Skip to main content

Folkkär tomte som blivit en kassako

skumtomtar

Under 2018 såldes drygt 1 865 ton Juleskum i Sverige, vilket motsvarar cirka 300 miljoner Juleskumnissar – mer än 29 tomtar per svensk. Svensken i snitt åt nästan tio tomtar mer jämfört med för fem år sedan. Även om Juleskum bara säljs under en begränsad tid, är den idag den tredje mest sålda godispåsen i Sverige. 

Cloetta började tillverka skumgodis till jul redan 1934. De klassiska skumtomtarna har funnits på de svenska julborden i sin nuvarande form sedan 1960-talet och bara fortsätter att öka i popularitet. Många konsumenter ett mycket starkt nostalgiskt och emotionellt förknippat band till produkten. Det visar sig tydligt i den försäljningsutveckling som Juleskum har haft sedan 1980-talet. Se längst ner i artikeln.

Cloetta Juleskum finns i två storlekar (Original och Julenissen) samt i en chokladdoppad variant. Varje år kommer dessutom ett årgångsskum i limited edition, i år Juleskum Polka. Lanseringen av Juleskum Polka är resultatet av en öppen omröstning där konsumenterna fick rösta på vilken tidigare smak som skulle komma tillbaka 2019. Vi vet att många konsumenter är nyfikna och gärna vill prova nya smaker, men Juleskum Original är den överlägset mest populära smaken.

Juleskum tillverkas i Cloettas fabrik i Ljungsbro i Östergötland, och tillverkningen börjar redan på vårkanten. Viss risk för slut från fabrik föreligger alltid så vi hoppas att du tagit hem det du räknar med att sälja.

Cloetta Juleskum har numera också en egen officiell fan club på Facebook, med över 120 000 följare: https://www.facebook.com/juleskum/. 

cloetta juleskum polka 2019

Cloetta tar på olika sätt tillvara på det stora engagemanget bland konsumenterna som finns för Cloetta Juleskum. Ett exempel är lanseringen av årets årgångsskum Cloetta Juleskum Polka. Lanseringen är resultatet av en öppen omröstning som hölls förra året där konsumenterna fick rösta på vilken tidigare smak som skulle komma tillbaka 2019. Sedan 2011 har det nämligen lanserats ett nytt årgångsskum varje år parallellt med originalet. Ambitionen är att fortsätta involvera fancluben i produkten och varumärket. 

Försäljningsutveckling
1985 ca 45 ton
1995 ca 100 ton
2000 ca 165 ton
2005 ca 390 ton
2006 ca 415 ton
2007 ca 540 ton
2008 ca 630 ton
2009 ca 778 ton
2010 ca 945 ton
2011 ca 1 000 ton
2012 ca 1 034 ton
2013 ca 1 150 ton
2014 ca 1 310 ton
2015 ca 1 303 ton
2016 ca 1 600 ton
2017 ca 1 615 ton
2018 ca 1 865 ton