”Är det verkligen en Pressbyrå?”

 u6a4314

 
En av många kommentarer från förbipasserande i Gallerian i centrala Stockholm. För där i mittgången, bland alla olika mat- och fikaställen, ligger en helt öppen på butik på 20 kvadrat. Inget tak och inga väggar och med självscanning eller betalning via mobil kassa.


Vi berättade om den redan i förra numret men nu har vi också upplevt den med egna ögon, guidade av Ann-Christine Winkvist Eriksson, regionchef för Pressbyrån och den som kom på idén.

 - Vi har sedan länge haft som önskemål att ha en etablering i Gallerian. Här fanns det ett behov och en affärsmöjlighet och tillsammans med förvaltaren för fastighetsägaren AMF, tittade vi på möjligheter att finnas med convenience för den supersnabba kunden. Där kom idén om den öppna butiken – strategiskt placerad i mittgången. 

  u6a4463

 
Den öppna butiken har ett begränsat sortiment varför det också etablerades en traditionell butik på 22 kvm som tillgodoser allt kunden kan behöva. För att förenkla driften, har man valt modellen där den öppna butiken är en satellit dvs här finns kassa 3-5, i den traditionella butiken kassa 1-2. Franchisetagare är Hanna Viklund som alltså har 5 kassor att hantera och som med ett alternerande schema har en person på plats i satelliten.

 - Det är ett helt nytt sätt också för personalen att arbeta. Här sker bemötandet och välkomnandet utanför en kassalinje, mer likt en traditionell butik för konfektion. Ovant och annorlunda men modernt och nära kunden. Betalning sker antingen via traditionell självscanning eller via en mobil kassa där betalning sker via swish, säger Ann-Christine och berättar vidare om den nya enhetens tillkomst.

- Vi tog hjälp av vår nya samarbetspartner Reactor och delgav tankar och idéer på vad vi ville åstadkomma. För oss var det exempelvis viktigt med dryck centrerat, rundade hörn på inredningen och så självklart ett snabbt och enkelt sätt för kunden att betala via våra självscanningskassor.

 

 u6a4133 


Man beskriver det som ett öppet walk around-format. Ytan är kompakt och lösningen introducerar ett nytt förhållningssätt där kunderna hanterar köpet helt själv och där personalen ger support vid behov.

 - Formerna har vi hämtat från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning varit ryggraden i deras expansion. Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal, berättar Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor som alltså gick vinnande ut byråstriden. 

- Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt.

  u6a4342

 

Ännu så länge är allt under test, inte minst vad gäller sortimentet. Samtidigt ser man butiken som ett showroom för ett helt nytt koncept.

- Vi älskar innovation och det är fantastiskt att vi än en gång har skrivit ett helt nytt blad i Pressbyråns historiebok, avslutar Ann-Christine Winkvist Eriksson.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto: PRESSBYRÅN

img 4700

 Ann-Christine tillsammans med lussebulleklädda distriktscheferna Veronica, Anna och Malin.

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.