Skip to main content

Ny marknadschef på Candy People i USA

ny pa candy p

Utöver huvudkontoret i Malmö har Candy People idag totalt nio försäljningskontor runt om i världen. Under det kommande året vill man öka sin närvaro och lägga mer energi på den amerikanska marknaden då svenskt godis ofta anses som ”hälsosamt godis”. Därför har man valt att rekrytera Valerie Wigardt rån Sverige. 

Candy People har funnits i USA i cirka sju år. Sedan fem år tillbaka har man ett kontor i Dallas och även ett i Los Angeles där det finns ett starkt marknadsteam som jobbar med marknadsföring i sociala medier, event och sponsorer. För tillfället är USA företagets största marknad utomlands där de största kunderna är IKEA, Wholefood/Amazon samt Trader Joe´s. 

- För vår amerikanska marknad har vi valt att rekrytera från Sverige då vi vill ha någon som förstår den svenska godiskulturen samtidigt som det ska finnas en bakgrund inom marknadsföring. Vår resa i USA kommer vara som en startup-resa då vi nu lägger ny energi på marknaden där. Eftersom Valerie har erfarenhet från både startup-scenen och att jobba med globala relationer sedan tidigare, så kändes rekryteringen väldigt naturlig, säger Jacob Youssef, vd Candy People.

Valerie har tidigare jobbat med Absolut Vodkas internationella marknad i både USA och Brasilien och talar därför både portugisiska och spanska. Nu senast arbetade hon inom consumer electronics på Urbanista i Stockholm som Head of global marketing. 

- Jag ser fram emot att jobba med den amerikanska marknaden för att bygga en mer hälsosam syn på godis. Att vara hälsosam behöver inte betyda att man inte får äta sötsaker. Det ena behöver inte alltid utesluta det andra. Candy People gömmer inte sina ingredienser och är ärliga med sitt innehåll vilket jag gillar. Sedan strävar de efter att tillverka godis på ett bättre sätt och göra det veganskt, ekologiskt, hållbart och sockerfritt, säger   Valerie Wigardt som främst kommer utgå från kontoret i Los Angeles.

Jobbet kommer även innebära att hitta intressanta samarbeten med varumärken och profiler, särskilt svenska aktörer som har en stora längtan efter svenskt godis med hög kvalitet. Amerikanskt godis använder idag majssirap istället för socker, mycket transfetter förekommer och de flesta av deras tillsatta färgämnen innehåller GMO, vilket godiset i Sverige inte gör. Därför anses godiset från Sverige som mycket ”renare” och därmed hälsosammare. 

- Vårt mål är att bygga ett långvarigt varumärke på den amerikanska marknaden och vi kommer börja med att satsa på våra veganska och ekologiska VegoBrears. Inom hälsa ligger verkligen Los Angeles i framkant så det ska bli både kul och intressant att börja bygga upp varumärket här, avslutar Valerie.