Skip to main content

Philip Morris: Vi riktar oss aldrig till minderåriga

anette pmi

 

Tobak och nikotin ska aldrig hamna i händerna på barn. Vi stöttar helhjärtat A Non Smoking Generations (NSG) kamp mot ungdomars användning av nikotin. Nikotinfri skoltid, langningsförbud och utbildning av handeln är områden där vi gärna bidrar.

NSG målar i rapporten ”Hur tobak porträtteras i media” upp en bild av en tobaksindustri som lurar barn att använda tobak. Jag talar inte för hela industrin, bara Philip Morris. Flera av exemplen i rapporten rör vårt mål att skapa ett rökfritt Sverige, men avfärdas tyvärr som ett PR-trick. 

Vi har ett ansvar att bidra till att få bort cigarettrökningen, det farligaste sättet att använda nikotin. Bäst är att aldrig börja röka. Har man börjat, sluta. De som ändå fortsätter att röka vill vi erbjuda bättre alternativ. Vi har investerat över 60 miljarder kronor i forskning och utveckling av produkter som är bättre än cigaretter, dock inte riskfria. Allt i en process som liknar den läkemedelsindustrin följer. Produkterna är endast avsedda för rökare. Vi vill inte nå minderåriga, icke-rökare eller ex-rökare. Eftermarknadsstudier visar glädjande nog att vi inte heller når dessa grupper. Det bekräftar amerikanska Food and Drug Administration efter att ha ägnat år att granska våra data. 

Målet ett rökfritt Sverige kräver flera åtgärder. NSG gör ett enastående jobb att se till att minderåriga inte börjar använda tobak. Vi kan bidra med att minska rökningens skadeverkningar genom att ta fram bättre alternativ och informera vuxna rökare om att de finns. Vi marknadsför inte våra produkter i sociala medier. Minderåriga ska aldrig komma i kontakt med dem. Däremot vill vi synas och nå ut på platser där vuxna rökare finns. 

Likt andra lagliga industrier deltar vi i samhällsdebatten, precis som NSG gör. Där har vi som företag och NSG samma rättigheter. I en demokrati får alla göra sin röst hörd. Det tycker vi är bra. Öppet och transparant utbyte av åsikter stärker samhället. Liksom NSG är vi också beredda på mediernas granskning av vår verksamhet. Även det en viktig demokratisk grundbult som vi stöttar till fullo.

Kan inte NSG och Philip Morris sitta ned och tillsammans se hur vi kan bidra till att göra Sverige rökfritt? Jag kan också visa hur vi jobbar med hållbarhet. Vi har globala engagemang som rör allt från tobaksodling, arbetsförhållanden, brottsbekämpning till att göra Sverige och världen rökfri.

Helen Stjerna, låt oss boka in ett möte!

ANETTE ROSENGREN
Nordenchef, Philip Morris