Häng med oss till Fastfood & Café!
"Mumin-kaffet" i Bergstrands monter fick mycket välförtjänt uppmärksamhet.
Branschmässorna Fastfood & Café och Restaurangexpo hölls i Malmö under januaris sista dagar. Kanske var du där och vill ha en samlad återblick? Eller så var du inte där och kan ha nytta av en snabb genomgång. Denna och följande artiklar tar dig med ut i mässvimlet.
150 utställare och 4709 unika besökare blandades under dagarna två på Malmömässan. De visade respektive testade, årets nyheter och trender, provsmakade sig fram gång för gång. Vd:ar, ägare, marknadschefer och inköpare var de titlar som syntes mest på mässgolvet.
Den som gick inne på mässan kunde knappast undgå rörelsen i montrarna, sorlet i hallen och alla sorters dofter, runt varje hörn.
Gäster som Paul Svensson, Roy Fares, Jennie Walldén, Chili Klaus och Isabella Morrone var delar av programmet. Trenderna Functional food, Green, Upplevelse, Framtidens mat, Plant based och Foodtech var ämnen som diskuterades lett av moderatorn Paul Svensson.
I Live-köket doftade, puttrade och lagades det för fullt och där fick besökarna även chans att provsmaka branschens och gästernas kunskaper och resultat i köket.
Vetekli och vatten är de enda ingredienserna i dessa produkter.
På mässgolvet fanns allt från produkter av alla de slag samt utrustning, porslin, råvaror, förpackningar till ekologiska nyheter och delikatesser. Convenience Stores Sweden fanns som vanligt på plats med en monter och när Maria Mannebratt och representanterna för några av våra samarbetspartners inte pratade med förbipasserande om våra olika förmåner, kollade de in läget i gångarna.
- Jag fastnade framför allt för två saker, säger Maria och berättar om de ätbara tallrikarna som blev lite av en snackis på mässan.
- Det handlar om vetekli och kanske inte nödvändigtvis att man ska äta dem. Men att man kan.
Carumed heter den svenska generalagenten och produktens namn är Eat a plate. Tallrikarna är vridstyva, robusta och lämpar sig särskilt bra för servering av gatuköksmat/streetfood. De är helt nedbrytningsbara på 30 dagar.
Tallrikarna tillverkas av vetekli som blir över vid produktion av vetemjöl. Detta material, tillsammans med ytterst lite vatten, högt tryck och hög värme, pressas samman och formas. Därmed behövs inga kemiska bindemedel. De kan även användas i ugn.
Moomins + Bergstrands = sant!
En annan av våra spanare är Mats Pålsson som driver Sibylla i Helsingborg. Mats är också sedan många år styrelseledamot i Convenience Stores Sweden. Han och Maria strålar samman i kaffeföretaget Bergstrands monter där, lite oväntat, Mumin-figurerna pryder väggarna.
Ja Moomins + Bergstrands = sant. Och på kafferosteriet är man stolta över det exklusiva samarbetet där man låtit fyra av de älskansvärda karaktärerna få sina egna, unika smaker. Man hänvisar till Tove Janssons kloka ord ”allting som är trevligt är bra för magen” och hoppas på framgång med den här nyheten.
Mats Pålssons mässfavoriter.
Mats upplevde annars att det inte var så mycket direkta nyheter på mässan. Årets glassar så klart, men de kommer ju ut i alla kanaler nu. Lite lokalpatriotiskt nämner han Kullamust som han tycker är en kul grej som smakar gott. Men så skiner han upp när han beskriver en ny vegetarisk produkt.
- Lagerblads Foods hade en halloumi/rödbetsbiff på 120 gram som var väldigt god.
Växtbaserat växer.
Men om vi återvänder till de ätbara tallrikarna så kan vi konstatera att utvecklingen av växtbaserade produkter har exploderat och att nya ersättningsalternativ till animaliska proteiner poppar upp på marknaden titt som tätt. Den positiva utvecklingen gör att det ses som en av de stora mattrenderna under året. Men kanske ska vi inte se det som en tillfällig uppstickare längre. Kanske är det dags att inse det faktum att växtbaserade produkter är här för att stanna?
