Konfektyr – kategori som går mot ny vår
Lars Wigg, Head of Impulse, Cloetta
Vid sidan av den starka utvecklingen på matsidan, finns våra traditionella kategorier som kanske hamnat lite i skymundan. Men nu stiger en av dem fram och tar för sig av konsumentkronorna.
- Ge oss rätt platser i butiken, så har ni garanterat en lönsam impulsförsäljning, säger Lars Wigg på Cloetta.
Vi gör i detta sammanhang Lars till talesperson för hela kategorin, inte bara för de egna produkterna.
- Alla satsningar på måltidslösningar har varit en utmaning för oss konfektyrleverantörer eftersom viktiga säljplatser försvinner. Men tack vare produktutveckling, kedje- och butiksnära samarbete märker vi att det nu är lite andra tongångar.
Lars Wiggs titel på Cloetta är ”Head of Impulse” och det verkar passa extra bra när han varmt talar för varför man ska skapa utrymme i butik för just konfektyrprodukter och kampanjer.
- Konfektyr är den högst impulsdriva kategorin i convenience-handeln. Och man tjänar dessutom bra på den. Därför kan det vara oklokt att prioritera ner den. Får den tillgänglighet så behövs inga större prisutspel. Den säljer sig självt.
Med tillgänglighet menar Lars Wigg platser i hyllor, kassalinje och på kampanjställen. Samt även tydlig prismärkning och självklart också nyheter och bra erbjudanden.
- Då kommer impulserna och folk handlar. Bunkrar gör de i livsmedelsbutiker och på stormarknader. I convenience-butikerna handlar de spontant och ”on the go”.
Mycket i den allmänna utvecklingen talar för att kompletteringshandladet ökar. Det gynnar konfektyrkategorin, menar Lars Wigg och tipsar om att godis kan liknas vid energi.
- Du tankar eller laddar din bil. Samtidigt fyller du på energi till dig själv genom att köpa godis.
Hälsodebatten då? Talar den inte emot utvecklingen?
- Man kan kanske tro det. Men människor gör ett aktivt val och vill gärna unna sig något gott.
Cloetta har en lång historia i Sverige som började 1872 när bröderna Cloetta etablerade sig i Malmö och därmed blev först med fabriksmässig tillverkning av choklad i Sverige. 1902 etablerade man sig i Ljungsbro i Östergötland där man fortfarande tillverkar en stor del av koncernens volymer. 1885 bildade Fredrik Ahlgren sitt företag i Gävle vilket lanserade Läkerol 1909. 1934 startade en fabrik specialiserad på lakrits i Malmö. Den senare blev Malaco.
Idag är man ett ledande konfektyrföretag i Norden och Holland. Cloetta tillverkar och säljer konfektyr, chokladprodukter, nötter, pastiller, tuggummi och koncept för lösviktsgodis (pick & mix). Sammantaget säljs Cloettas produkter i fler än 50 länder.
Cloetta Sverige har cirka 550 medarbetare på det skandinaviska huvudkontoret i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i fabrikerna i Ljungsbro och i Helsingborg.
37 procent av den totala konfektyrmarknaden i servicehandeln i Sverige är idag Cloettas. På Pastiller (Läkerol och andra ”refreshments”) har man 49 procent. På Socker/Enjoyment 48 procent och på Nötter (Nutisal) 45,8 procent. På Chokladsidan är Mondelez så starka att Cloetta ”bara” har en andel på 26,8 procent.*
- Men den är ökande och drivs just nu mycket av vår satsning på nya smaker av Plopp, säger Lars Wigg och berättar att det tog tre år bara att få fram den nya chokladmassan för att kunna blanda in andra varumärken.
- Denna crossbrandning är mycket framgångsrik. Vi har tagit fem marknadsandelar vilket gör oss extra stolta eftersom vår konkurrent är så stark.
Att Kexchoklad är den mest sålda artikeln av alla i konfektyrkategorin visste du säkert. Men kände du till att det säljs en sådan var femte sekund dygnet runt i Sverige?
Sveriges mest sålda bil vet vi ju allt om och här har det ju precis också kommit en tidsenlig nyhet i form av ”El-Bilar”.
Avslutningsvis påminner oss Lars Wigg om att säsongsförsäljningen har blivit allt viktigare inom konfektyrkategorin.
- Julen har vi precis klarat av så nu ser vi fram emot påsk och sedan halloween. Men hela tiden lever människors sug efter ett mellanmål, efter lite energipåfyllning, och då äter man gärna godis.
I nästa nummer får vi följa med en av Cloettas säljare ut i butik och se hur man jobbar med kampanjer och annat.
Läs också en tidigare artikel om konfektyrkategorin i convenience-handeln:
http://gantrack5.com/t/v/1_MjIyMDQxMzA3MTM=/
* värde Nielsen vecka 26 tom 40 2019
Starka varumärken, tydlig prissättning, planogram och sambandexponering är nödvändiga ingredienser i jobbet att tjäna pengar på godis.
Kategorin sig fördelar så här totalt sett:
- Choklad 38%
- Tuggummi, tabletter 34%
- Sockerkonfektyr 19%
- Lösvikt 7%
- Gåva 2 %
Text och foto på Lars Wigg:
GUNILLA PIHLBLAD