Bröderna som ska återupprätta den svenska gatukökskulturen

broderna


Med slagord som ”reclaim the gatukök” och ”in goda burgare we trust”, gör sig The True Bröderna Brothers, C-H och CG Forssbeck, nu redo att stå upp för den svenska gatukökskulturen.
- Något måste göras, det är en fin tradition att förvalta, säger ägarna av den nya kedjan Bores.

Nu är inte detta ett rent missionsprojekt. Tvärtom så handlar det om affärsverksamhet på hög nivå. Vad bröderna har gjort är nämligen att bygga upp ett franchisekoncept från grunden för att nu lansera det på det ena stället efter det andra. December 2017 öppnade första enheten och innan årets slut har enhet fem öppnat. Ytterligare fem är planerade till nästa år. På sikt ska det kunna bli 50.

Men vem och varför? Vilka är ni och varför satsar ni på just detta?

CG, 41 år, presenterar sig först. Det var liksom han som började.

- Jag har varit i restaurangbranschen de senaste 15 åren och skulle erövra Sverige inom pizza. Det var svårare än vad jag trodde men gav mig mycket erfarenhet. Passionen styrdes om till en satsning på burgare och pizza vilket gjorde att CGs Pizza blev CGs Streetfood som fortfarande finns kvar och grunden till Bores var lagd. Men jag ville något mer.

CH, 45, berättar från sin horisont.

- Jag hade jobbat 20 år inom IT-branschen, både drivit bolag och som anställd, och satt och funderade på vad jag skulle göra härnäst, när brorsan kom med sin idé. Så jag sålde av allt och vi gick tillsammans in för att bygga upp den snabbmatskedja som vi anser saknas på den svenska marknaden.

- Det absolut första vi bestämde är att vi ska vara galet seriösa men inte allvarliga. Vi bestämde oss för att ha kul, vilket vi också har, säger de enstämmigt.


bores linkoping

När Bores öppnade i Linköping i början av oktober var det långa köer.

Detta utspelade sig för tre år sedan och idag finns det alltså fyra enheter; tre i Stockholm, en i Linköping och i december öppnar Uppsala. Alla drivs på franchisebasis och systemet är grundligt uppbyggt med allt från logistik och kassasystem till inredning och marknadsföring.

Men vad är det som kännetecknar er kedja?

- Produkterna är allt. Dels att vi har ett ganska smalt sortiment med starkt fokus på hamburgare och korv, det vill säga på den klassiska gatuköksmaten. Men också på att det är kvalitet. Alla charkprodukter är specialgjorda för oss via Johan i Hallen och vi har även egenutvecklade tillbehör och drycker. Ett bra exempel på hur vi jobbar är att vi en längre tid har experimenterat med hängmörat fett och nyligen hittat rätt. Vår nya köttblandning innehåller talg från svensk hängmörad entrecôte-kappa. Magiskt gott!


fixar burgare


- Dessutom ingår det i grundidén att det inte ska vara så dyrt att äta hos oss. Att man ska kunna beställa maten via vår egenutvecklade app och att take away ska stå för en stor del av omsättningen. Lägena är naturligtvis också viktiga liksom att det ska gå snabbt. Alla enheter är dessutom kontantfria.

- Sist men inte minst så har vi en målsättning om att ha Sveriges mest nöjda franchisetagare. Går det inte bra för franchisetagarna går det inte bra för oss och tvärtom.


facefooto.se 1019


Vad bröderna Forssbeck gör är helt enkelt att själva och via kontakter hålla koll på var det till exempel finns gamla gatukök och lämpliga lokaler som man kan köpa eller hyra och bygga om. Moderskeppet, den första enheten, är för detta Tunagrillen i Vallentuna. På Sveavägen har man två enheter, där den ena är helt ombyggd. Förrförra veckan öppnade man den första utanför Stockholm.

- En succé redan från start, säger CG och beskriver invigningsdagarna som helt sanslösa.

- Maten tog slut vilket naturligtvis inte var bra. Men vi känner att vi verkligen fått en kanonstart i Linköping.


loggan


CG och C-H brinner verkligen för både den traditionella gatukökskulturen och för produkterna som hör till densamma. Idag står korven för en mycket liten del av deras omsättning men med rätt satsning ska de få den att växa. Från bukfylla till snabbmatsdelikatess.

50 enheter inom fem till sju år, är vad deras plan innebär.

- Grunden är lagd med omsorg, så det ska inte vara omöjligt. Det finns massor med ställen där ute som behöver en ny gatuköksera, menar bröderna som får avsluta med att förklara var namnet Bores kommer ifrån.

- Det är vår farfars namn och vi tyckte det passade. Speciellt som nästan alla andra ställen heter något med ”burger”. Farfar Bore har kanske ingen direkt koppling till gatukök men han var en fantastisk man, så det känns bra att hylla honom så här.

Se ett litet klipp om öppningen i Linköping: https://www.facebook.com/boresgatukok/videos/471785206759026/?t=19


Text: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.