- Den ökade konsumtionen av växtbaserad mat och dryck är en global rörelse som bara kommer att öka i styrka. En stor anledning till den utvecklingen är att fördelarna med växtbaserade livsmedel är så många. Dels är det ofta mycket mer resurseffektivt jämfört med animaliska livsmedel, kräver mindre landareal och är bra för både människors och planetens hälsa, säger Jonas Persson-Follin, försäljningschef på Oatly i Norden.
Den växtbaserade explosionen har utvecklats nästan helt organiskt i samband med att konsumenten börjat ifrågasätta de normer som under århundraden skapat bilden av vad som är nyttigt och onyttigt.
- Jag tror att efterfrågan på växtbaserade produkter framförallt handlar om ökad medvetenhet inom områden som hållbarhet och hälsa. Växtbaserade livsmedel är så gott som alltid betydligt mer hållbara än motsvarande animaliska alternativ och det går i linje med den medvetne konsumentens ökade krav, menar Jonas.
Hur smakar egentligen framtiden?
Och på tal om framtid. Hur smakar den egentligen? Vad vi tycker om för smaker och mat är individuellt, men vad tror vi om framtidens smaker? Kommer vi utveckla en mer nyanserad vokabulär som beskriver mat som annat än ”skitgott” eller ”jätteäckligt”? Och kommer den stora frågan kring närproducerad och hållbar mat göra att vi utvecklar helt nya smaker som vi aldrig tidigare känt eller som vi ännu inte har ett språk för att beskriva?
- Ett enkelt sätt att förklara det som jag tror är framtidens smaker är att förklara det som mammas smaker. Alltså rena och enkla smaker som vi känner igen och har fina minnen till, säger en av utställarna, Martin Eriksson, vd på Johan i Hallen.
Åsikter kring hur framtidens smaker kommer påverkas av klimatdebatten är skildrade. När vissa menar att mjölbaggar och gräshoppor kommer bli en naturlig del av västvärldens matlandskap, menar andra att det finns bättre sätt att ta ansvar, genom att tänka säsongsbaserat och naturligt.
- Närodlat är inte den lösning som ensam kommer förändra miljöpåverkan i vårt matlandskap. Det finns inget som säger att närodlat är godare eller bättre för vårt klimat, frågan är större än så, menar Martin. Jag tror det är viktigt att komma ihåg att alla länder inte har samma förutsättningar att odla samma råvaror, vi bör hålla oss till en naturlig process och se till att rätt land odlar det som de har bra förutsättningar att göra. Det innebär också att vi bör fokusera på att odla och äta efter säsong, förklarar han.
Kan man äta sig frisk?
Att äta sig frisk är en av de trender som stått i fokus det senaste året och förutspås fortsätta göra så även detta år. Begreppet functional foods myntades i Japan på 80-talet i samband med ett forskningsprogram med mål att kartlägga olika födoämnens hälsoeffekter. Först på 90-talet blev begreppet mer känt i Sverige och har på senare tid blivit en viktig trend för branschen att ta hänsyn till. Men vad innebär det i praktiken? Hur viktigt är det för konsumenten att livsmedel har flera funktioner?
- Utmaningen med begreppet är att det saknas en tydlig definition. Av den anledningen har vi på Skånemejerier valt att hellre prata om livsmedel med dokumenterade hälsoeffekter, det är functional foods för oss, säger Madelene Risén, Marketing Manager på Skånemejerier Storhushåll.
- Våra produkter är till stor del baserade på mjölk, en råvara som innehåller 18 av de 22 vitaminer och mineraler som vi behöver få i oss dagligen. För oss betyder det att våra produkter har goda hälsoeffekter och är exempel på livsmedel med funktion, förklarar hon. Även våra fermenterade mjölkprodukter innehåller hälsofrämjande bakterier, så kallade probiotika. Men trots det är vi försiktiga med att slänga oss med begreppet.
Kanske borde branschen låta sig inspireras mer av functional foods-trendens ursprung? I Asien är det enligt tradition helt normalt att betrakta mat som medicin. Något som vi i väst borde ta efter, att äta oss friska och ta hänsyn till livsmedels näringstäthet för att förebygga sjukdomar och hålla oss friska. Och samtidigt göra gott för vår planet.
Såväl texten som bilderna är en blandning av våra egna insatser och material från Easyfairs.