They are in it to win it!

mariette plus tva till showar


Reitan Convenience Swedens storslagna riksmöten är två hela dagar fyllda av tempofyllda informationer och intressanta föreläsningar. Det är en kaskad av statistik över antal sålda produkter, ökningar mot föregående år nya djärva planer. Och så är det en hel uppsjö av pristagare. Vinnarkulturen bär fram Pressbyrån och 7-Eleven som inte tvekar att sätta upp nya mål.
-  Vi måste ha mod och motivation att göra nya saker på nya sätt, sa vd Mariette Kristenson som syns i mitten på bilden flankerad av regionchefen Inge-Marie Kjäll och marknads- och inköpsdirektören AnnaMaria Carnemark.


För att nå målet fem procents ökning av omsättningen på varor har man följande fokusområden att jobba med:

• Hållbarhet
• Mat & fika
• Skinande rent
• Kommunikation
• Digitalisering

Alla dessa fick sina egna stunder på den flashiga scenen på Conventum i Örebro där varje nytt inslag inleddes/avslutades med signaturslingan ”in it to win it”. I sammanfattandets ögonblick känns det som att två av dem stack ut lite mer än de andra, nämligen hållbarhet och digitalisering.

malin eklund 

Malin Eklund, HR- och hållbarhetsdirektör

HR- och hållbarhetsdirektör Malin Eklund berättade om hur Reitan ska göra convenience-branschen hållbar med hjälp av sin kraftfulla strategi. För ändamålet har man till och med gjort en bok, ”Vår roll i antropocen”, som delades ut till alla  mötesdeltagare.

- Vi har strukturerat det hela i ambitioner och löften, sa Malin och förklarade att den första ambitionen var hållbart och hälsosamt.

- Löften är att de varor vi säljer ska vara schysst producerade inom femvår, att vi ska vara klimatneutrala inom tio år och att vi ska vinna eller återanvända allt avfall inom samma tid. Vi ska helt enkelt bli Sveriges mest hållbara convenience-butik.

Ambition nummer två handlar om öppenhet och inkluderande. Om att vara en knutpunkt för ett tryggt samhälle. Trean i ambitionslistan är att arbeta värderingsstyrt och långsiktigt.  Här är löftena i tur och ordning transparens, jämställdhet, change agents och innovation.

 intervju pmi och sm

 Richard Wernemar, Philip Morris och Fredrik Torehammer, Swedish Match, pratar hållbarhet med Mariette Kristenson.

Hållbarhetstemat var allestädes närvarande under riksmötet. Som till exempel när Mariette Kristenson hade ett samtal på scenen om strategi på området med Richard Wernemar, vd Philip Morris Sverige och Fredrik Torehammer, Director Public Affairs, Swedish Match.

De berättade om vad de gjort och vad som är på gång. Pant på snusdosor testas och ska byggas ut, plast ska bort från förpackningar, fimpar ska bort från gatorna med hjälp av fickaskkoppar. Dessutom menade Richard och Fredrik att deras respektive satsningar på utfasning av cigaretter och tobaksfritt snus, går i linje med hållbarhetsstrategin.

 massan kaffebaren

 En del av det nya butikskonceptet för 7-Eleven.

AnnaMaria Carnemark är marknads- och inköpsdirektör. Hon berättade att man under året gjort de mest omfattande varumärkesanalyserna någonsin i bolagets historia. En AI-robot har varit inblandad.

- Vi vill ju veta vad kunderna tycker om oss och när det gäller 7-Eleven visar det sig att vi är deras granne på hörnet, att vi verkligen är lokala, sa hon och drog ut på ett ”men”.

- Men vi behöver bli bättre på butiksmiljö samt på mat och fika. Ni köpmän gör allt rätt, men verktyg och scen lirar inte riktigt med er. Därför är målet att ni ska få det i form av ett nytt butikskoncept som ska rullas ut i ett rasande tempo tills alla är klara.

 massan kaffemuggmassan matlada beskuren

 Hållbarhet är som sagt ett tema som går igen.


