Trendbrott för tidskrifter
Trots en hårt utsatt marknad ökade lösnummerförsäljning av tidskrifter med 2,1 procent under december 2019, jämfört med samma period 2018. Detta efter en stark årsavslutning under det sista kvartalet. Är det rent av ett trendbrott?
– Vi är otroligt glada över siffrorna. Den fysiska tidningen står inför stora utmaningar och redovisar generellt minskande intäkter, men vi slutade 2019 med en ökning och det känns väldigt bra, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.
Idag är det en tuff konkurrens om konsumenternas egen tid. Vi lägger ca 3 - 4 timmar/dagen på våra mobiler och då finns det inte så mycket tid över att läsa. Samtidigt visar forskning att för mycket skärmtid får stora konsekvenser för våra liv. Och det finns även studier som tydligt visar att vi tar in information bättre när vi läser på papper än exempelvis på en läsplatta.
- De här trenderna borde gynna läsandet av tidskrifter och magasin. Så även om försäljningen backade på helåret tror Tidsam att trendbrottet för det fjärde kvartalet 2019 kan indikera på att branschen går en ljusare framtid till mötes, säger Daniel Andersson.