter från påsen i form av lakritspinnar, mint och linser. Varumärket Parrots erbjuder naturliga snacks, denna gång i form av kanderade mandlar i kombination med choklad.
Marabou Darkmilk –ny chokladupplevelse
I september presenterade Marabou Darkmilk - en helt ny typ av mörkare mjölkchoklad.
Darkmilk är gjord på en ny sorts chokladmassa som förenar mjölkchokladens krämiga och fylliga karaktär med den djupa smaken av kakao från mörk choklad.
Darkmilk finns i tre olika smaker – Darkmilk Original, Darkmilk Roasted Almonds med rostade mandlar och Darkmilk Salted Caramel med bitar av salt karamell.
Sveriges första ”Free Chocolate”-upplevelse
I september öppnade Tony’s Chocolonelys dörrarna till sin ”Free
Chocolate”-upplevelse i Stockholm.
För många är Tony’s Chocolonelys färgsprakande chokladkakor en bekant syn i butikerna. Dock känner inte lika många till historien bakom varumärket. Tony’s Cholonely existerar nämligen för att få ett slut på slaverietsom fortfarande pågår inom kakaoindustrin.
Därför bjöd man in allmänheten till en ”Free Chocolate”-upplevelse. Chokladtillverkaren delade med sig av gratis choklad samtidigt som besökare fick ta del av kakaoindustrins bittra sanning – det enorma slaveriet på kakaoplantager i Västafrika. Det hela pågick mellan 18 och 21 september. Vad som händer sedan förtäljer inte historien.
Premiär för nya LD Vit Stark portion
Nordic Snus har lanserat den nya LD Vit Stark med ett nytt mjukare påsmaterial. Dessutom får LD Vit portion en snusuppdatering.
Det senaste tillskottet i produktportföljen är, precis som namnet antyder, en starkare version av LD Vit portion. Nikotinhalten har jackats upp från 10 mg/g till 14 mg/g, vilket gör den perfekt för snusaren som gillar när det är lite mer tryck i portionen.
Förutom den nya styrkan har även fukthalten i alla vita portioner i LD:s produktportfölj justerats så att påsen levererar en jämn och långvarig smakupplevelse utan att rinna där den ligger under läppen. Och som en bonus lanseras alltså den nya vita Stark-portionen med ett påsmaterial som är ännu mjukare än tidigare.
Förlängde sommaren med flädersnus
Nordic Snus har också lanserat Nordic Spirit Elderflower, med smak av fläder och citrus. Samtidigt får de övriga Nordic Spirit-dosorna ny design.
Sedan tidigare smakerna Berry Citrus, svenska bär och inslag av citrus, samt Smooth Mint, med smak av söt pepparmint och mentol. Nu utökas portföljen med Nordic Spirit Elderflower –fläder med en hint av citrus.
Nikotinhalten för den nya smaken Elderflower ligger på 14 mg/g, eller tre av fyra pluppar, precis som för de tidigare varianterna.
Ny direktör för Arla Foodservice
Affärsområdet Arla Foodservice har en omsättning på 2.3 miljarder kronor och servar professionella kockar, restauranger, caféer och storkök. Anna Månsson blir nu chef för Foodservice för Arla i Sverige.
Hon kommer senast från rollen som försäljningsdirektör på Fazer Bageri och har en gedigen erfarenhet från försäljning av livsmedel och konsumtionsvaror. Hon startade sin karriär på SSAB och har arbetat elva år på Coca-Cola i olika roller både i Sverige och Storbritannien.
Anna Månsson har en Master of Science från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm i Material Science och Metallurgi.
McDonald's i Sverige får ny vd
Den 1 oktober tillträder Joachim Knudsen som VD för McDonald’s i Sverige. Han kommer från en position som VD för McDonald’s i Danmark. Knudsen ersätter Thomas Kelly som kommer att fortsätta inom organisationen men som Senior Advisor på nordisk nivå.
Under de senaste åren har man på den svenska marknaden fokuserat på att modernisera gästupplevelsen med digitala beställningsskärmar, burgare som tillagas på beställning, bordsservering och McDelivery. Det är ett arbete som kommer att fortsätta även framöver. Parallellt med arbetet att modernisera de befintliga restaurangerna så har McDonald’s i Sverige påbörjat en kraftig expansion där 30 till 40 restauranger ska öppnas under de kommande fem åren.