Mer egen beredning av mat ska det bli både på 7-Eleven och Pressbyrån med hjälp av det smörgåsbord av nyheter. På 7-Eleven måste man dessutom ta tag i kaffet som man inte nått upp till målen med. Det blir ny maskinutrustning och ett bredare utbud av kaffe.

- Dessutom lanserar vi vecka 19 helt nytt sortiment för färdigförpackad mat från Greenfood och vi funderar också på hur vi ska ta tillvara svinnet på exempelvis på bageriprodukter.

 massan pbryggar

Mässvimmel i konceptbutiken för Pressbyrån.

För Pressbyråns del blev resultatet av marknadsanalysen att man lyckas bra med att vara ”Sveriges modernaste kiosk”. 

- Kunderna älskar att vi är det och även våra kampanjer, sa AnnaMaria och levererade sitt nästa ”men”.

- Men kunderna har inte riktigt förstått att vi är så bra som vi är på mat och fika. Det måste synliggöras. Och vi måste bereda mer mat på plats. 

 massan vid korvdisken

 

Mer nyheter på Pressbyrån är att det ska öppnas fler satellitbutiker och även obemannade. Och även här ska det bli hållbarhetsrabatter. Vidare blir det nytt på fasaderna och nya galenskaper i stil med eyefluencers och lussebulledräkter. 

- Men vi glömmer inte våra lönsamma impulskategorier. Fortsätter jobba med hyllor och kampanjer och tänker på att de ger oss stora intäkter varje år, avslutade AnnaMaria Carnemark och visade en film där kocken Peter Segerblom och bagaren Niklas Berglund, skapade nya produkter under tidspress. Dessa kunde sedan testas live under mässan i den uppbyggda nya konceptbutiken.

 massan narbild mat

 Poke bowls är ett exempel på ny mat som kan beredas i butik.

 

 massan disk med nyheter

 Flera nya spännande bakeriprodukter lanseras också.

 

digitala kopman

Gustav Almqvist, IT-chef och Lennart Schultz, kommunikationschef.

En spännande dragning gjordes av två chefer som nu kopplas ihop på ett naturligt sätt; IT-chefen Gustav Almqvist, och kommunikationschefen Lennart Schultz. De pratade under rubriken ”Den digitala köpmannen” och menade att eftersom kunderna är uppkopplade dygnet runt, så ska de mötas av rätt info i rätt kanaler samtidigt som de ska kunna handla på det för dem mest bekväma sättet.

 - Vi har investerat i ett nytt beställ och hämta-system som säkerställer att vi kan bli riktiga e-handelsbutiker på sikt. Här vänder vi oss i första hand mot företag som vill beställa mat och fika, sa Gustav och hänvisade till aktuell forskning.

- Fysisk butik och e-handel i ett är dubbelt så bra för kunden.

 Det krävs dock mer än digitala verktyg. 

 - Vi vet att en stor del av våra kunder besöker oss tack vare vår kommunikation. Alla köpmän är duktiga på kundmöten och har bra fart på sina sociala medier.  Men nu ska det bli ännu bättre för under Q1 öppnar vi upp Facebook- och Instagramkonton som alla kan ta del av och administrera för att koppla dem till sina egna. Kommunikationen blir därmed både central och superlokal samtidigt som 400 köpmän lär av varandra, sa Lennart Schultz.

På tal om att lära av varandra. Man kan ju också ha nytta av att utmana varandra. Därför lanseras nu ”Reitans rekordbok” som ett nytt säljverktyg.

Här följer avslutningsvis några bilder från mässan som är en viktig del av riksmötet. Många leverantörer visar här för första gången  sina senaste nyheter.

 massan oversikt

 massan nyhet

 massan festis

 massanunibake

 massan swm

 massan gb

They really are in it to win it! Om bara någon timme kommer Anastassija, Magnus och Charlotta att få veta att GB Glace/Varsego blir årets leverantör på Pressbyrån.


Text och några bilder: GUNILLA PIHLBLAD
Många bilder: Reitan Convenience Sweden

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.