Skip to main content

Inga lussekatter i luciatåget? Det vill Pressbyrån ändra på.

lussekatt

Pressbyrån fortsätter att manifestera sin kärlek för saffransbullar och lanserar nu en ny karaktär till luciatåget – lussekatten. Pressbyrån tyckte att det var underligt att lussekatterna, som är en sån naturlig del av luciafirandet, aldrig får gå med i självaste luciatåget. Därför har de inför årets lucia tagit saken i egna händer. Kunder kan från den 2 december kunna köpa lussekattsdräkter hos samtliga Pressbyråer i Sverige. 

– Det känns naturligt för oss att introducera den här dräkten till svenska folket. Varför ska pepparkakorna få gå i tåget men inte lussekatterna? Det tyckte vi var konstigt. Vår förhoppning är att detta blir en tradition som håller i sig i många år framöver. Alla ska med, säger Lennart Schultz, Kommunikationschef på Reitan Convenience Sweden AB. 

– Mycket har hänt runtomkring luciatåget de senaste åren, men väldigt lite har hänt i självaste luciatåget. Det har i princip sett likadant ut sen vi själva gick på förskola. I år känns det som att lussefirandet förtjänar lite ny energi. Välkommen till luciatåget, lussekatten, säger Andreas Karlsson och Noah Bramme, kreatörer på Åkestam Holst. 

Det är inte första gången Pressbyrån visar hur mycket de uppskattar sina lussekatter. För två år sedan släppte de tillsammans med LA-baserade artisten Z.Woods en RnB inspirerad musikvideo som hyllade lussekatter, samt sålde för första gången den mycket omtalade Lussekorven.