Eyefluencers och burgare på Kanelbullens dag

narbild


Den 4 oktober firade hela Sverige Kanelbullens dag. Många av de drygt åtta miljoner bullarna som man beräknade skulle säljas gick genom convenience-branschen. Bland annat med hjälp av eyefluencers och kanel-hamburgare!

Förra året åt 54 procent av svenskarna minst en bulle under kanelbullens dag – och närmare hälften åt mer än en. När kanelbullens dag fyllde 20 år i fredags uppskattar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer att minst 8,3 miljoner bullar inmundigades.
Det sker många aktiviteter både centralt och lokalt. Kampen om kunden under Kanelbullens dag hårdnar och handlarna söker nya grepp för att marknadsföra sina bullar. Pressbyrån hade i år tagit fram en lekfull kampanj där man flirtade med influencerbranschen genom att instifta en ny typ av fluencer - Eyefluencers.

Specialframtagna kontaktlinser med ett kanelbullemotiv är kampanjens hjärta. Ett urval av Pressbyråns anställda blir först ut att bära linserna och kan därmed titulera sig Sveriges första Eyefluencers.

elias mindre

Elias Jungbäck, som jobbar på Pressbyrån vid Odenplan i Stockholm, är en av dem.

- Kanelbullens dag har blivit som lilla julafton för oss som jobbar i butik. Det är full fart från morgon till kväll med kunder som ska köpa bullar till kollegerna på jobbet, unna sig en luchbulle eller köpa hem bullar till familjens kvällsfika. Det är både hedrande och lite spännande att vara Pressbyråns ansikte utåt i kampanjen. Som en bonus får de som tittar mig djupt i ögonen ett iögonenfallande erbjudande, säger Elias Jungbäck.

- Kanelbulleförsäljningen har gått fantastiskt bra. Det är ett oerhört engagemang bland våra köpmän och säljare där ute. Butikerna smyckas ut med ballonger, det dansas och hålls igång i precis varenda Pressbyrå ute i landet. Det är vår absolut största faktor för årets rekord i antalet sålda kanelprodukter i Pressbyråns historia., säger Lorance Ljungqvist, produktchef Kaffe & Bake-off.

Här kan du se en Pressbyråns reklamfilmer inför Kanelbullens dag.
https://youtu.be/YFI1pJkZ5UQ


kanelbullen

En annan kreatör är Jonas Landström som driver Ödsmålsburgaren i Stenungsund. Han skapade helt enkelt en kanelbullehamburgare genom att dela en bulle i två delar och använda den som hamburgerbröd. För övrigt innehöll portionen, utöver köttet, en rökig sås, lök, sallad och tomat.

Klädkedjan HM lanserade lagom till den stora dagen en kollektion med kanelbullar i sin kafésatsning som går under namnet ”it’s pleat”. Man tog därmed upp tråden från i vintras då kedjan gick ut med en semmelkollektion i samband med fettisdagen. Den nya kollektionen består av en healthy-isch kanelbulle-freakshake samt en kanelbulle-rawboll, en kanelbulle-overnight oats och en traditionell kanelbulle.

Vi hoppas att alla ni som sålde bullar hade en lyckad Kanelbullens dag!


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.