Myter och sanningar om tidskrifter – del 4

ostra tidningar med kund


Har du gjort allt du kan för att sälja mer tidskrifter? Om svaret är ja – grattis – då har du förmodligen också fått utdelning. Om du tvekar eller säger nej – då har du alla möjligheter att förbättra din lönsamhet. För det finns många bevis på att det fungerar. 

Vi har valt att lyfta ämnet därför att det pratas mycket om att försäljningen av tidskrifter minskar. Och det gör den men det är ändå en stor kategori med många fördelar för dig i convenience-handeln. En kategori som inte heller tar försäljning av andra varor. Dessutom köper 29 procent något till sin tidning.

- Vi har tappat cirka fem procent mot föregående år. Men det är hanterbart, säger Maria Brynolf, Category Manager på Tidsam, och poängterar att det säljs tidskrifter för 1,2 miljarder kronor i Sverige bara i år och att ett flertal, cirka 100, ökar sin försäljning mot föregående år.

- Det säljs tre tidningar i sekunden i butiker med öppen exponering. Och det är fortfarande så att 98 procent läser tidningar i pappersform. Dessutom finns det ett värde i en tidskrift och vi vet att varje exemplar läses av flera personer.

Tidsam levererar två gånger i veckan och hälften av de cirka 5 500 återförsäljarna använder returräkningstjänsten. Kommissionssystemet gör det riskfritt. Osålda exemplar returneras och butiken har alltid nya och aktuella produkter att erbjuda sina kunder.

 maria stensvenden

 Maria Stensveden, Space Manager och KAM, Tidsam.


Maria Stensveden jobbar som Space Manager och är ansvarig för all butiksutveckling inom Tidsam. Hon är dessutom kategorichef för Direkten, MyWay, Axfood Närlivs, Menigo, Hemköp, Willys, Citygross, Bergendahls och Arlanda-butikerna. Hon menar att exponeringen är mycket viktig då tidningar är en belöningsprodukt och det ska vara lätt att välja sin tidning.

- Vi har gått grundligt till väga när vi tagit fram alla delar som vi tillhandahåller till självkostnadspris. Varje butik har sina unika förutsättningar och måste anpassas så att det blir både snyggt och säljande, säger hon och påpekar att belysningen är lika viktig som hyllorna.

- Ett självklart val är ledlampor och även med toppramper som upplyser i dubbel bemärkelse. Kunderna ska guidas och lätt hitta det de letar efter, eller bara lockas att se nya intressanta tidningar för ett impulsköp.

 ostra tidningar med kund

 
Hon menar vidare att omslagen måste kunna läsas och att det är bra om kunden går fram och bläddrar i tidningarna.

 - Då har vi ju nått önskad effekt. Förhoppningsvis leder det också till köp.

 
Tidningarna bör placeras väl synligt i butiken och försäljningen ökar betydligt om alla kunder passerar dem, gärna i det korta kundvarvet.

 - Dessutom är det en bonus om man har möjlighet att ha ett kassaställ som rymmer storsäljarna från Tidsam tillsammans med kvällstidningarna för att maximera den ytan.

 
Har du några egna favorittidningar?

 - Femina, Lantliv, Sköna hem, Allt om mat. Och så läser jag Teknikens värld när det är dags att byta tjänstebil samt gör research inför planerade resor, avslutar Maria Stensveden.

 

 johan malmstrom

Johan Malmsten, säjare på Tidsams region syd.

Johan Malmsten är Tidsams säljare på region syd. Han har strax över 300 kunder och tillbringar 99 procent av sin tid ute hos dem.

 - Det är otroligt inspirerande att få hjälpa dem att sälja mer och det är i princip aldrig omöjligt, säger han och påpekar att convenience och tidskrifter verkligen hänger ihop.

 - Eftersom vår produkt är en impulsvara så skapar den merförsäljning om den hanteras på rätt sätt. I vissa butiker, till exempel Pressbyråer på stationer, blir den ju till och med en destinationsvara.


Även Johan menar att vi måste lära oss att förstå de nya köpmönstren och att myten om att tidningar numera läses på nätet, lätt kan bemötas. Att tidskrifterna ses som en belöning eller en gåva, att de har ett värde.

 - Jag har många exempel på butiker som satsat och nått bra resultat. Som insett att man inte ska bromsa sig ur en vikande försäljning, utan accelerera och gasa på.

 

 returlada


En mycket viktig del i arbetet är ansvaret i butik.

- Vi rekommenderar att man har ett tydligt ansvar för kategorin, helst hos bara en person. 

Satsningar på personal och ansvar för drift påverkar försäljningen med upp till 20 procent, enligt Johan Malmsten.

- Jag ser det tydligt i många av mina butiker, säger han och rekommenderar den digitala Tidningsskolan.

- En snabb onlineutbildning på vår hemsida för att vässa kunskaperna. Det läggs också fortlöpande in nyheter där.

Här kommer hans avslutande konkreta tips för att sälja mer:

• Tydlighet! Folk är på språng och synligheten är avgörande.
• Håll ihop produktgrupperna.
• Exponera storsäljarna i ögonhöjd.
• Aktivera hyllan genom att lyfta fram nyheter och säsongsprodukter.
• Utnyttja möjligheten att skapa atmosfär, till exempel med jultidningar.
• Veckotidningarna är våra storsäljare. Därför är det viktigt att ha dem både i ordinarie hylla och i kvällstidningsställen.

 

serielasning 


Vilka är dina egna favorittidningar?

- Fantomen, svarar Johan utan tveka. Men även inredningstidningar som Hus & Hem och Lantliv.

Fakta om försäljning och läsning kommer från Tidsam, Mediabarometern samt Orvesto.

 

Om du har missat de tre tidigare avsnitten:

https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1295-myter-och-sanningar-om-tidskrifter-del-1?utm_campaign=cmp_1233780&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1305-serietidningar-har-fatt-hogre-status?utm_campaign=cmp_1266064&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1324-hetaste-stallet-for-tidskrifter?utm_campaign=cmp_1299693&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.