ATG: Inte antingen eller - utan både och
Först kommer födan, sedan kommer moralen. Citatet från Tolvskillingsoperan är väl dramatikern Bertolt Brechts mest kända. Eller han skrev Erst kommt das Fressen, Dann kommit die Moral om man ska vara petnoga. Och det kan det finnas skäl att vara, för visst är det så att överskott ger bolag större handlingsfrihet att göra bra saker. Utöver vad lagen kräver, menar jag.
Det primära målet för mig som vd är att genenera vinst till mina ägare, Svensk Travsport och Svensk Galopp, och i förlängningen till hästsporten. Att lagar och regler följs är självklart liksom att vi som Sveriges största spelbolag sätter spelansvaret högt. Jag är stolt över ATG:s hållbarhetsarbete och hur vi tagit oss an spelansvaret, det kan inte ha undgått någon som följt mig eller hört mig tala. Lika viktigt är att mina medarbetare är nöjda, liksom att våra kunder är det.
Från tid till annan får jag frågan om vad spelansvaret får kosta. Frågan är relevant, det ligger kanske i farans riktning att ett spelföretag i kris är mer benäget att ta risker och kanske stretcha spelansvaret än ett spelföretag som går bra. Mitt svar har dock alltid varit: Det får kosta kortsiktigt, för det är mest lönsamt långsiktigt.
Därför är det alldeles extra roligt att ATG visar rekordsiffror för 2019. Medan många spelbolag kämpade på med vikande omsättning under förra året, hade ATG-koncernen en tillväxt i nettospelsintäkter om 6,6 procent. Nya spelansvarsåtgärder har kostat pengar, och det är som det ska.
I samband med omregleringen sa vi att vi inte vill att människor ska spela mer, men gärna mer hos oss. Det var en stor del av anledningen till att ATG bestämde sig för att erbjuda till exempel casino. Stannade våra kunder kvar hos oss kunde vi erbjuda casinospänning, men på ett mer ansvarstagande sätt.
Siffrorna talar sitt tydliga språk. Kunderna har stannat kvar hos oss, och spelar nu inte bara på hästar utan även casino och sportspel. Vi är inte intresserade av omsättning som inte tar hänsyn till spelansvar. Vi vill ha kunder som är med oss länge. Kunder som inte bara får en en spännande spelupplevelse utan också en schysst upplevelse hos oss. Det är sådana kundrelationer som bygger långsiktig lönsamhet, bortom det närmaste kvartalet.
Det är roligt när det går bra såklart. Inte minst för att det trovärdiggör vårt spelansvar lite extra när våra intressenter ser och förstår att vi har råd att vara schyssta.
HASSE LORD SKARPLÖTH
vd ATG