En fjärdedel av befolkningen besöker varje dag en convenience-butik

csr circle k

Cirka 4 300 butiker med totalt 16 000 anställda besöks varje dag av en fjärdedel av befolkningen. De finns över hela landet och de utgör en bransch med många olika profiler.
- Vår bransch får en allt större betydelse, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som förra veckan släppte en kartläggning tillsammans med HUI Research.

Gemene man ser nog ofta de här små företagen som många olika branscher; en tobaksaffär, en spelbutik, en kioskbutik eller en bensinstation. Men tillsammans utgör de convenience-branschen och de omsatte 2018 cirka 26 miljarder kronor.

- Att så många besöker våra butiker är naturligtvis ett tecken på att de fyller ett stort behov. De är tillgängliga på alla vis och de löser behov i vardagen, säger Bengt Hedlund och påpekar att det verkligen är småföretag i ordets yttersta betydelse som det handlar om.

- De största har kanske fyra till fem anställda. De minsta bara en eller två. Dessutom finns de över hela landet och utgör många gånger den fasta punkten i lands- och glesbygd. Det är faktiskt bara en femtedel av butikerna som ligger i Stockholms, Göteborgs och Malmö kommuner.

skarmavbild 2019 12 17 kl. 17.05.30

Det är intressant att titta på skillnaderna mellan kedjeansluten convenience-handel och fristående butiker. Om man börjar med antalet så är 2 330 kedjeanslutna och 1 930 fristående. Av de 26 miljarderna ligger 21 hos kedjorna. Och av de 16 000 anställda återfinns drygt 13 000 inom kedjebutikerna. 

- Om drygt halva marknaden består av kedjor så har de alltså mycket högre omsättning. Det borde ge många fristående en tankeställare. Det finns ju många kedjor med olika koncept att välja på, säger Bengt Hedlund.


skarmavbild 2019 12 17 kl. 17.05.41


Tittar man kedjornas genomsnittliga omsättning så ligger Circle K högst med 14,2 miljarder, tätt följda av Shell. Övriga bensinkedjor är Gulf med 11,3 miljarder, OKQ8 med 9,2, Frendo med 7,9 och Preem med 7,3 miljarder.

I rapporten räknas närlivskedjorna Tempo, MatÖppet, Handlar’n och Nära Dej till convenience-handeln. De två förstnämnda är förhållandevis stora butiker sett till sortiment, yta och omsättning. Övriga kedjor är 7-Eleven (10,8 miljarder), Pressbyrån (10,6), Hemmakväll (7,5), Time (6,1), MyWay (4,9) och Direkten (4,7). Siffrorna avser nettoomsättning exklusive eventuell drivmedelsförsäljning samt moms.

skarmavbild 2019 12 17 kl. 17.06.00


 Bengt Hedlund påpekar också att omsättningsskillnaderna mellan de olika kedjorna beror på att man har olika sortiment. 

 - Att sälja mat och kvalitetsgodis ger både hög omsättning och bra lönsamhet. Det är så man kan tjäna pengar.

skarmavbild 2019 12 17 kl. 17.06.12


Bengt Hedlund påpekar att antalet butiker inom Direkten och EMAB är fler än vad som anges på grund av brist på uppgifter om icke aktiebolag. Det kommer att justeras till nästa års rapport.

Convenience Stores Report 2019 är en heltäckande faktabeskrivning om convenience-branschen. Den gjordes för första gången förra året och förklaringar om faktainsamlingen och statistikens kvalitet finns i rapporten som kan laddas ner här:
https://conveniencestores.se/images/convenience_stores_report_2019.pdf

skarmavbild 2019 12 12 kl. 07.57.15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.