Erfarenhet, kompetens och två fantastiska butiker

kami och reza

Kami Yousefi och Reza Chitgar.

Reza Chitgar i Göteborg äger två butiker. Dels en ovanligt stor på Östra Sjukhuset, dels en liten nyöppnad på Åbytravet. Helt skilda inriktningar men båda med Direktenprofil.
På Åbytravet har Reza engagerat en branschveteran som driftansvarig, Kami Yousefi.
Möt två erfarna handlare som anpassat sina verksamheter i takt med utvecklingen.

Reza har en kompanjon, Faramarz Mohager. Han jobbade på Östra medan vi pratade med Reza och Kami på Åbytravet. Båda två har kopplingar tillbaka till de så kallade Ja-butikerna, ett tidigare samarbete på frukt- och konfektyrsidan i Göteborg.

- Jag hade två Ja-butiker fram till 2008 då jag och Faramarz satsade på kiosk och cafeteria på Östra sjukhuset, säger Reza som förra året fick möjlighet att öppna en spelbutik i den nya mässan vid Åbytravet.

- Kami fanns redan i huset som anställd. Att få honom som driftansvarig i butiken är en stor tillgång.

ostra agarna

Reza tillsammans med kompanjonen Faramarz Mohager, i butiken på Östra Sjukhuset.


Kami Yousefi har jobbat med butiker i 40 år.

- Det här får bli en slags avslutning innan jag med ålderns rätt drar mig tillbaka. De mål vi har satt upp ska uppnås och när så skett kan jag kanske gå i pension, säger han på ett sätt som gör att man inte vet om han skojar eller menar allvar.

- Mina chefer är otroligt engagerade och kräver dagliga rapporter. Det sporrar mig och mina medarbetare som är handplockade.


abytravet ext2


Den nya mässan och det intilliggande hotellet har varit i gång i drygt ett år. Butiken ligger i entrén och har ingång direkt utifrån men även inifrån foajén. Den syns tydligt och lockar in kunderna med snygg skyltning och riktade budskap.

Det är en 39 kvadratmeter stor konceptbutik för ATG. Svenska Spel finns med fast med en mera undanskymd roll. Men trots detta är varuförsäljningen och övriga tjänster extremt viktiga, förklara Kami och beskriver målen.

- Idag omsätter vi 100 000 kronor i veckan på spel. Det ska fördubblas. Varuförsäljningen ligger idag på 6 000 kronor per dag och här är målet 3 miljoner. Vi säljer mycket konfektyr och dricka och satsar stort på smörgåsar och sallader som har en bra ökningstakt.


abytravet entren mot massan med skyltar


De sistnämnda kommer från Östra Sjukhuset som är extremt stora på dessa varugrupper. Där är butiken stor till ytan, 200 kvadrat, med en stor servering och en speciell konditordisk. Mitt i tronar en salladsbar.

- Vi säljer 120 sallader mellan klockan 11 och 13, säger Reza och berättar att varuomsättningen ligger på cirka 9 miljoner.

- 60 procent är mackor, bake off och sallader. Vi får inte sälja tobak eftersom vi ligger inne i själva sjukhuset.


ostra salladsbaren

Butiken på Östra Sjukhuset är cirka 200 kvadratmeter stor. Den har också en servering ut mot foajén.

Att tillhöra en kedja har varit självklart för Reza och Faramarz. Även Kami beskriver fördelarna.

- Man kan inte som handlare i så här intensiva verksamheter lägga tid på att förhandla med leverantörer, göra inköp och planera kampanjer. Vi måste se till att butikerna är säljande och att vi har rätt personal på plats. Därför är Direkten-medlemskapet så viktigt.


abyatravet kyl

Mackorna och salladerna som säljs på Åbytravet kommer från butiken på Östra Sjukhuset.

Vi ber avslutningsvis de båda branschveteranerna att sammanfatta hur de ser på utvecklingen. Reza Chitgar menar att det är betydligt tuffare nu, men att det samtidigt är en fördel för de som överlevt.

- Man måste hänga med i tiden och ha nya idéer. Dessutom måste man vara seriös och kämpa hårt med att exempelvis vara först med nyheter.

- Om man kan underkasta sig utvecklingen och förstå att man kanske inte alltid själv vet allting bäst. Om man är mottaglig för nya idéer. Ja då kan man lyckas. Och det tänker jag och mina medarbetare se till att göra här, avslutar Kami Yousefi som för övrigt varje dag lägger gör inlägg på butikens sociala medier.

- Vi jobbar med Facebook, Instagram, Twitter och personliga sms.


abyatravet kyl


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.