Värdefullt samarbete på butiksgolvet

danyhelen

 Dany Daoud, Frendo Mellringe i Örebro med butikssäljaren Helen Leijon.


”Värde” är verkligen ett bra ord i sammanhanget. Både att det är värdefullt för butikerna med besök av säljare och att kategorin konfektyr ger ett värde rent lönsamhetsmässigt.
Följ med Helen Leijon, säljarproffs på Cloetta, ut i convenience-handeln!

 
Men innan vi möter upp Helen hos två av hennes kunder, konstaterar vi att Cloetta totalt sett har hög närvaro i servicehandeln. Det gäller såväl den egna personalen som försäljningen. 

 - Servicehandeln är en på många sätt en jätteviktig och prioriterad marknad för vår del i Sverige, säger Lars Wigg, Head of Impulse på Cloetta. Centralt har vi en full marknadsfunktion med space, kategori, marknad och trade som är specialiserade och enbart jobbar med servicehandeln. En unik anpassning eftersom vi verkligen brinner för convenience.

Enligt Lars Wigg har Cloetta en av Sveriges  största säljkårer på servicehandeln och enligt Butiksbarometern också den bästa. 

 - Vi är jätteglada och tacksamma att vi även för 2019 av butikerna utnämnts som Sveriges bästa säljkår totalt och inom kategorin. 
https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1044-cloetta-har-sveriges-basta-saljkar

- Cirka 2 400 butiker besöks årligen av våra säljare vilket betyder fem butiker per dag. Vi jobbar mycket med internutbildning och ser till hela kategorin, inte bara till våra egna produkter.

 

helen med prylar liggande 

 
Helen Leijon från Örebro är lite av en veteran i sammanhanget. Hon började 1994 som servicekonsulent. Efter tio år blev hon säljare och även om hon varit på dagligvarusidan några år, så är det servicehandeln som gäller för hennes 2 500 besök och 4 000 mil per år.

- Vi är ett stort gäng med ett oerhört bra sortiment och det är jättekul att jobba med konfektyr i servicehandeln eftersom det är en så viktig kategori där, säger hon och utvecklar.

- Oavsett tid på året och allmänt konjunkturläge så går det att sälja tack vare den höga impulsfaktorn. Dessutom kan vi verkligen hjälpa till ute i butikerna oavsett det är kedjor eller enskilda.

Det allra roligaste, menar hon, är att ha en idé, diskutera denna med butiksansvarig och sedan rent praktiskt få bygga upp det hela.

 - Det är mycket att ta hänsyn till, inte minst vilka platser i butikerna som finns tillgängliga. Men det viktiga är ju att det blir resultat.

 danyhelensitter


Det är tisdag morgon den 7 januari och alla helger är slut. Helens första besök är hos Dany Daoud som sedan 13 år driver Frendo Mellringe i Örebro. En butik som han satsat mycket på i form av ombyggnad och nya varor och tjänster och som utvecklats bra.

Helen är där för att bygga upp den stora ”mellokampanjen” samt för att informera om två nyheter. Cloetta är ju en av huvudsponsorerna till Melodifestivalen och hon har att förhålla sig till den kampanj som Frendo via EMAB redan gjort upp med Cloettas kedjeansvariga om.

- Alla vill så klart ha bästa säljplatsen och det handlar om förtroende både från butiken och gentemot våra konkurrenter. Här ska vi till exempel inte fronta med choklad eftersom Mondelez har en kampanj samtidigt. Vi sätter därför Ahlgrens och Malaco i fokus. Samtidigt har vi egen Kexchoklad-aktivitet på annat ställe i butiken.

 bada plockar

 
Dany Daoud uppskattar Helens besök och säger att det tyvärr inte är så många säljare som kommer nu. Förutom Cloetta nämner han Estrella, Coca-Cola och säljbolagen Sales Support och Ancrona.

 - Vi har en bra dialog och jag vet att det blir ett bra resultat. Men samtidigt är det viktigt att jag och min personal jobbar aktivt i kassan med det som vi har kampanjer på i hyllor och på ställ. Vi lägger också ut nyheter och kampanjer på våra sociala medier där vi är mycket aktiva.

 lenahelen

 Lena Liljesund, OKQ8 Fjugesta, ser alltid fram emot Helens besök.

Nästa besök är på OKQ8 i Fjugesta där Helen har bokat tid med Lena Liljesund som är säljansvarig i butiken. Lena berättar att OKQ8 centralt också sponsrar Melodifestivalen och att planen är att bygga upp ett ”mellotorg” på bästa säljplats i butiken.

- Vi har frigjort utrymme till det och kommer att ha flera olika leverantörer med här.


Nu vidtar ett intressant samarbete som innebär att Helen och Lena flyttar om och testar olika idéer. Att de enas om var Cloetta-produkterna ska stå, pimpar med mellomaterial och gör tydliga prisskyltar.

- Det måste hända saker i butiken hela tiden. Godiskategorin är väldigt viktig för impulsköpen och allra bäst är det med nyheterna, säger Lena som verkligen uppskattar Helens besök.

- Vi har ju några andra som kommer men hennes engagemang slår allt.

lenahelenhatt 

Redo för Mellofest!

Lena och Helen tittar nöjt på resultatet av sitt gemensamma arbete som hamnar direkt i blickfånget när kunderna kommer in i butiken.

- Även om exponeringen inte börjar sälja direkt så känns det nytt och fräscht och säkert gör det många kunder godissugna. Det gäller att vara aktiv hela tiden, på alla fronter, säger Lena Liljesund och lyssnar med intresse när Helen Leijon presenterar Cloettas två nyheter.

- Ahlgrens El-bilar är verkligen en kul sak som sticker ut. Och Läkerol med hallon-lakrits är mitt i prick, avslutar Helen.

 
I förra numret hade vi en artikel om konfektyrkategorin. Läs den här:

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.