Världsnyhet i Jordbro
Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast* för hela den lokalproducerade portföljen. Omställningen påbörjas under första kvartalet 2020 och avser alla PET-flaskor som produceras i Jordbro. Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med cirka 3 500 ton per år.
Genom att byta till förpackningar av 100 procent återvunnen plast vill Coca-Cola bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi där alla förpackningar samlas in, återanvänds eller återvinns. Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess koldioxidavtryck.
– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.
Två stolta vd:ar, Sofie Eliasson Morsink, CCEP Sverige och Barbara Tönz, Coca-Cola AB.
Genom att byta till förpackningar av 100 procent återvunnen plast vill Coca-Cola bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi där alla förpackningar samlas in, återanvänds eller återvinns. Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess koldioxidavtryck.
– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.
Övergången till 100 procent återvunnen plast för PET-flaskor avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite samt Bonaqua och omfattar omkring 40 olika varianter. Användningen av nytillverkad plast minskar därmed med omkring 3 500 ton per år. Det innebär en minskning av CO2-utsläpp med 25 procent per år jämfört med innan övergången, då portföljen bestod av omkring 40 procent återvunnen plast.
Coca-Cola har globalt en ambition att arbeta för en värld utan förpackningsavfall, vilket inkluderar målsättningen att samla in varje flaska som sätts på marknaden. Respektive marknad uppmuntras att gå längre och snabbare fram utefter lokala förutsättningar. I samarbete med lokala och nationella partners samt genom kommunikation arbetar Coca-Cola i Sverige för att alla förpackningar ska samlas in och pantas så att de kan användas igen.
– Sverige ligger i framkant på flera områden inom förpackningar och hållbarhet och har genom Returpack en insamlingsmodell i världsklass. Det är en stor bidragande orsak till att vi nu kan göra den här omställningen. Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin, säger Sofie Eliasson Morsink.
Returpack/Pantamera, som ansvarar för det svenska pantsystemet, välkomnar att efterfrågan på livsmedelsgodkänd återvunnen plast ökar.
– Vi är glada över att fler och fler producenter väljer att använda alltmer återvunnet plastmaterial. Vår strävan är ju att alla plastflaskor som pantas ska bli nya flaskor. Det bygger på att producenterna väljer att använda återvunnen plast i sina förpackningar, säger Bengt Lagerman, vd på Pantamera/Returpack.
– Det senaste året har vi gjort betydande investeringar i anläggningen för att öka kvaliteten på det återvunna PET-materialet så att ännu mer plast kan återvinnas till nya flaskor. För att ett återvinningssystem ska skapa maximal miljönytta behöver kretsloppet vara slutet. Det betyder att plastmaterialet som sorteras i anläggningen ska kunna användas till nya livsmedelsgodkända plastflaskor. Med vår senaste uppgradering i anläggningen har vi lyckats öka den andelen med 10 procent. Redan efter ett halvår har investeringen bidragit med ytterligare 1000 ton återvunnen livsmedelsgodkänd plast, säger Bengt Lagerman.
Näringsminister Ibrahim Baylan deltog på presentationen av nyheten hos Coca-Cola i Jordbro den 19 november. Han talade om det fossilfria välfärdslandet och menade att Sverige har kommit lång, kanske längst. Men att det ändå inte är tillräckligt. Han sa också att det inte bara är bra för miljön utan även för ekonomin och jobbskapandet eftersom vi måste kunna bibehålla och utveckla vår konkurrenskraft.
- Jag välkomnar att man tar viktiga steg i utevcklingen. Inte för att man måste, utan att man gör det på eget initiativ. Precis som Coca-Cola nu gjort. Hoppas att det vi nu får uppleva här leder till att fler agerar.
*Avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns.
Här kan ni se en kortkort sammanfattning av presentationen gjord av Convenience Stores News: https://www.youtube.com/watch?v=2YIibSIW1tY