Skip to main content

Vad man kan skapa på 20 år!

e o t vid skylten test


I somras sålde de sitt livsverk som i folkmun heter som orten, nämligen Brändåsen. En stor serviceanläggning med bensinstation, restaurang, lastbilsparkering och grannen McDonald’s. Och hade den här bilden tagits för drygt 20 år sedan hade det varit ett lerigt gärde bakom Eva och Torbjörn Näslund.


Undertecknad var faktiskt där i slutet av sommaren 1999 och fotade paret på samma plats. Då pågick bygget av den dröm som det hade tagit dem fem år att förverkliga. Det kunde ha gått snabbare, men av olika skäl blev det en mellanlandning på Shell i Kumla.

Eva drev tillsammans med sin pappa en Shellmack i Vretstorp som ligger mellan Kumla och Laxå. Dit kom en dag vägverkstjänstemannen Torbjörn med anledning av att det skulle byggas motorväg vilket skulle påverka familjens affärer negativt. Mötet blev dock positivt på ett annat vis då ljuv musik uppstod. Det färska paret började fundera på vad som skulle ge dem båda nya jobb. Kanske det där gärdet vid Brändåsen som nu kom att ligga mycket lägligt vid en av på- och avfarterna till den nya motorvägen.

ko inne

Köer är ingen ovanlig syn på Brändåsen vars restaurang/kafé besöks av cirka 500 gäster om dagen.

Plan- och byggbyråkratin satte dock käppar i hjulet och paret Näslund blev 1996 i stället franchisetagare till Shellmacken i Kumla. Bara den utvecklingen kunde vara värd en egen artikel, men nu nöjer vi oss med att konstatera att de fick minst sagt bra snurr på verksamheten. Inte minst tack vare nymodigheter som radioreklam och mycket generösa öppettider. Hon hade erfarenheten och förmågan att förvalta, han var driftig som få med en idébank som aldrig verkade sina.


Men Shell ville ha stationen själva. Visserligen blev Eva och Torbjörn erbjudna jobb men deras entreprenörsanda var för stark. Det var dags att damma av idén med Brändåsen igen. Nog borde det finnas ett stort bolag som skulle gå att intressera för projektet? 


Tack vare framsynta och kreativa politiker och tjänstemän i Kumla kommun fick de till slut bygglov och dagen före midsommar 1999 togs det första spadtaget. Resan hade börjat. Den 1 november kunde de inviga sina 500 kvadratmeter och nu blev det åka av!

ext med mskylt

När paret Näslund arrenderade ut mark för en McDonald's-etablering var det många som skakade på huvudet.

Från starten hade man öppet 6-24 med redan andra sommaren började man med nattöppet. Parkeringen behövde snart byggas ut och 2002 arrenderade man ut mark till McDonald’s. Här höjde många på ögonbrynen. Skulle de konkurrera med sig själva?

 
- För det första menade vi att två starka varumärken skulle öka intresset för att stanna vid Brändåsen. För det andra hade vi ett sådant tryck på restaurangen att det helt enkelt blev en avlastning, säger Eva och Torbjörn fyller i med snabbspolningen av de kommande åren.

 
- Vi byggde ut restaurangen, vi byggde en stor parkering anpassad till husvagnsekipage, vi breddade ut- och infarten, vi startade bageri och konditori, vi byggde Nordens första Safepark för lastbilar. Så sent som förra året bekostade vi framdragning av kommunalt VA till anläggningen, uppförde en servicebyggnad med superfina duschar till våra lastbilschaufförer samt byggde ut lager- och personalutrymmen i mackdelen.

img 4394

En ovanlig syn fram till i somras. Eva och Torbjörn lugnt tillbakalutade i restaurangens loungedel.

 
Puh! Det låter dyrt. Men ni tjänade förstås en väldig massa pengar?

- Våra olika satsningar har gjorts när ekonomin har tillåtit. Målet var ju att hela tiden ligga på topp. Men runt 2004 hade vi en period med växtvärk och ett konkursmoln hängande över oss. Trots att vi jobbade stenhårt och ”det gick så bra”. Det löste sig dessbättre tack vare en bra revisor och gemensamma insatser från banken, Statoil och oss själva.


Uppmuntran och utmärkelser har inte saknats genom åren. Till exempel Årets Gasellföretag två år i rad, Årets Företagare i kommunen och i länet, nominering till Entrepreneur of the year och Sveriges bästa vägkrog i Vi Bilägare. Men för två år sedan började de fundera på framtiden. Var det inte dags att sälja? Avsluta när de var på topp. 

 
- Samtidigt som vi funderade hade vi påbörjat en satsning på sociala medier. Vi la till exempel upp en liten film varje dag och presenterade dagens rätt och uppsvinget blev påtagligt, säger Eva som var mamma till detta.

 
- Men funderingarna hade slagit rot, fortsätter Torbjörn. Visserligen fanns där en vånda. Vi ville till exempel sälja allt som en helhet. Men Circle K ville bara ha macken.

konditoridisk

Satsningen på eget bageri/kondotori kan inte betecknas som annat än en hit.

Lösningen visade sig heta Rasta som från och med i somras äger hela anläggningen. Något som Eva och Torbjörn är väldigt nöjda med.

 
- De är ju också ett familjeföretag och de älskar vår mat och vårt bageri. Vi vet att de kommer att bevara det bästa hos oss och även införa sådant som är ännu bättre.

 
Ett smolk i glädjebägaren är dock att man tvingades lämna över butiken till Circle K som ville driva landets tionde största station själva. En väl sammanhållen personalgrupp fick därmed två arbetsgivare.


Vad är ni mest nöjda med när ni ser tillbaka på hela äventyret?

 
- Att vi gjorde verklighet av vår dröm. Att ha följt våra ledord kvalitet, humor, värme och generositet, säger Eva och Torbjörn som just nu tar det lite lugnt och avslutningsvis ger oss lite siffor om man vad som kan hända på 20 år.

e o t nara

Ingen blir väl förvånad om paret Näslund snart dyker upp i något annat sammanhang. Vi lovar att rapportera i så fall.

Kalla fakta Brändåsen bensinstation och restaurang:

• Omsättning år 1: 30 MSEK, år 20: 110 MSEK (varav 22 är i butik, 15 i restaurangen och 3 drivmedelsprovision)
• Anställda år 1: 9 personer, år 20: 40 personer
• Yta år 1: 500 kvadratmeter, år 20: 980 kvadratmeter
• Egna investeringar utöver den ursprungliga: 25 MSEK
• 1,3 miljoner gäster totalt per år
• 500 mat- och cafégäster per dag 

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD