Hetaste stället för tidskrifter
För tredje numret i rad lyfter vi fram kategorin tidskrifter. Denna gång genom att besöka det mest extrema försäljningsstället – Press Stop på Götgatan i Stockholm. Det man inte hittar här, finns helt enkelt inte. Dessutom är försäljningen på uppåtgående.
Vi befinner oss alltså på Södermalm, i rätt heta trakter om man säger så. Det kan vara förklaringen till att en butik som denna finns i den lilla gallerian, granne med Wayne’s Coffee och Designtorget. Med ett stort skyltfönster ut mot Götgatan.
Lokalen i sig är lite annorlunda. Väldigt långsmal, nästan som en korridor. Helt öppen ingång från gallerian med hjärtat/kassan direkt i blickfånget.
Här jobbar sedan många år Sandra Westergren Sahpekidou, 23 år. Ja, hon har faktiskt varit här sedan hon var 14. Prao, sommarjobb och fast anställd efter studenten. Det är hennes syster, Martina Olsson, som är franchisetagare. Sandra är ställföreträdande butikschef med stora kunskaper och bra känsla. Det märker man direkt.
Press Stop var från början en egen kedja. Den köptes Reitan Convenience Sweden som successivt har gjort Pressbyråer av specialbutikerna. Bara denna finns kvar med det ursprungliga namnet. Kanske för att det passar extra bra in i miljön här på söder.
- Vi är ansiktet utåt för tidningsvärlden här i trakten, säger Sandra och påpekar att stamkunderna är extremt många.
- Det är tack vare utbudet och att vi alltid ger personlig service. Här finns något för alla.
Utbudet i fråga består av cirka 2 500 titlar. Allt från udda magasin, på gränsen till böcker, till vanliga veckotidningar. Den dyraste kostar 899 kronor och kommer ut två gånger om året. Ändå kommer det frågor om tidningar som man inte har.
- Då skriver vi upp och när vi har fått fem presumtiva köpare, så kontaktar vi Tidsam.
Sandra berättar vidare att jämfört med hennes första år i butiken, så har antalet kunder blivit färre.
- Från 2015 har vi sett en minskning i försäljningen. Men kundflödet på Götgatan har totalt blivit mindre och all läsning på nätet spelar in.
Lite överraskande har det dock nyligen börjat öka i butiken.
- Det är jätteroligt. Folk verkat vilja läsa ”på riktigt” igen. Tyvärr försvann en del utländska dagstidningar, men vi har inte gett upp hoppet om att kunna börja sälja dem igen.
De kategorier som säljer bäst är mode/livsstil, inredning/konst/arkitektur, trädgård/mat/handarbete samt musik/film. Övriga stora avdelningar är datorer/film/foto, samhälle/kultur/historia, resemagasin, serier, krysstidningar, sport/fritid, modellbygge/hobby, jakt/vapen, biltidningar och ekonomi/nyheter. Och så veckotidningarna så klart.
Heta titlar är The Economist, toppsäljare på Press Stop just nu. Samt Mojo, Uncut, Gentlewoman samt Stickat & Sånt. Den sistnämnda är ICA-kurirens specialtidning.
Kan ni som jobbar här allt om alla dessa tusentals tidningar?
- Det är svårt att vara påläst om alla. Men vi har koll på kategorierna, scannar av omslagen och bläddrar om vi hinner.
I butikens sortiment finns även böcker, vykort, kalendrar, magneter, tygpåsar samlar kort och egna prints. De sistnämnda unika för butiken och mycket populära.
Ett litet problem är att varorna är stöldbegärliga och att lokalens utformning gör det svårt att ha överblick. Men man har nyligen fått kameraövervakning vilket gör det hela lite bättre.
Har ni några stora säljtoppar?
- Runt lunch och på eftermiddagarna när folk slutar jobbet. Hösten över huvud taget är bra, liksom julen, säger Sandra och berättar om den kanske roligaste dagen på hela året.
- 3 maj firar vi alltid Pressfrihetens dag och säljer våra tidningar för halva priset med stöd av leverantören. I år slog vi rekord och sålde för cirka 250 000 kronor!
Press Stop på Götgatan är öppen 10-19 på vardagar (längre runt jul), 10-18 lördagar och 11-18 söndagar. Av fem anställda är två på heltid, en lite mer än deltid och två på timmar. Omsättningen förra året låg på 5,5 miljoner.
Sandra Westergren Sahpekidou är helt klart en entusiast med lite av ett drömjobb. Kunderna är intresserade och uppskattar den personliga servicen. Via ett konto på Instagram (@press.stop31)
kommunicerar man ut nyheter och aktiviteter.
Vi rekommenderar att du som säljer tidskrifter i din vardag gör ett besök på Götgatan om du har möjlighet. Det kommer utan att tvekan att ge dig inspiration!
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD