Skip to main content

Trender och exponering inom retail

tommy


Hur når vi kunden och medarbetaren och hur jobbar man med rörliga bilder i marknadsföringen? Välkomna till del två av referatet från Convenience Stores Study Day i september.

För kunskap och inspiration stod först Tommy Åkerblom och Kristian Stjernqvist från Code Concept. De började med en spännande och ibland häpnadsväckande spaning på convenience i världen idag – och i framtiden. Kolla bara på butiken som kommer hem till kunden - och det är inte science fiction!
https://themobymart.com

- Den nya tekniken kan definitivt ta convenience ett steg till, sa Tommy Åkerblom och pekade på hur livsmedelskedjorna flyttar in i attraktiva citylägen, till exempel Coop. Coop Extra i Oslo har nu öppet dygnet, delvis helt obemannat:
https://www.dagenshandel.se/article/view/672820/succe_for_coops_obemannade_nattbutik

- Då måste man fundera på vad som blir convenience-branschens roll i framtiden.

Exemplen på obemannade butiker och restauranger blir bara fler och fler worldwide.
Amazon planerar för ett tusental enheter och det japanska ölmärket Asahi serveras av robotar:
https://feber.se/pryl/mr-asahi---bartender-robot/58773/

V
år roll i framtiden

Vad är då convenience i detta nya? Tommy Åkerblom svarade själv på sin fråga.

- Vi måste luckra upp begreppet butik. Skapa hybridkoncept där man kan handla för omedelbar konsumtion, take away, mötas, jobba och fika. Det finns i viss mån redan på Urban Deli och New Circle K Store.

- Erbjud bra produkter, utbilda personalen i varuexponering och kommunikation för att skapa rätt upplevelse och öka försäljning.

I Japan finns det en kedja för kläder, inredning och accessoarer som nu även säljer grönsaker – för att det passar ihop med deras inriktning. På tal om hybridkoncept.

- Vilka koncept kan vi sätta ihop? Kanske dags att börja tänka på det, avslutade Tommy Åkerblom.

 
Ljusets betydelse

Kristian Stjernqvist är Code Concepts egen belysningsexpert. Han gav många tänkvärda praktiska råd och påminde oss inledningsvis om att investeringar för belysning numera dessbättre är en del av budgeten.

- Har vi pengar över så köper vi lampor. Så tänkte man ofta förr och det var så fel.

Vanliga lysrörsarmaturer gör det lika ljust (och tråkigt) överallt. Det första budordet är därför att rikta belysningen på det man vill att folk ska titta på. Det undermedvetna söker nämligen efter yta som är ljusare.

Kristian berättade vidare om Human Centric Ligtning (HCL) eller människoorienterad belysning, som är ett holistiskt sätt att se hur ljuset påverkar människor. Den artificiella belysningen ska återskapa det naturliga dagsljusets dygnsrytm. Människans dygnsrytm kan förbättras av belysning som är anpassad efter solens gång, dess identitet och ljusfärg.

Han visade som exempel en butik som testat två olika varianter och där man kom fram till att HCL-varianten medförde att kunderna stannade 21 procent längre tid i butiken, sjukfrånvaron hos personalen sjönk med 35 procent, försäljningen ökade med 12 procent och dessutom – sömnkvalitén för personalen ökade.

Sammanfattningsvis:
• Kontraster är din vän
• Belys det du vill kunden ska se
• Färgtemperatur viktigt
• Exteriört intryck
• Belys långt ner

 
Rörliga bilder bäst

Vi avslutar med några sammanfattande rader från det anförande som Daniel Pettersson, från kommunikationsbyrån Rotor, höll om professionell video för inhouseproduktion. Ett vanligt missförstånd är att det är krångligt och dyrt. Men så behöver det inte alls vara, menade han och gav tips om utrustning och målsättning samtidigt som han motiverade till varför man ska satsa på rörliga bilder i sin kommunikation.

- Video fungerar. Folk tar till sin information lättare på detta viset.

Vad är det då man kan filma i stället för att skicka ut skriftlig information? Ja, enligt Daniel Pettersson allt från instruktioner och produktnyheter via marknadsanalyser och nyanställda till vad som hände på julfesten.

Hans avslutande råd:

Gör
• Köp billig teknik
• Hitta en allt-i-allo
• Gör en plan
• Någon som kan prata
• Formatisera – hur ska det se ut färg- och formmässigt
• Ta hjälp i starten
• Bygg för snabbhet

Gör inte
• Tråkiga saker
• Berätta inte allt – stick to the point
• Lek inte TV
• Inte för långt (eller för kort) utan konstant intresseväckande
• Lek inte snyggreklam

Kör i gång!

 
Läs mer

Här kan du läsa första avsnittet med referat från Study Day om du missade det.
https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1267-study-day-med-fokus-pa-engagerade-medarbetare?utm_campaign=cmp_1186013&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

G
UNILLA PIHLBLAD