Skip to main content

Go Banana – godiskedja på uppåtgående

entre och skylt med folk


Många butiker i convenience-branschen hade tidigare stora ytor för hyr- och köpfilm.
De som sett förändringen komma och planerat rätt, kan idag driva sina verksamheter vidare på oftast bra lägen. Som de butiker som idag heter Go Banana. En kedja och som planerar att växa.

Den här berättelsen börjar 2004 när Anders Enström tog över en videobutik i centrala Jönköping för att 2007 gå med i Hemmakväll. Tillsammans med en kompanjon, Stefan Lindkvist, öppnade han ytterligare tre; i Huskvarna, Nässjö och Värnamo.

Nästan över en natt förändrades sedan marknaden och de som jobbade med film gjorde klokt i att se om sitt hus.

- Vi hoppade av Hemmakväll och skapade ett eget koncept i Jönköping och Huskvarna, säger Anders och berättar att ”Go Banana” skulle spegla att det var lite galet. Lite tivoli.

- Rätt priser på kända produkter och stora exponeringar. Och så skulle det så klart se snyggt ut.


andersstefanmonster

Anders Enström och Stefan Ragnarsson.

När vi träffar Anders i Jönköpingsbutiken är Stefan Ragnarsson med. Han har tidigare jobbat på både Bonver och Privab, men är numera glad innehavare av två Go Banana-butiker i Borås. I kedjan finns ytterligare tre butiker i Värmland med en och samma ägare.

Konceptet Go Banana ägs av Anders, Stefan och Anders kompanjon Stefan Lindkvist. De delar på de centrala funktionerna där Anders ansvarar för inköp och Stefan för etableringar. De pratas vid nästan varje dag och ses en gång i veckan.


massexponering kunder


Man måste nästan se en sådan här butik för att förstå vidden av den. Jönköpingsbutiken är 400 kvadratmeter – de bör vara minst 300 – och det är oerhört välfyllt och säljande. Sortimentet är tydligt: Godis, dryck, snacks, tobak samt lite korv och kaffe. Stora skyltfönster och bildskärmar med budskap.

Anders och Stefan poängterar att grundbulten i konceptet är leverantörer och förhandlingar.

- Det här handlar om att kunna ha rätt priser på kända produkter och sälja volym. Kunderna är prismedvetna och när man känner igen varumärken så kan man lätt göra jämförelser. 80 procent av det vi säljer är vårt grundsortiment. Utöver det kan vi ha tillfälliga kampanjer.


losvikt narbild


Sedan har vi då lösvikten. Själva hjärtat i butiken. Högsta kvalitet är viktigare än ett lågt pris då det direkt slår igenom på sortimentets kvalitet. Man omsätter allt godis i sektionen minst en gång i veckan. Helt rent och väl påfyllt är viktigast när det gäller lösgodis. Det senaste året har man sålt 92 ton!

En ”monstruös” exponering av en viss energidryck drar blickarna till sig.

- Förut sålde vi två pallar per år. Tack vare den här kampanjen har det gått 36!

Anders visar runt i sin snacksavdelning där det utöver de vanliga märkena finns ett danskt.

- Ett bra exempel på en udda leverantör med mycket bra produkter och där vi tack vare volym och avtal kan hålla låga priser.


snacks med folk


Båda två tror på framtiden för den här typen av butiker och man är öppen för fler medlemmar i kedjan även om det inte är något självändamål. Att det funkar bevisas av konverteringen i Anders i butiker – från det att 60 procent av både yta och omsättning var film, till dagens mer lönsamma försäljning. Samt av att Stefan Ragnarssons butiker i Borås går som tåget.

- När den första öppnade i mars 2018 hade vi sådant tryck vid invigningen att vi fick stänga tillfälligt på grund av att vi inte fick in fler kunder i butiken. Dessutom tog lösgodiset slut vilket vi i och för sig löste genom expressleverans från Privab.

En specialitet i Anders butik som man jobbat upp under många år, är korgar. Mest till företag men även till privatpersoner.

- Vi säljer över tusen sådana om året.


andersstefanmonster


Jönköpingsbutiken omsätter cirka 20 miljoner, den i Huskvarna, som är mindre till ytan, 11 miljoner. Godis står för 60 procent, dryck 15, tobak 15 och snacks 10.

Som kedja vill Go Banana växa sakta men säkert, med rätt lägen och rätt personer. Vi lär säkert få anledning att följa utvecklingen och återkomma.

Ett avslutande tips: Anders Enström har anlitat två studenter på högskolan i Jönköping för att jobba med butikens sociala medier. Snygga bilder och aktiviteter med mycket tävlingar är resultatet. Kolla in både Facebook och Instagram om du vill inspireras.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD