Kampen mot matsvinn

hamburgare


Fast food-knutna verksamheter har goda förutsättningar att ta täten i kampen mot matsvinn.
Ett nytt initiativ kan vara att införa genusportioner.

Genom slimmade inköp, effektiv lagerhållning och tillagning på beställning har många fast food-aktörer goda förutsättningar att hålla matsvinnet på en låg nivå jämfört med restauranger, storkök och hushåll.

- De har god potential förutsatt att det går att beräkna tillgången av färskvaror. Men de ofta standardiserade portionerna kan bidra till matsvinn, menar Richard Tellström, docent i måltidskunskap och verksam vid SLU:s plattform för ”Future Food”.


a5 richard tellstrom fotograf thomas szendro 2019

- Män och kvinnor äter olika mycket En väg att gå för att minska matsvinnet kan vara att erbjuda mans- och kvinnoportioner, säger måltidsforskaren Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö


Richard Tellström förelår att variationen av portionsstorlekar ökas för att minska svinnet ytterligare.

- Det finns på drycker men borde även finnas i större utsträckning för andra produkter på menyn.

En annan väg att gå kan vara att genuskoppla portionerna.

- För första gången i historien ser vi en trend att det växer fram en tydlig uppdelning av manlig och en kvinnlig matkultur. Kvinnor äter i regel 15 procent mindre än männen. Alla fast food-enheter borde ha mans- och kvinnoportioner. Det är en känslig fråga, men man kan alltid kalla det något annat. Rimligen har du alltid cirka 15 procent i snitt i svinn per kvinnoportion. Kvinnor är dessutom mycket mer intresserade av att äta veganskt och vegetariskt jämfört med männen, avslutar Richard Tellström.

 

ledare bild joakim carlsson

- Det är viktigt att ha med hållbarhetsaspekten i samtliga led för att få ned matsvinnet, menar Sibyllas vd Joakim Carlsson.

 

Sibyllas vd Joakim Carlsson berättar att det enda som förlagas hos dem är potatismoset.

- Vi har alltid lagat mat på beställning och vårt matsvinn är minimalt.

När det gäller kundernas matsvinn är det svårare att påverka, medger Joakim Carlsson.

- Olika portionsstorlekar och möjlighet för gästen att själv fylla på kall dryck är en väg. Vi har även sortering av matavfall för gästerna och där hoppas vi hitta en bra pedagogisk lösning. Det är inte helt lätt.

- En annan väg för att ytterligare minska svinnet är att dra ned utbudet och använda färre olika sorters bröd bland annat i samband med nylanseringar. Jag tror att hållbarhetstanken måste vara med hela tiden och redan i innovationsprocessen, avslutar Joakim Carlsson.

tobias karlsson marknadschef hires 1

- Du måste som aktör jobba med matsvinnsfrågan, något annat är helt otänkbart, menar Max Burgers marknadschef Tobias Karlsson.

Max Burgers marknadschef Tobias Karlsson, lyfter fram kedjans policy att alltid laga på beställning.

- Att minska svinnet handlar mycket om utbildning och rutiner. Idag ligger vi en bra bit under en procent vilket är svårlaget, menar Tobias Karlsson.
Max har en bred meny med olika portionsstorlekar.

- Bland kunderna märker vi att man beställer mer idag utifrån ett hållbarhetsperspektiv och ju yngre man är ju mer väljer man för klimatet och ju äldre för sin egen hälsa.

Hur viktig är frågan imagemässigt?

- Att inte jobba med svinnfrågan 2019 känns helt främmande, avslutar Tobias Karlsson.

 

App minskar svinnet?

Även kedjan Espresso House arbetar målmedvetet med hållbarhet.

- Blir det något över i slutet av dagen så samarbetar vi med maträddar-appar, säger pressansvarige Robin Wilhelmsson .

En sådan app är Karma dit restauranger och caféer kan vända sig för att mot app-användarna, erbjuda överbliven mat till ett billigare pris.

- Blir något ändå över så är det vår ambition att det ska återvinnas som organiskt avfall och komma till nytta igen.

- I nuläget har vi inte full implementering i alla coffee shops men det är vår ambition att ha klart i början av 2020, förklarar Robin Wilhelmsson.


Text: JOHAN ERICHS

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.